آبسه مقعد

آبسه مقعد بیماری دردناکی است که از عفونت موجود در بافت اپیتیلیوم پوشش کانال مقعد ایجاد شده و باعث بروز و گسترش عفونت و چرک در اطراف مقعد می شود.

همانطور که می دانید، باکتری ها به وفور در ناحیه مقعد وجود دارند ولی احتمال بروز عفونت در آن، به علت جریان خون وسیعی که در روده بزرگ وجود دارد، کم می باشد.

آبسه مقعد

آبسه مقعد در صورت عدم درمان به موقع می تواند به بافت های مجاور خود آسیب وارد کند.

آبسه یا عفونت مقعد به طور کلی به دو دسته عمقی و سطحی تقسیم می شود:
  • آبسه سطحی : این نوع از آبسه مقعدی به طور معمول به صورت یک جوش دردناک و متورم و در اغلب موارد قرمز رنگ در نزدیکی ناحیه مقعد بروز می کند.

آبسه سطحی بیشتر از آبسه عمقی شیوع دارد.

• آبسه عمقی : این نوع از آبسه مقعدی به شکل تجمع چرک و عفونت در بافت های عمیق موجود در ناحیه مقعد بروز کرده و کمتر شیوع دارد ولی در صورت بروز موجب عفونت بسیار شدیدی خواهد شد.

آبسه مقعد چیست ؟

غدد بسیاری در داخل مقعد یافت می شوند. اگر یکی از این غدد مسدود شود ، گاهی عفونی شده و آبسه به وجود می آید. آبسه مقعدی یک حفره پر شده با چرک است ، که در شیارهای کانال مقعد ، که سینوس های مقعدی نیز نامیده می شوند ، شکل می گیرد.

آبسه های مقعدی ، اغلب در اثر تجمع باکتری در بافت های آسیب پذیر یا در معرض خطر ، به وجود می آیند. وقتی بدن تلاش می کند تا عفونت را کنترل نماید ، گلبول های سفید خون کشته شده در مبارزه و دیگر سیالات بدن ، شروع به تجمع یافتن در بافت نموده و یک کیسه حاوی چرک ، را تشکیل می دهند.

آبسه مقعدی ، تجمع چرک در زیر پوست در ناحیه مقعد و راست روده ، می باشد. آبسه ها می توانند در نزدیکی یا در داخل مقعد شکل گرفته یا بسیار بالاتر ، در راست روده تشکیل شوند. وقتی یک آبسه به صورت خودبخود ، بدون هیچ دلیل آشکاری شکل می گیرد ، معمولاً با یک بیماری معده روده ای ، ناهنجاری های روده ، سرکوب سیستم ایمنی وحتی برخی داروهای خاص ، ارتباط دارد.

انواع آبسه مقعدی

• آبسه پری رکتال
  • آبسه اطراف مقعدی
  • آبسه ایسکیوآنال
  • آبسه سوپرالواتور
  • آبسه اینتراسفنکتریک
  • زیر مخاطی

نحوه تشخیص آبسه مقعدی

در اغلب موارد آبسه مقعدی توسط خود فرد قابل تشخیص است ولی این امکان وجود دارد که خود بیمار قادر به تشخیص آن نباشد. برای تشخیص آبسه مقعدی در صورت بروز علائم آن که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، فرد می بایست به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه نماید.

در برخی موارد پزشک شما ، می تواند با نگاه انداختن به بخش بیرونی مقعد و از طریق آزمایش دیجیتال مقعدی ، آبسه مقعدی را تشخیص دهد. در این تست ، پزشک در حالی که دستکش به دست دارد ، انگشت چرب شده خود را در مقعد بیمار فرو می برد. یک اسپکولوم یا آیینه طبی ، را می توان جهت مشاهده کل ناحیه مقعد در آن قرار داد.

در برخی موارد پزشک ، پروکتوزیگموئیدوسکوپی را انجام می دهد. پروکتوزیگموئیدوسکوپی ، تستی است که در آن یک لوله انعطاف پذیر با یک منبع نور و یک دوربین ، برای مشاهده کردن ناحیه در مقعد قرار داده می شود. در موارد دیگر ، MRI ، اسکن CT ، یا سونوگرافی برای یافتن محل آبسه مورد نیاز می باشد.

علائم آبسه مقعد

برخی علائم احتمالی آبسه مقعدی عبارتند از :

• درد یا احساس ناراحتی ، در نزدیکی مقعد یا باسن
  • یبوست یا احساس درد ، در هنگام مدفوع کردن
  • تورم یا قرمزی در نزدیکی مقعد
  • ایجاد بافت برآمده یا سفت شده دردناک ، در نزدیکی مقعد
  • احساس درد در بخش تحتانی شکم
  • ترشح چرک در نزدیکی مقعد یا باسن
  • وجود درد های ضربان دارد در ناحیه باسن یا مقعد که به هنگام نشستن تشدید می گردند.
  • بروز تورده در ناحیه مقعد
  • خروج چرک در نزدیکی ناحیه مقعد
  • التهاب پوست اعم از قرمزی و تورم در اطراف باسن یا مقعد
  • تعریق شبانه
  • وجود درد در ناحیه شکم
  • بی قراری
  • لرز

فاکتورهای خطر آبسه مقعدی چیست ؟

موقعیت های زیر می تواند ، احتمال رشد آبسه مقعدی را افزایش دهد :

1. بارداری
  2. دیابت
  3. بیماری کرون ، که یک مشکل التهابی روده راست است.
  4. برخی داروهای خاص ، مثل داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان
  5. داروهایی که سیستم ایمنی را بعد از پیوند یک اندام ، سرکوب می کند.
  6. فیسور های مقعد ، یا ترک و شکاف های مرتبط با یبوست ، که برای مدت زمان طولانی ادامه می یابد.
  7. بیماری های انتقال یافته از طریق رابطه جنسی (STD)

درمان آبسه مقعدی

درمان عفونت مقعدی با توجه به میزان پیشرفت آن و تشخیص متخصص بیماری های مقعدی ممکن است به شکل بستری یا سرپایی انجام گیرد.

چنانچه بیماری حاد نباشد با استفاده از دارو و آنتی بیوتیک ها قابل رفع است ولی در صورتی که حاد باشد، متخصص بیماری های مقعدی از جراحی برای درمان آبسه استفاده می کند.

پزشک ، آبسه مقعدی شما را با ایجاد سوراخی در پوست در نزدیکی مقعد ، برای تخلیه چرک از آن ، درمان می کند. این فشار درد را تسکین داده و باعث بهبود بافت می شود. این روند اغلب در مطب پزشک ، قابل اجرا می باشد.

اگر آبسه شما عمیق و بزرگ باشد ، باید به بیمارستان مراجعه کنید. به علاوه در برخی موارد ، یک آزمایش کامل مقعدی باید تحت بیهوشی در اتاق عمل ، قبل از تصمیم گیری در خصوص بهترین دوره درمان ، انجام شود. پزشک می تواند مشکل را در بیمارستان ، در حین تخلیه آبسه ، مورد بررسی قرار دهد.

همچنین در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی یا مستعد بودنتان در برابر عفونت ، باید در بیمارستان ، تحت درمان قرار بگیرید. در این شرایط ، برای کمک به تسکین درد ، از بی حسی موضعی استفاده می شود. در برخی موارد ، پزشک برای شما ، آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم ؟

آبسه مقعدی ، قبل از بروز مشکلات دیگر ، باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. اگر در مقعد یا راست روده خود ، احساس درد ، ناراحتی یا تورم می کنید ، برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید.

نکات جلسه مشاوره با پزشک

نکاتی برای بهترین بهره مندی از جلسه ویزیت توسط پزشک :

1. در خصوص علت ویزیت و آنچه قرار است رخ دهد ، کسب اطلاعات کنید.
  2. قبل از ویزیت ، سوالاتی که می خواهید بپرسید ، را بنویسید.
  3. در جلسه ویزیت ، نام تشخیص و داروهای جدید ، درمان ها یا تست ها را یادداشت کنید. همچنین نام دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک ، را یادداشت کنید.
  4. از پزشک در خصوص چرایی تجویز درمان ، و داروی جدید و نحوه کمک کردن آن به شما ، سوال کنید. همچنین در خصوص عوارض جانبی نیز ، کسب اطلاعات کنید.
  5. از پزشک بپرسید که آیا این مشکل ، به روش های دیگر نیز قابل درمان است یا خیر.
  6. در خصوص علت نیاز ، به انجام تست یا روند توصیه شده و نتایج حاصل از آن ، از پزشک سوال کنید.
  7. از پزشک سوال کنید ، که در صورت عدم انجام تست ها و روندهای توصیه شده و مصرف داروهای تجویز شده ، چه اتفاقی خواهد افتاد.
  8. در صورت تعیین جلسه فالوآپ ، تاریخ و ساعت آن را یادداشت کرده و در خصوص هدف از برگزاری آن ، از پزشک سوال کنید.

پیشگیری از آبسه مقعدی

شما می توانید احتمال رشد و گسترش این مشکل ، را با مدیریت کردن دیابت ، بیماری های انتقال یافته از طریق روابط جنسی ، یا دیگر فاکتورهای خطر ، کاهش دهید. اگر شما به بیماری التهاب روده از قبیل بیماری کرون مبتلا هستید ، داروهایی برای کمک به اجتناب از مشکلات مقعد ، از قبیل آبسه مقعدی ، مورد نیاز می باشند.

افراد سوالات بسیار زیادی در رابطه با درمان آبسه مقعدی همچون:
  • پماد آبسه مقعدی چیست؟
  • آنتی بیوتیک برای آبسه مقعدی تاثیرگذار است؟
  • آیا درمان آبسه مقعدی با دارو امکان پذیر می باشد؟

عوارض آبسه مقعدی

در حدود نیمی از افراد دارای آبسه مقعدی ، دچار فیسول می شوند. فیسول یک سوراخ ناهنجار در پوست ، در نزدیکی مقعد می باشد. چرک با فشار از آبسه به بیرون تراوش می کند. برای درمان فیسول ، اغلب جراحی مورد نیاز است. درد ، عفونت و عود یا بازگشت ، از دیگر عوارض جانبی احتمالی آبسه مقعدی می باشند.

به طور کلی آبسه مقعدی ممکن است منجر به بروز عوارضی همچون :

• بی اختیاری مدفوع
  • تشکیل فیستول
  • بدخیمی
  • عفونت و انتقال آن به نواحی دیگر به وسیله انتشار خونی

هزینه درمان آبسه مقعد

هزینه درمان آبسه مقعد با توجه به موارد زیادی همچون هزینه داروها و غیره انجام شده و پیش از انجام معاینه دقیق نمی توان هزینه ای را برای آن مشخص نمود.