بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید جزو بیماری هایی است که در ناحیه مقعد اتفاق می افتد ، این نوع بیماری در واقع تورم یا التهاب رگ های وریدی در مجرای مقعد است . بواسیر می تواند در دو نوع داخلی یا خارجی بروز کند که دردناک بودن یا نبودن آن بستگی به نوع و اندازه آن دارد. امکان دارد یک فرد به طور همزمان هم بواسیر داخلی و هم بواسیر خارجی داشته باشد.( درمان بواسير بدون خونریزی )

بواسیر

بواسير می تواند هیچ گونه علائمی نداشته باشد ؛ همچنین می تواند علائم بسیار دردناکی داشته باشد که فرد حتی در زندگی روزمره خود نیز به مشکل بر بخورد . بيماري بواسير یا همورئید ، بیماری است که اغلب مردم از آن احساس شرم می کنند و سعی در پنهان کردن آن دارند .

در صورتی که امکان دارد این بیماری برای هرکسی پیش بیاید و بهتر است در همان مراحل اولیه درمان هموریید شروع شود .

علت بواسیر

بواسير علت یا دلیل مشخصی ندارد و مواردی که در ادامه مقاله گفته می شود از عوامل دخیل در بروز هموروئید هستند.

• دفع نامنظم مدفوع به صورت اسهال یا یبوست
  • کمبود تمیرینات بدنی و فعالیت های بدنی
  • کمبود فیبر بدن
  • افزایش فشار درون شکمی ( افزایش فشار شکمی شامل بارداری نیز می شود به همین دلیل دیده شده است که برخی از بانوان پس از بارداری دچار بیماری هموروئید شده اند. در طی بارداری ، فشار جنین بر روی شکم و تغییرات هورمونی باعث بزرگ شدن رگ های بواسیری می شود که همین امر می تواند عامل بروز بواسیر باشد. )
  • نشستن طولانی مدت و مداوم
  • ژنتیک
  • یبوست نیز از دیگر عواملی است که نیازبه توضیح دارد نمی تواند گفت هر فردی که دچار یبوست است حتماً به بيماري بواسير نیز مبتلا می شود . سف شدن و تیز شدن مدفوع باعث می شود تا هنگام دفع با مویرگ ها برخورد کند و موجب پارگی آن ها در رکتوم یا راست روده شود .

نحوه پیشگیری از بواسیر

1. از مواد فیبردار چون میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده نمایید. مصرف این مواد موجب نرم شدن مدفوع خواهد شد و فشاری که دلیل اصلی بروز بواسیر است را کاهش می دهد. لازم به ذکر است برای جلوگیری از ایجاد گاز باید فیبر به کندی وارد رژیم غذایی شود.
  2. مصرف مایعات را افزایش دهید ، به طوریکه روزانه به طور متوسط 6 الی 8 لیوان آب یا نوشیدنی های بدون الکل بنوشید.
  3. از نگه داشتن نفس و فشار آوردن خودداری نمایید چرا که موجب فشار وارد شدن به رگ های تحتانی خواهد شد.
  4. به محض احساس ، مدفوع کنید.
  5. ورزش موجب جلوگیری از بروز بواسیر خواهد شد و موجب کاهش فشار به روی رگ ها می شود.
  6. همچنین کاهش وزن به کاهش بروز علائم بواسیر کمک می کند.
  7. نشستن به مدت طولانی منجر به ایجاد فشار به رگ های نشیمن گاهی می شود بنابراین از نشستن های طولانی خودداری نمایید.

علائم بواسیر

بیماری همورئید یا بواسير یکی از بیماری های مرتبط با ناحیه مقعد است که نشانه های بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل تشخیص هستند .

اگر بیرون زدگی یکی از مویرگ های مقعد را احساس یا مشاهده کردید ، قطعاً دچار بیماری همورئید شده اید اما اگر نشانه های شما درد مقعد و مشاهده خون یا موارد این چنینی است به احتمال زیاد به بیماری همورئید یا یکی از بیماری های مقعد دچار شده اید.

بیماری های نشیمنگاهی علائم تقریباً مشابهی دارند به همین دلیل توصیه می شود برای تشخیص دقیق بیماری به متخصص کولورکتال مراجعه کنید .

نشانه های رایج بیماری هموروئید

• خروج مواد لزج و چسبنده بی رنگ هنگام دفع مدفوع
  • تورم و التهاب اطراف مقعد
  • ترشح مخاط
  • احساس درد ناحیه مقعد که می تواند خفیف یا شدید باشد .
  • وجود زائده ها و بیرون زدگی های گوشتی در اطراف مقعد
  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • دفع خون به همراه مدفوع ، دفع خون می تواند همراه با مدفوع یا به صورت جداگانه باشد .

در مراحل اولیه این بیماری برخی از علائم ذکر شده بروز می کند و با پیشرفت بیماری ، تقریباً تمامی علائم در بیمار مشاهده می شود .

پیشگیری از بدتر شدن بواسیر

1. برای پیشگیری یا جلوگیری از بدتر شدن بواسیر ، از فشار آوردن در هنگام مدفوع ، خودداری کنید.
  2. همچنین آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کافی از سفت شدن مدفوع جلوگیری می کند.
  3. به محض احساس داشتن مدفوع ، جهت جلوگیری از رشد بواسیر ، از سرویس بهداشتی استفاده کنید.
  4. برای جلوگیری از یبوست ، مرتب ورزش کنید.
  5. از نشستن برای مدت زمان طولانی خصوصاً بر روی سطوح سفت خودداری کنید.
  6. غذاهایی مصرف کنید که از نظر فیبر رژیمی ، غنی بوده و بتوانند در به حداقل رساندن خطر رشد هموروئید در آینده ، کمک کنند.

فاکتورهای خطر بواسیر چیست ؟

بواسیر گاهی از یکی از والدین به صورت ژنتیکی به فرزند انتقال داده می شود. برداشتن مستمر وزنه های سنگین ، چاقی یا عوامل فشار مستمر دیگر بر روی بدن ، می تواند خطر هموروئید را در شما افزایش دهد.

هموروئید گاهی در اثر فشار آوردن برای مدفوع کردن ، صرف نظر از داشتن اسهال یا یبوست ، نشستن در توالت برای مدت طولانی ، ایجاد می شود. گاهی داشتن رابطه جنسی از ناحیه مقعد نیز می تواند عامل محرک ایجاد بواسیر محسوب شود.

همچنین اگر باردار هستید ، احتمال ایجاد بواسیر در شما افزایش خواهد یافت. وقتی رحم بزرگ می شود ، به رگ های روده بزرگ فشار می آورد و در نتیجه به متورم شدن آن ها منجر می گردد.

انواع بواسیر

• بواسیر داخلی : این نوع بواسير درون مقعد رخ می دهد که قابل مشاهده نیست و معمولا ناراحتی خاصی رخ نخواهد داد. در بواسير داخلی به دلیل فشار و عبور مدفوع موجب آسیب دیدن سطح حساس داخلی مقعد شده و منجر به خون ریزی خواهد شد. گاهی ممکن است بر اثر فشار وارد شده و دفع مدفوع ، رگ متورم از مقعد بیرون زده شود و موجب درد و خارش گردد.
  • بواسیر خارجی : این نوع بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد رخ می دهد و باعث خونریزی و خارش خواهد شد. گاهی ممکن است بر اثر تجمع خون موجب ایجاد لخته شود که منجر به درد ، تورم و التهاب می شود.

زمان مراجعه به دکتر

خون ریزی به هنگام اجابت ممکن است بر اثر عوامل متعددی چون سرطان روده بزرگ یا مقعد باشد اما یکی از رایج ترین علائم بواسیر است. بنابراین در صورت مشاهده خون ریزی و همچنین در صورتی که درد همراه با تورم و خارش بود به پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که مدفوع خونی ، تیره رنگ یا همراه با لخته خون باشد ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید چرا که ممکن است موجب خون ریزی در سایر نواحی بدن چون سیستم گوارشی شود.

هموروئید چگونه تشخیص داده می شود ؟

آزمایش بصری مقعد برای تشخیص هموروئید ، کفایت می کند. برای تائید تشخیص ، پزشک ، گاهی آزمایش متفاوتی را برای بررسی هر گونه ناهنجاری در مقعد انجام می دهد.

این بررسی تحت عنوان آزمایش مقعدی دیجیتال نامیده می شود. در طول آزمایش ، پزشک ، انگشت چرب شده پوشانده شده با دستکش را وارد روده راست می کند.

بر حسب فاکتورهای خطر شما برای بیماری معده ای روده ای ، پزشک ، انجام تست هایی از قبیل آنوسکوپی ، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را تجویز می کند.

در هر یک از این تست ها ، پزشک از یک دوربین کوچک برای تشخیص ناهنجاری ها در مقعد ، راست روده و روده ، استفاده می کند.

راه درمان بواسیر

برای درمان هموروئید سه روش وجود دارد :

1. درمان با لیزر
  2. درمان با جراحی
  3. درمان با روش سنتی

در روش سنتی ، بیمار باید از رژیم های غذایی پرفیبر استفاده کند و استراحت کافی داشته باشد .

در روش لیزر نیز از لیزرهای کم توان یا پر توان با توجه به سایز و نوع هموروئید استفاده می شود تا بیماری درمان شود.

در مواقعی که دو روش قبل منجر به درمان نشوند از روش های تهاجمی یا جراحی استفاده می شود . به طور معمول از جراحی هنگامی استفاده می شود که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد .

برای تعیین روش درمان بهتر است در ابتدا توسط یک جراح متخصص معاینه شوید زیرا تشخیص دقیق بیماری همورئید و تعیین نوع آن توسط خود فرد امکان پذیر نمی باشد .

عوارض ناشی از بواسیر چیست ؟

عوارض ناشی از بواسیر نادر هستند ، ولی عبارتند از :

• لخته های خون در رگ های متورم شده
  • آنمی کمبود آهن ناشی از دست رفتن خون

خلاصه

بواسیر ، رگ های متورم شده واقع در اطراف سوراخ مقعد یا در قسمت تحتانی راست روده می باشد. در حدود 50 درصد از افراد بزرگسال ، علائمی از بواسیر را تا سن 50 سالگی تجربه می کنند.

بواسیر می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در داخل مقعد یا راست روده رشد کرده و بواسیر خارجی ، در بیرون از مقعد رشد پیدا می کند.

بواسیر خارجی ، رایج ترین و دردسر سازترین نوع می باشد. هموروئید باعث احساس درد ، خارش شدید و ناتوانی در نشستن می شود. خوشبختانه ، هموروئید قابل درمان است.