14 Nov

بواسیر

بواسیر یا هموروئید جزو بیماری هایی است که در ناحیه مقعد اتفاق می افتد ، این نوع بیماری در واقع تورم یا التهاب رگ های وریدی در مجرای مقعد است .

بواسیر می تواند در دو نوع داخلی یا خارجی بروز کند که دردناک بودن یا نبودن آن بستگی به نوع بواسير و اندازه آن دارد.

امکان دارد یک فرد به طور همزمان هم بواسیر داخلی و هم بواسیر خارجی داشته باشد.

بواسير می تواند هیچ گونه علائمی نداشته باشد همچنین می تواند علائم بسیار دردناکی داشته باشد که فرد حتی در زندگی روزمره خود نیز به مشکل بر بخورد .

بيماري بواسير یا همورئید ، بیماری است که اغلب مردم از آن احساس شرم می کنند و سعی در پنهان کردن آن دارند .

در صورتی که امکان دارد این بیماری برای هرکسی پیش بیاید و بهتر است در همان مراحل اولیه درمان هموریید شروع شود .

علت بواسیر

بواسير علت یا دلیل مشخصی ندارد و مواردی که در ادامه مقاله گفته می شود از عوامل دخیل در بروز هموروئید هستند .

• دفع نامنظم مدفوع به صورت اسهال یا یبوست
  • کمبود تمیرینات بدنی و فعالیت های بدنی
  • کمبود فیبربدن
  • افزایش فشار درون شکمی
  • نشستن طولانی مدت و مداوم
  • ژنتیک

افزایش فشار شکمی شامل بارداری نیز می شود به همین دلیل دیده شده است که برخی از بانوان پس از بارداری دچار بیماری هموروئید شده اند .

در طی بارداری ، فشار جنین بر روی شکم و تغییرات هورمونی باعث بزرگ شدن رگ های بواسیری می شود که همین امر می تواند عامل بروز بواسیر باشد.

همچنین یبوست نیز از دیگر عواملی است که نیازبه توضیح دارد نمی تواند گفت هر فردی که دچار یبوست است حتماً به بيماري بواسير نیز مبتلا می شود .

سف شدن و تیز شدن مدفوع باعث می شود تا هنگام دفع با مویرگ ها برخورد کند و موجب پارگی آن ها در رکتوم یا راست روده شود .

علائم بواسیر

بیماری همورئید یا بواسير یکی از بیماری های مرتبط با ناحیه مقعد است که نشانه های بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل تشخیص هستند .

اگر بیرون زدگی یکی از مویرگ های مقعد را احساس یا مشاهده کردید ، قطعاً دچار بیماری همورئید شده اید اما اگر نشانه های شما درد مقعد و مشاهده خون یا موارد این چنینی است به احتمال زیاد به بیماری همورئید یا یکی از بیماری های مقعد دچار شده اید .

بیماری های نشیمنگاهی علائم تقریباً مشابهی دارند به همین دلیل توصیه می شود برای تشخیص دقیق بیماری به متخصص کلورکتال مراجعه کنید .

نشانه های رایج بیماری هموروئید :
  • خروج مواد لزج و چسبنده ی بی رنگ هنگام دفع مدفوع
  • تورم و التهاب اطراف مقعد
  • ترشح مخاط
  • احساس درد ناحیه مقعد که می تواند خفیف یا شدید باشد .
  • وجود زائده ها و بیرون زدگی های گوشتی در اطراف مقعد
  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • دفع خون به همراه مدفوع ، دفع خون می تواند همراه با مدفوع یا به صورت جداگانه باشد .

در مراحل اولیه این بیماری برخی از علائم ذکر شده بروز می کند و با پیشرفت بیماری ، تقریباً تمامی علائم در بیمار مشاهده می شود .

راه درمان بواسیر

برای درمان هموروئید سه روش وجود دارد :

• درمان با لیزر
  • درمان با جراحی
  • درمان با روش سنتی

در روش سنتی ، بیمار باید از رژیم های غذایی پرفیبر استفاده کند و استراحت کافی داشته باشد .

در روش لیزر نیز از لیزرهای کم توان یا پر توان با توجه به سایز و نوع هموروئید استفاده می شود تا بیماری درمان شود .

در مواقعی که دو روش قبل منجربه درمان نشوند از روش های تهاجمی یا جراحی استفاده می شود .

به طور معمول از جراحی هنگامی استفاده می شود که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد .

برای تعیین روش درمان بهتر است در ابتدا توسط یک جراح متخصص معاینه شوید زیرا تشخیص دقیق بیماری همورئید و تعیین نوع آن توسط خود فرد امکان پذیر نمی باشد .