16 Sep

بیماری های روده بزرگ

بیماری های روده بزرگ انواع مختلفی دارند که هر یک به دلایل مختلفی به وجود می آیند اما برخی از علائم وجود دارد که در صورت بروز آن ها ، امکان مبتلا شدن فرد به بیماری های مرتبط با روده افزایش می یابد .

در ادامه مقاله علائمی ذکر خواهد شد که مرتبط با بیماری های روده بزرگ هستند اما این علائم دلیلی محکمی برای وجود بیماری مربوطه نیست و برای مطمئن شدن از بیماری باید حتماً به یک فوق تخصص کلورکتال یا متخصص بیماری های روده مراجعه کنید تا به طور دقیق معاینه شوید.

برخی از علائم رایج بیماری های روده

• یبوست شدید
  • خونریزی از مقعد
  • درد شدید شکم
  • اسهال شدید

علاوه بر علائم ذکر شده کاهش وزن شدیدی که به طور ناگهانی اتفاق بیوفتد نیز می تواند یکی از علائم بیماری های روده باشد .

انواع بیماری های روده

• کرون

بیماری کرون ، جزء بیماری های التهابی روده می باشد که در حال حاضر علت بروز آن ناشناخته است ؛ این بیماری روده بزرگ و کوچک را درگیر می کند به طوری که در آن ها زخم ایجاد می شود ، هم چنین در برخی از موارد بیماری کرون ، بر عملکرد سیستم گوارش نیز تاثیر گذار خواهد بود.

از علائم بیماری کرون ، می توان به مواردی هم چون  درد شکم ، تب ، اسهال و استفراغ و غیره اشاره کرد.

روش درمانی بیماری کرون ، بسته به شدت آن و ناحیه درگیر شده متفاوت می باشد.

این بیماری در قسمت پایینی روده کوچک و روده بزرگ اتفاق می افتد و می تواند هر جایی از لوله گوارش را مبتلا کند.

کرون نوعی التهاب روده است.

• سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

این بیماری بالا و پایین دستگاه گوارش را درگیر می کند و نوعی اختلال گوارش است .

به دلیل تولید گاز در روده بزرگ ، فعالیت روده بزرگ بیش از حد می شود .

به طور معمول این بیماری در هنگام خواب علائم خاموشی دارد و در هنگام دفع مدفوع نیز درد یا علامت خاصی ندارد .

• سلیاک

افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند از موادی که دارای گلوتن هستند مانند گندم ، جو ، جوی دو سر و غیره استفاده کنند.

در این گونه افراد در صورت استفاده گلوتن ، سیستم ایمنی به سلول های جداره روده باریک حمله می کند و موجب از بین رفتن پرزهای روده می شود .

از بین رفتن پرزهای روده به دلیل عدم جذب مواد مغذی باعث سوء تغذیه می شود .

• کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی

کولیت چیست : این نوع بیماری نیز نوعی بیماری التهابی روده است و باعث التهاب و زخم در دیواره روده بزرگ می شود .

کولیت می تواند تمام روده بزرگ را مبتلا کند ولی رایج ترین قسمت رخ دادن بیماری کولیت ، مقعد و پایین ترین قسمت روده بزرگ است .

• التهاب روده

التهاب روده ، بیماری های التهاب زا که ناحیه روده را به خود درگیر می کنند را شامل می شود ؛ از مهم ترین بیماری های التهاب روده می توان بیماری کرون و بیماری کولیت اولسراتیو را نام برد.

موارد بسیار زیادی باعث ایجاد بیماری های التهاب روده می شود برای مثال برخی از آن ها عبارت اند از : ژنتیک ، عوامل محیطی ، وجود بعضی از باکتری و ویروس ها در داخل بدن و غیره.

اما در حال حاضر علت اصلی این بیماری ناشناخته می باشد.

در صورتی که بیماری التهاب روده در مراحل اولیه خود بوده یا شدت آن بسیار خفیف باشد علائم خاصی ندارد و در اصطلاح از آن با عنوان بیماری خاموش یاد می شود ، اما در صورت پیشرفت علائمی هم چون کم خونی ، کاهش وزن ، کاهش اشتها و غیره در بیماران ظاهر می شود.

• عفونت روده

یکی از دلایل بروز عفونت روده ، در انسان ها وجود میکروب در مواد غذایی می باشد که پس از گذشت چند ساعت از خوردن مواد غذایی فاسد ، علائم آن ظاهر می شود ؛ اما فعالیت قارچ ، انگل ، باکتری و غیره در بدن انسان نیز می تواند سبب بروز عفونت روده شود.

بروز عفونت روده ، در اثر هر یک از موارد فوق در انسان ها ناشی از عدم رعایت بهداشت می باشد.

در حالت کلی عفونت روده ، را می توان به دو بخش عفونت روده بزرگ و عفونت روده کوچک تقسیم کرد.

رعایت چه نکاتی باعث جلوگیری از بروز بیماری های عفونت روده می شود ؟

رعایت مواردی هم چون نوشیدن آب کافی ، رعایت بهداشت ، خودداری از خوردن مواد غذایی خام ، عدم مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته ، نگهداری مناسب از مواد غذایی و غیره افراد را از مبتلا شدن به عفونت روده محفوظ می دارد.

• دیورتیکولوز

استفاده از مواد غذایی  کم فیبر ، باعث می شود تا افراد به این بیماری مبتلا شوند.

عدم کمبود فیبر نیز باعث یبوست شدید می شود .

در اغلب موارد جراح متخصص با تجویزچندین نوع آزمایش و بررسی نتایج آن ها با یک دیگر ، می تواند بیماری را به طور دقیق تشخیص دهد .

گاهی نیز از وسایل پیشرفته تری برای تشخیص دقیق بیماری استفاده می شود .

دکتر وحید معتمدی یکی از بهترین جراحان بیماری های روده بزرگ  و نشیمنگاه هستند که پس از بررسی دقیق بیماری بهترین روش درمان را به فرد می گویند.

در مواقعی بیماری های روده بزرگ  پیشرفت کمی داشته و با لیزر یا روش های غیر جراحی درمان می شود ولی گاهی تنها راه درمان ، انجام جراحی مرتبط با بیماری است .

درمان درد روده

مراحل درمان درد روده ، با توجه به علت و شدت درد بیماران متفاوت می باشد و توسط متخصص بیماری های روده مشخص می گردد.

درمان بیماری های روده

روده از اجزایی است که به طور مستقیم با گوارش انسان در ارتباط است به همین دلیل بهترین روش برای درمان بیماری های روده ، پیروی از یک رژیم غذایی سالم است .

هرچند که رژیم غذایی همیشه پاسخگو نیست ، زیرا بیماری های روده مراحل مختلفی دارند و روش درمان مرتبط با میزان وخامت بیماری است .

در مراحل اولیه بیماری های روده ، هیچ پزشکی جراحی را پیشنهاد نمی دهد اما اگر بیماری به مراحل پیشرفته رسیده باشد تنها راه درمان ، روش های تهاجمی می باشند .

برخی اوقات نیز بیماری با روش های کم تهاجمی تر یا غیر تهاجمی تری چون لیزر درمان می شود .

درمان با لیزر محبوبیت بسیار زیادی دارد زیرا نیازی به برش ندارد و به نسبت روش جراحی ، ریسک پذیری کمتری دارد .

فیلم لیزر درمانی

دکتر وحید معتمدی علاوه بر تخصص در زمینه بیماری های روده و بیماری های روده بزرگ ، بر روش های لیزر درمانی نیز تسلط کامل دارند و با توجه به شرایط بیمار بهترین روش را پیشنهاد می کنند .

دکتر معتمدی برای اینکه بیماران و علاقه مندان به روش های غیرتهاجمی ، آشنایی بیشتری با روش لیزر درمانی پیدا کنند ، در ویدئو زیر نکات مهم در ارتباط با این روش را توضیح داده اند .

هفت + 4 =

Visit Us On Google Plus