21 Oct

بیماری های مقعد

بیماری های مقعد : مقعد یا نشیمنگاه از نواحی حساسی است که کوچکترین بیماری در این ناحیه می تواند دردها و مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد .

در هر نشست و برخاست فشاری بر مقعد وارد می شود که در حالت طبیعی آزاردهنده نیست ولی اگر مقعد دارای بیماری یا مشکل خاصی باشد حتی نشستن و برخاستن برای فرد دشوار خواهد بود .

بیماری های مقعدی دلایل و انواع مختلفی دارند که در ادامه مقاله توضیحات کلی در ارتباط با آن ها ارائه خواهیم کرد.

انواع بیماری های مقعد

• فیستول
  • کیست مویی
  • هموروئید یا بواسیر
  • زگیل تناسلی یا مقعدی
  • شقاق یا فیشر
  • جوش مقعدی و غیره .

هر کدام از بیماری های بالا دلایل متفاوتی دارند ولی تمامی بیماری های ذکر شده در اطراف یا داخل مقعد اتفاق می افتند و درد بسیاری را به همراه خواهند داشت .

برخی از بیماری ها مانند فیستول ، ترشحات بدبوئی را به همراه دارند یا بیماری هایی چون زگیل مقعدی با خارش و سوزش همراه هستند .

نمی توان یک دلیل مشترک برای بروز تمامی بیماری های مقعد ذکر کرد اما نشستن طولانی مدت و عفونت مقعد از بارزترین دلایل بروز بیماری های مرتبط به مقعد است .

تشخیص بیماری های مقعد

بسیاری از افراد به دلیل خجالت ، از مطرح کردن مشکل خود با پزشک امتناع می کنند و زمانی که بیماری به وخیم ترین مرحله خود رسید برای معاینه مراجعه می کنند اما تشخیص دیرهنگام بیماری تنها روند درمان را سخت تر می کند.

زمانی که فرد برای معاینه مراجعه می کند ، بهترین دکتر بیماری های مقعدی در ابتدا از بیمار سوال هایی مرتبط با سوابق دارویی و بیماری می پرسد .

برای تشخیص بیماری های ناحیه مقعد روش های متفاوتی وجود دارد که با توجه به صلاح جراح متخصص از یک یا چند روش برای تشخیص دقیق بیماری استفاده می شود .

در ابتدا جراح متخصص با چشم ناحیه مورد نظر را معاینه می کند سپس با توجه به بیماری که حدس می زند معاینه های دیگری را برای تخشیص دقیق تر انجام می دهد ، مانند :

• معاینه انگشتی : جراح متخصص پس از پوشیدن دستکش و آغشته کردن دست به یک ژل ، مقعد را معاینه می کند.
  • کولونوسکوپی : یک لوله ی کوچک که مجهز به دوربین است ، از راه مقعد وارد روده بزرگ می شود و نتایج آن بر روی مانیتور مشاهده می شود .
  • آنوسکوپی : توسط لوله ای کوچک چند اینچ آخر راست روده و کانال مقعد بررسی می شود .
  • سیگموئیدوسکوپی : روشی شبیه کولونوسکوپی است و توسط یک لوله کوچک مجهز به دوربین بخش هایی از روده بزرگ بر روی مانیتور مشاهده می شود .
  • بیوپسی : نمونه برداری از بافت یا ضایعات و بررسی نمونه ها توسط میکروسکوپ .
  • سونوگرافی یا MRI : روش غیرتهاجمی تصویر برداری از ساختار و عملکرد کانال مقعد و عضلات اسفنکتر مقعد برای بررسی .
  • دفکوگرافی : برای بررسی عملکرد روده و عضلات مقعدی از تصویربرداری اشعه ایکس و باریم انما استفاده می شود .

درمان بیماری های مقعد

بیماری های مقعد اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند نیازی به جراحی ندارد و با روش های دارویی یا لیزر درمان می شوند .

اما اگر این بیماری ها بیش از حد پیشروی داشته باشند دیگر لیزر و دارو جوابگو نیست و فرد باید تحت جراحی مرتبط با بیماری قرار گیرد .

جراحی های مرتبط با مقعد به طور معمول با درد همراه هستند و نیاز به مراقبت های خاصی دارند بنابراین توصیه می شود در صورتی که نشانه غیر طبیعی در ناحیه مقعد حس کردید یا درد در این ناحیه طولانی مدت شد حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

همچنین بیماری های مرتبط با مقعد اگر بیش از حد پیشروی داشته باشند باعث بروز بیماری سرطان مقعد می شوند که به مراتب درمان سخت تری دارد .

برخی از افرادی که مبتلا به بیماری های مقعد می شوند در مرحله اول روش های خانگی و سنتی را برای درمان بیماری امتحان می کنند.

روش های خانگی ، روش های مطمئنی برای درمان بیماری های مقعد نمی باشند زیرا بیماری های این ناحیه باید به طور تخصصی تشخیص داده شوند و پس از تشخیص ، روش درمان تعیین شود .

به همین دلیل نسبت به بیماری های مرتبط با مقعد بی اعتنا نباشید و برای درمان قطعی حتماً به یک جراح متخصص بیماری های نشیمنگاهی مراجعه کنید و به روش های خانگی اکتفا نکنید .

2 thoughts on “بیماری های مقعد

1. رضا رحمانى - دسامبر 12, 2018 در 11:00 ب.ظ

با سلام
    لطفا راهنمايي كنيد