07 Oct

بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی : بیماری هایی هستند که اطراف مقعد یا لبه های مقعد بروز می کنند و با درد خفیف یا شدید همراه هستند.

نشیمنگاه بخشی از آناتومی بدن است که در پشت انسان قرار دارد واگر بیماری در این ناحیه وجود داشته باشد هنگام نشستن ، اولین حس فرد ، احساس درد است .

البته درد یکی از علائم اولیه بیماری های مقعد می باشد و در صورت پیشرفت بیماری یا نوع بیماری ، فرد علائم مختلفی دارد .

بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی یا مقعدی در مراحل اولیه از طریق روش های سنتی یا رعایت نکات غذایی قابل درمان هستند اما اگر جزو افرادی هستید که به بیماری های ناحیه مقعد توجهی ندارید و برای درمان آن کوتاهی می کنید ، باید بدانید که در صورت عدم درمان ، بیماری وخامت پیدا میکند.

دقت داشته باشید که عدم تحرک کافی ، نشستن طولانی مدت ، مصرف کم آب و عدم مصرف موادغذایی حاوی فیبر از رایج ترین دلایلی هستند که منجربه بروز بیماری های نشیمنگاهی می شوند.

بیماری های رایج ناحیه مقعد

• بواسیر یا هموروئید

بیرون زدگی و تورم رگ های داخلی مقعد منجربه بروز بیماری بواسیر می شود .

این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با مقعد می باشد .

خارش مقعد ، سوزش مقعد و وجود خون در مدفوع یا مشاهده خون پس از دفع مدفوع از نشانه های بیماری بواسیر می باشند .

زمانی بیماری بواسیر یا هموروئید رخ می دهد که وریدهای ناحیه تحتانی مقعد و روده متورم شود ، در برخی از مواقع بیرون زدگی نیز رخ می دهد به همین علت بیماران در هنگام دفع مدفوع دچار خارش می شوند.

در حالت کلی بیماری هموروئید خطرناک نیست اما دلیل بر این نمی باشد که نادیده گرفته شود ، بیماران باید سریعا در صورت مشاهده علائم و نشانه های آن به پزشک مراجعه کنند.

در صورتی که هموروئید با مصرف دارو برطرف نشود پزشک معالج انجام جراحی را پیشنهاد می دهد ، جراحی هموروئید بسیار ساده و سرپایی انجام می شود.

هموروئید ها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می کنند.

• هموروئید داخلی : هموروئید داخلی دورن ناحیه رکتوم رخ می دهد و قابل مشاهده نیست از علائم آن می توان به خونریزی اشاره کرد ، خونریزی تنها نشانه هموروئید داخلی می باشد.
  • هموروئید خارجی : زمانی که بیمار ، مبتلا به هموروئید خارجی شود بیرون زدگی رخ می دهد و بیمار می تواند برجستگی را در اطراف ناحیه مقعد مشاهده کند ، هموروئید خارجی برخلاف هموروئید داخلی بسیار دردناک می باشد.

از نشانه های هموروئید خارجی ، می توان به مواردی هم چون خارش ، درد شدید ، خونریزی و غیره اشاره کرد.

علت ابتلا به بیماری هموروئید

ابتلا به بیماری بواسیر ، دلایل متفاوتی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از :

1. سوابق خانوادگی
  2. افزایش وزن
  3. بارداری
  4. انجام فعالیت های سنگین
  5. نشستن یا ایستادن طولانی مدت

پیشگیری از ابتلا به بیماری هموروئید

افراد می توانند با انجام رعایت یک سری نکات جزئی از ابتلا به بیماری هموروئید جلوگیری کنند که برخی از آن نکات عبارت است از :

1. مصرف سبزیجات و میوه جات به اندازه کافی
  2. نوشیدن آب
  3. انجام ورزش
  4. دفع به موقع مدفوع

• شقاق یا فیشر

زمانی که لبه داخلی مقعد دچار پارگی شده باشد ، فرد به فیشر مبتلا است .

رایج ترین دلیل بروز شقاق ، بیماری یبوست می باشد زیرا دفع مدفوع سفت و استفاده نا به جا از ملین ها منجربه بروز پارگی های لبه مقعد می شود .

بیماری شقاق ، یک ترک خوردگی باریک در ناحیه مقعد با طول و عمق مشخص می باشد و جزء بیماری های شایع مقعدی است.

در صورتی که فرد مبتلا به این بیماری به موقع برای درمان آن اقدام کند به راحتی این بیماری درمان شده و ناحیه ترک خورده بسته می شود اما در صورتی که به موقع برای درمان آن اقدام نشود احتمال بزرگ شدن ترک خوردگی و درگیر شدن دیگر نواحی نیز وجود دارد.

اگر بخواهیم به طور دقیق اشاره کنیم بیماری شقاق ، در ناحیه میانی ابتدا و انتهای مقعد رخ می دهد.

احتمال شیوع بیماری شقاق در بانوان و آقایان یکسان می باشد.

احتمال بروز بیماری فیشر ، در بانوان مبتلا به بیماری کرون که زایمان انجام داده اند بسیار زیاد می باشد.

برخلاف بسیاری از بیماری ها احتمال بروز این بیماری با افزایش سن کاهش می یابد بیماری فیشر در کودکانی که سن آن ها کمتر از 1 سال می باشد نیز دیده شده است.

با سبک درست زندگی و رژیم غذایی سالم می توان از بروز بسیاری از بیماری ها هم چون بیماری شقاق جلوگیری کرد.

علت ابتلا به بیماری شقاق

• رابطه جنسی مقعدی
  • سرطان روده
  • بیماری کرون
  • خاراندن مقعد

علائم بیماری شقاق

• احساس درد در ناحیه مقعد
  • درد در حین مدفوع
  • احساس سوزش و خارش در ناحیه مقعد

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری شقاق جهت درمان آن سریعا اقدام نکند بیماری مهلک تر می شود و نشانه های آن نیز بدتر خواهد شد.

• فیستول یا آبسه

فیستول مقعدی به دلیل عفونت یا یک آبسه در ناحیه مقعد ، به وجود می آید .

اگر برآمدگی در اطراف مقعد احساس کردید که همراه با خروج غفونت بود حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید .

درد هنگام دفع مدفوع ، سوزش و خارش ناشی از ترشحات وبرجستگی های سفت یا دردناک اطراف مقعد از رایج ترین نشانه های فیستول مقعد  می باشند .

• کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی به طور معمول بالای خط باسن و در انتهای دنبالچه بروز می کند .

ژنتیک از مهم ترین دلایل بروز این بیماری می باشد .

در اصل رشد مو و شکسته شدن مو به داخل پوست منجربه بیماری سینوس پیلونیدال می شود .

دقت داشته باشید که تمامی بیماری های ذکر شده هم به راحتی درمان می شود و هم روش هایی چون جراحی برای درمان آن ها وجود دارد و تعیین روش درمان بیماری های مقعد ، بستگی به میزان وخامت بیماری دارد .

راه های جلوگیری از بیماری های نشیمنگاهی به شرح ذیل می باشد:

1. برای جلوگیری از بروز این بیماری ها بهداشت شخصی خود را رعایت کنید.
  2. از لباس زیر های تنگ و پلاستیکی و نارغوب استفاده نکنید.
  3. سعی کنید در روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  4. مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید.
  5. از نگه داشتن مدفوع خود پرهیز کنید چرا که این کار باعث وارد شدن فشار به رگ های راست روده می شود.
  6. ورزش کنید چرا که ورزش کردن مانع از بروز یبوست و باعث کاهش فشار به رگ ها می شود.
  7. از نشستن طولانی بخصوص در دستشویی پرهیز کنید.
  8. از فشار آوردن برای دستشویی جدا خودداری کنید.
  9. سعی کنید اصول تغذیه درست و سالم را رعایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات مرتبطی که در این زمینه تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

درمان بیماری های نشیمنگاهی

با توجه به انواع بیماری های مقعد روش های درمانی متفاوتی نیز برای آن ها وجود دارد از جمله استفاده از دارو ، درمان های خانگی ، جراحی و لیزر ، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان بیماری های نشیمنگاهی می توانید به مقاله جامعی که در رابطه با این موضوع تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال می توانید سوالات خود را از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام از دکتر وحید معتمدی بپرسید و پاسخ آن را دریافت کنید.

سوالات متداول بیماری های نشیمنگاهی

• آیا بیماری هموروئید در درجه اول با دارو قابل درمان است؟

باید بگوییم در صورتی که این بیماری در درجه اول باشد بله می تواند با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از داروهای تجویز شده توسط او این بیماری را درمان کرد اما در صورتی که فرد برای درمان دیر مراجعه کند و بیماری شدت یافته باشد نیاز به انجام جراحی است.

• مراقبت های بعد از درمان هموروئید چیست؟

بعد از درمان هموروئید مراقبت هایی توسط پزشک توصیه می شود که حتما برای بهبودی سریع آن ها را رعایت کنید، دکتر وحید معتمدی در رابطه با این موضوع مقاله جامعی تهیه کرده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

• علت بیماری کیست مویی چیست ؟

این عارضه در اثر عوامل مختلفی از جمله پر مویی ، بروز تغییراتی در هورمون و غیره ایجاد می شود.

• آیا برای درمان بیماری شقاق راهی جز انجام جراحی نیز وجود دارد ؟

بله ، راه های بسیاری هم چون مصرف دارو برای درمان بیماری شقاق وجود دارد که مناسب ترین آن ها با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک معالج انتخاب می شود.

• در چه صورتی پزشک برای درمان بیماری بواسیر انجام جراحی را پیشنهاد می دهد ؟

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری بواسیر با روش های دیگر درمان نشود پزشک معالج انجام جراحی را توصیه می کند.

• آیا فرد مبتلا به بیماری بواسیر بعد از درمان باید تا مدتی به طور مطلق استراحت کند ؟

خیر ، کم تحرکی و استراحت مطلق یکی از دلایل ابتلا به بیماری بواسیر می باشد بیماران می توانند در دوره نقاهت بیماری بواسیر فعالیت های روزانه خود را انجام دهند تنها باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند.

• آیا بیماری بواسیر باعث بروز کم خونی در بیماران می شود ؟

بله ، زیرا یکی از علائم ابتلا به بیماری بواسیر خونریزی می باشد بنابراین بعد از گذشت مدتی بیماران مبتلا به بواسیر دچار کم خونی می شوند.

هجده + 12 =

Visit Us On Google Plus