01 May

بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی : بیماری هایی هستند که اطراف مقعد یا لبه های مقعد بروز می کنند و با درد خفیف یا شدید همراه هستند.

نشیمنگاه بخشی از آناتومی بدن است که در پشت انسان قرار دارد واگر بیماری در این ناحیه وجود داشته باشد هنگام نشستن ، اولین حس فرد ، احساس درد است .

البته درد یکی از علائم اولیه بیماری های مقعد می باشد و در صورت پیشرفت بیماری یا نوع بیماری ، فرد علائم مختلفی دارد .

بیماری های نشیمنگاهی یا مقعدی در مراحل اولیه از طریق روش های سنتی یا رعایت نکات غذایی قابل درمان هستند اما اگر جزو افرادی هستید که به بیماری های ناحیه مقعد توجهی ندارید و برای درمان آن کوتاهی می کنید ، باید بدانید که در صورت عدم درمان ، بیماری وخامت پیدا میکند.

دقت داشته باشید که عدم تحرک کافی ، نشستن طولانی مدت ، مصرف کم آب و عدم مصرف موادغذایی حاوی فیبر از رایج ترین دلایلی هستند که منجربه بروز بیماری های نشیمنگاهی می شوند.

بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های رایج ناحیه مقعد

• بواسیر یا هموروئید

بیرون زدگی و تورم رگ های داخلی مقعد منجربه بروز بیماری بواسیر می شود .

این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با مقعد می باشد .

خارش مقعد ، سوزش مقعد و وجود خون در مدفوع یا مشاهده خون پس از دفع مدفوع از نشانه های بیماری بواسیر می باشند .

• شقاق یا فیشر

زمانی که لبه داخلی مقعد دچار پارگی شده باشد ، فرد به فیشر مبتلا است .

رایج ترین دلیل بروز شقاق ، بیماری یبوست می باشد زیرا دفع مدفوع سفت و استفاده نا به جا از ملین ها منجربه بروز پارگی های لبه مقعد می شود .

• فیستول یا آبسه

فیستول مقعدی به دلیل عفونت یا یک آبسه در ناحیه مقعد ، به وجود می آید .

اگر برآمدگی در اطراف مقعد احساس کردید که همراه با خروج غفونت بود حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید .

درد هنگام دفع مدفوع ، سوزش و خارش ناشی از ترشحات وبرجستگی های سفت یا دردناک اطراف مقعد از رایج ترین نشانه های فیستول مقعد  می باشند .

• کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی به طور معمول بالای خط باسن و در انتهای دنبالچه بروز می کند .

ژنتیک از مهم ترین دلایل بروز این بیماری می باشد .

در اصل رشد مو و شکسته شدن مو به داخل پوست منجربه بیماری سینوس پیلونیدال می شود .

دقت داشته باشید که تمامی بیماری های ذکر شده هم به راحتی درمان می شود و هم روش هایی چون جراحی برای درمان آن ها وجود دارد و تعیین روش درمان بیماری های مقعد ، بستگی به میزان وخامت بیماری دارد .

راه های جلوگیری از بیماری های نشیمنگاهی به شرح ذیل می باشد:

1. برای جلوگیری از بروز این بیماری ها بهداشت شخصی خود را رعایت کنید.
  2. از لباس زیر های تنگ و پلاستیکی و نارغوب استفاده نکنید.
  3. سعی کنید در روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  4. مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید.
  5. از نگه داشتن مدفوع خود پرهیز کنید چرا که این کار باعث وارد شدن فشار به رگ های راست روده می شود.
  6. ورزش کنید چرا که ورزش کردن مانع از بروز یبوست و باعث کاهش فشار به رگ ها می شود.
  7. از نشستن طولانی بخصوص در دستشویی پرهیز کنید.
  8. از فشار آوردن برای دستشویی جدا خودداری کنید.
  9. سعی کنید اصول تغذیه درست و سالم را رعایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات مرتبطی که در این زمینه تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

درمان بیماری های نشیمنگاهی

با توجه به انواع بیماری های مقعد روش های درمانی متفاوتی نیز برای آن ها وجود دارد از جمله استفاده از دارو ، درمان های خانگی ، جراحی و لیزر ، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان بیماری های نشیمنگاهی می توانید به مقاله جامعی که در رابطه با این موضوع تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال می توانید سوالات خود را از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام از دکتر وحید معتمدی بپرسید و پاسخ آن را دریافت کنید.

سوالات متداول بیماری های نشیمنگاهی

• آیا بیماری هموروئید در درجه اول با دارو قابل درمان است؟

باید بگوییم در صورتی که این بیماری در درجه اول باشد بله می تواند با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از داروهای تجویز شده توسط او این بیماری را درمان کرد اما در صورتی که فرد برای درمان دیر مراجعه کند و بیماری شدت یافته باشد نیاز به انجام جراحی است.

• مراقبت های بعد از درمان هموروئید چیست؟

بعد از درمان هموروئید مراقبت هایی توسط پزشک توصیه می شود که حتما برای بهبودی سریع آن ها را رعایت کنید، دکتر وحید معتمدی در رابطه با این موضوع مقاله جامعی تهیه کرده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

• علت بیماری کیست مویی چیست ؟

این عارضه در اثر عوامل مختلفی از جمله پر مویی ، بروز تغییراتی در هورمون و غیره ایجاد می شود.

Visit Us On Google Plus