30 Sep

جوش مقعدی

جوش مقعدی : در اصل جوش توده ای متورم است که می تواند در تمامی اجزای بدن بروز کند.

به طور کلی جوش ها بر اثر عوامل عفونتی و باکتریایی به وجود می آیند ولی در برخی مواقع جوش ها هیچ گونه خطری ندارد و پس از گذشت مدتی از بین می روند .

جوش اگر بیش از اندازه متورم و با چرک همراه باشد بسیار دردناک است و در صورت هرگونه لمسی ، درد را حس می کنید.

یکی از دردناکترین جوش ها ، جوش هایی هستند که در اطراف مقعد به وجود می آیند و با درد زیادی همراه هستند.

البته امکان دارد جوش ها در روزهای اولیه هیچ گونه دردی نداشته باشد و تنها به صورت برجستگی قابل مشاهده و لمس باشند .

جوش مقعدی

آبسه مقعدی چیست ؟

آبسه مقعدی یا جوش مقعد ، بیماری است که منجربه بروز چرک و عفونت در اطراف مقعد می شود .

آبسه مقعدی به طور معمول به صورت عمقی و سطحی اتفاق می افتد .

درمان آبسه مقعدی که عمقی باشد کمی دشوار و پر دردسرتر است ولی آبسه مقعدی که سطحی باشد بسیار راحت درمان می شود .

رایج ترین آبسه مقعدی ، آبسه ای است که در اطراف مقعد تشکیل می شود و بر روی پوست قابل مشاهده است .

آبسه های سطحی به طور معمول قرمز رنگ ، متورم و دردناک هستند ولی آبسه های عمقی به صورت باقت های عمیق چرکی در اطراف مقعد بروز می کنند .

مبتلا شدن به آبسه عمقی بسیار نادر است ولی اگر به این بیماری دچار شدید بهتر است هرچه سریع تر اقدام به درمان نمایید زیرا به مرور زمان عفونت بیشتر می شود .

عوارض آبسه مقعدی

• بی اختیاری مدفوع
  • مبتلا شدن بیمار به فیستول مقعد
  • گسترش عفونت به مناطق دیگر مقعد
  • احساس توده در مقعد یا اطراف آن
  • خروج چرک از مقعد و غیره .

از بارزترین علائم جوش مقعدی می توانیم به لمس برجستگی در اطراف مقعد و درد ناحیه مقعد اشاره کنیم ولی در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

درمان جوش مقعدی

در صورتی که به جوش مقعدی یا آبسه مقعدی سطحی و عمقی مبتلا شدید فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا تاخیر در درمان می تواند باعث وخیم تر شدن جوش و در نتیجه افزایش عفونت شود .

راه های مختلفی برای درمان جوش مقعد وجود دارد که دکتر متخصص پس از بررسی بیمار بهترین روش درمان را پیشنهاد می دهد .