21 Jul

جوش مقعدی

جوش مقعدی : در اصل جوش توده ای متورم است که می تواند در تمامی اجزای بدن بروز کند.

به طور کلی جوش ها بر اثر عوامل عفونتی و باکتریایی به وجود می آیند ولی در برخی مواقع جوش ها هیچ گونه خطری ندارد و پس از گذشت مدتی از بین می روند .

جوش اگر بیش از اندازه متورم و با چرک همراه باشد بسیار دردناک است و در صورت هرگونه لمسی ، درد را حس می کنید.

یکی از دردناکترین جوش ها ، جوش هایی هستند که در اطراف مقعد به وجود می آیند و با درد زیادی همراه هستند. البته امکان دارد جوش ها در روزهای اولیه هیچ گونه دردی نداشته باشد و تنها به صورت برجستگی قابل مشاهده و لمس باشند .

آبسه مقعدی چیست ؟

آبسه مقعدی یا جوش مقعد ، بیماری است که منجربه بروز چرک و عفونت در اطراف مقعد می شود .

آبسه مقعدی به طور معمول به صورت عمقی و سطحی اتفاق می افتد .

درمان آبسه مقعدی که عمقی باشد کمی دشوار و پر دردسرتر است ولی آبسه مقعدی که سطحی باشد بسیار راحت درمان می شود .

رایج ترین آبسه مقعدی ، آبسه ای است که در اطراف مقعد تشکیل می شود و بر روی پوست قابل مشاهده است .

آبسه های سطحی به طور معمول قرمز رنگ ، متورم و دردناک هستند ولی آبسه های عمقی به صورت باقت های عمیق چرکی در اطراف مقعد بروز می کنند .

مبتلا شدن به آبسه عمقی بسیار نادر است ولی اگر به این بیماری دچار شدید بهتر است هرچه سریع تر اقدام به درمان نمایید زیرا به مرور زمان عفونت بیشتر می شود .

عوارض آبسه مقعدی

• بی اختیاری مدفوع
  • مبتلا شدن بیمار به فیستول مقعد
  • گسترش عفونت به مناطق دیگر مقعد
  • احساس توده در مقعد یا اطراف آن
  • خروج چرک از مقعد و غیره .

از بارزترین علائم جوش مقعدی می توانیم به لمس برجستگی در اطراف مقعد و درد ناحیه مقعد اشاره کنیم ولی در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

درمان جوش مقعدی

در صورتی که به جوش مقعدی یا آبسه مقعدی سطحی و عمقی مبتلا شدید فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا تاخیر در درمان می تواند باعث وخیم تر شدن جوش و در نتیجه افزایش عفونت شود .

راه های مختلفی برای درمان جوش مقعد وجود دارد که دکتر متخصص پس از بررسی بیمار بهترین روش درمان را پیشنهاد می دهد .

جوش مقعدی کودکان

• جوش پوشک : احتمال بروز این عارضه در کودکان زیر یک سال به دلیل استفاده از پوشک وجود دارد. در قسمت هایی که با پوشک تماس مستقیم داشته ممکن است گاهی جوش های متورم پدید آید. این جوش می توانند صاف یا برآمده باشند.
  • جوش پوشک مخمری : این جوش ها قرمز و برآمده بوده که در ناحیه ای که پوشک به روی آن قرار می گیرد بوجود می آیند. این التهاب ممکن است در چین های بدن کودک وخیم تر باشد. این التهاب بیشتر از دو روز طول می کشد و استفاده از کرم یا پودر به درمان آن کمک نخواهد کرد. مصرف آنتی بیوتیک در کودکان احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد.
  • حلقه آلرژیک : ممکن است بر اثر مصرف برخی خوراکی ها چون غذاهای اسیدی در بدن کودک حساسیت ایجاد شود. مرکبات و گوجه فرنگی از غذا های اسیدی هستند که موجب می شوند در اطراف مقعد کودک حلقه ای قرمز ایجاد گردد.

درمان جوش مقعدی

آکنه و جوش ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند. اما جوش و آکنه هر قسمت از بدن درمان خاص خود را دارند.

آکنه و جوش بر اثر فولیکولیت به روی باسن بوجود می آید. زمانی که باکتری استاف سطع مقعد را آلوده کند، فولیکولیت ایجاد خواهد شد.

در واقع به طور معمول باکتری استاف بدون اینکه مشکلی ایجاد کند، در پوست وجود دارد. اما به محض وارد شدن به داخل پوست ، باعث بروز عفونت می شود. زمانی که عفونت وخیم تر شود، منجر به بروز جوش دردناک خواهد شد.

فولیکولیت ظاهری شبیه به آکنه معمولی دارد. در قسمت فوقانی پوست مقعد ، لکه های قرمز رنگی به وجود می آید که چرک دار است و ممکن است همراه با خارش و ناراحتی باشد. در بیشتر مواقع این عارضه با مراقبت های منظم خانگی برطرف خواهند شد.

برای درمان جوش های مقعدی تکنیک های متفاوتی وجود دارد . جوش درست قبل از خارج شدن عفونت ظاهر می شود و معمولا خود به خود رفع خواهند شد. اما مصرف 10 تا 14 روز آنتی بیوتیک نیز برای درمان جوش ها موثر است.

بیست − یازده =

Visit Us On Google Plus