خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی : خونریزی در ناحیه مقعد می تواند علل بسیاری داشته باشد که علت دقیق آن، پس از معاینه کامل توسطخونریزی مقعدی متخصص بیماری های مقعدی مشخص می گردد.

منظور از خونریزی مقعد ، مشاهده هر مقدار خون در مدفوع در حین اجابت است .

به طور کلی چنانچه خونریزی از ناحیه مقعد با درد همراه نبوده و رنگ روشنی داشته باشد می توان گفت بیمار مبتلا به هموروئید یا بواسیر می باشد.

ولی در صورتی که خونریزی با درد همراه بوده و رنگ آن روشن باشد، احتمالاً فرد دچار فیشر یا شقاق است.

اما اگر خونریزی شدید بوده و رنگ آن تیره باشد، این امکان وجود دارد که بیمار در نواحی بالاتر دچار مشکل باشد.

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

برخی از افراد به هنگام اجابت مزاج یا دفع مدفوع، با خونریزی از ناحیه مقعد مواجه هستند که ممکن است خون از مدفوع جدا بوده یا به میزان خیلی کمی با آن مخلوط شده است.

زورزدن های مداوم برای دفع مدفوع و یبوست های طولانی موجب خونریزی از ناحیه مقعد می شوند.

لازم به ذکر است که دو بیماری سرطان روده بزرگ و کولیت زخمی نیز می توانند از علل خونریزی مدفوعی باشند.

در اسهال های خونی، که خون و مدفوع کاملاً با هم مخلوط می شوند، علت آن مشکلات عفونی است.

انگل ها و میکروب ها از جمله عوامل شایعی هستند که موجب اسهال خونی می شوند، در اغلب موارد می توان با مصرف آنتی بیوتیک، اسهال خونی را درمان نمود.

منشا خونریزی مقعد

منشا خونریزی مقعد ، می تواند از تمامی بخش های دستگاه گوارش باشد ؛ اما به طور کلی ، گفته می شود منشا خونریزی مقعد ، می تواند از روده ، بخش آخر رکتوم ، معده و روده کوچک باشد.

علت خونریزی مقعدی بدون درد

از شایع ترین پرسش بیماران در این رابطه می توانیم به این سوال اشاره کنیم :

خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست ؟

در این باره ، باید ذکر شود که خونریزی مقعد بدون درد ، می تواند نشانه ای از بروز بیماری هایی هم چون بواسیر ، شقاق ، ملنا ، هماتوشزی ، سرطان مقعد ، فیستول مقعد ، پولیپ روده ، کرون ، کولیت ، اختلالات روده ، عفونت روده ، عفونت دل و از این قبیل موارد باشد.

با توجه به مطلب فوق ، درمی یابیم بروز خونریزی مقعد ، می تواند بسیار خطرناک باشد ؛ بنابراین باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

خونریزی مقعدی در دوران بارداری

وجود خونریزی در ناحیه مقعد ، از مشکلات شایعی است که در دوران بارداری یا بعد از وضع حمل در خانم ها ایجاد می شود که معمولاً علت آن همورویید و واریس سیاهرگ ها در ناحیه اطراف مقعد و مقعد می باشد.

خونریزی بعد از رابطه جنسی از مقعد و خونریزی مقعدی هنگام پریود از دیگر مشکلاتی است که ممکن است خانم ها به آن ها دچار باشند.

راهکارهای پیشگیری از خونریزی ناحیه مقعد

• نوشیدن آب و مایعات به میزان زیاد
  • قراردان فیبر به میزان کافی در رژیم غذایی
  • ورزش کردن به طور مرتب
  • نگه نداشتن مدفوع در صورت نیاز بدن به دفع مدفوع

درمان خونریزی ناحیه مقعد

در صورت مشاهده خونریزی از ناحیه مقعد حتماً به متخصص کلورکتال مراجعه نمایید.

درمان خونریزی در ناحیه مقعد و رکتال با توجه به منبع و علت خونریزی متفاوت می باشد.

روش های درمانی بسیاری با توجه به علت خونریزی مقعد ، وجود داشته و پزشک با توجه به شرایط بیمار ، یکی از بهترین روش های درمانی را انتخاب می کند .

برای خونریزی مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

در صورتی که دچار خونریزی مقعد شده و سرگیجه داشته و ناخوش احوال بودید ، سریعا آمبولانس خبر کنید ؛ چرا که این موارد می تواند نشانه از دست رفتن خون بسیار باشد .

اما در صورتی که خونریزی ملایم است ، وقت دکتر بگیرید.

به کسانی که دچار این عارضه شده و به دنبال یک پزشک ماهر هستند ، توصیه می شود به فلوشیپ فوق تخصصی کلورکتال ، بیماری های نشیمنگاه ، بیماری های روده مراجعه شود.

دکتر وحید معتمدی ، متخصص بیماری های روده و بیماری های مقعد پس از معاینه کامل بیمار، علت بیماری را مشخص کرده و بهترین روش درمانی را متناسب با وضعیت فرد برای او در نظر می گیرد.

چهارده − شش =

Visit Us On Google Plus