30 Dec

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی : خونریزی در ناحیه مقعد می تواند علل بسیاری داشته باشد که علت دقیق آن، پس از معاینه کامل توسط متخصص بیماری های مقعدی مشخص می گردد.

به طور کلی چنانچه خونریزی از ناحیه مقعد با درد همراه نبوده و رنگ روشنی داشته باشد می توان گفت بیمار مبتلا به هموروئید یا بواسیر می باشد.

ولی در صورتی که خونریزی با درد همراه بوده و رنگ آن روشن باشد، احتمالاً فرد دچار فیشر یا شقاق است.

اما اگر خونریزی شدید بوده و رنگ آن تیره باشد، این امکان وجود دارد که بیمار در نواحی بالاتر دچار مشکل باشد.

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

برخی از افراد به هنگام اجابت مزاج یا دفع مدفوع، با خونریزی از ناحیه مقعد مواجه هستند که ممکن است خون از مدفوع جدا بوده یا به میزان خیلی کمی با آن مخلوط شده است.

زورزدن های مداوم برای دفع مدفوع و یبوست های طولانی موجب خونریزی از ناحیه مقعد می شوند.

لازم به ذکر است که دو بیماری سرطان روده بزرگ و کولیت زخمی نیز می توانند از علل خونریزی مدفوعی باشند.

در اسهال های خونی، که خون و مدفوع کاملاً با هم مخلوط می شوند، علت آن مشکلات عفونی است.

انگل ها و میکروب ها از جمله عوامل شایعی هستند که موجب اسهال خونی می شوند، در اغلب موارد می توان با مصرف آنتی بیوتیک، اسهال خونی را درمان نمود.

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی در دوران بارداری

وجود خونریزی در ناحیه مقعد ، از مشکلات شایعی است که در دوران بارداری یا بعد از وضع حمل در خانم ها ایجاد می شود که معمولاً علت آن هموروئید و واریس سیاهرگ ها در ناحیه اطراف مقعد و مقعد می باشد.

خونریزی بعد از رابطه جنسی از مقعد و خونریزی مقعدی هنگام پریود از دیگر مشکلاتی است که ممکن است خانم ها به آن ها دچار باشند.

راهکارهای پیشگیری از خونریزی ناحیه مقعد

• نوشیدن آب و مایعات به میزان زیاد
  • قراردان فیبر به میزان کافی در رژیم غذایی
  • ورزش کردن به طور مرتب
  • نگه نداشتن مدفوع در صورت نیاز بدن به دفع مدفوع

درمان خونریزی ناحیه مقعد

در صورت مشاهده خونریزی از ناحیه مقعد حتماً به متخصص کلورکتال مراجعه نمایید.

درمان خونریزی در ناحیه مقعد و رکتال با توجه به منبع و علت خونریزی متفاوت می باشد.

دکتر وحید معتمدی ، متخصص بیماری های روده و بیماری های مقعد پس از معاینه کامل بیمار، علت بیماری را مشخص کرده و بهترین روش درمانی را متناسب با وضعیت فرد برای او در نظر می گیرد.

3 × سه =

Visit Us On Google Plus