04 Nov

درد مقعد

درد مقعد  : در اصل درد یک نوع احساس ناراحتی است که اغلب توسط محرک های بیرونی یا درونی در بدن ایجاد می شود و مختص به نقطه خاصی از بدن نمی باشد ، بلکه هر بخشی از اندام فرد می تواند دچار درد شود .

درد مقعد دلایل متفاوتی دارد و نمی توان هر دردی در مقعد را به یک بیماری سخت مرتبط کرد اما درد مقعد می تواند یکی از دلایل بروز بیماری هایی چون بواسیر و فیشر باشد .

در واقع درد ناحیه مقعد می تواند دلیل وجود یک آبسه باشد یا می تواند به دلیل یک کوفتگی ساده ناشی از زمین خوردن باشد .

اگر درد در ناحیه مقعد طولانی شود یا به مرور زمان درد بیشتر از قبل شود ، نیاز است که فرد توسط یک پزشک متخصص معاینه شود .

درد مقعد می تواند نشانه ای برای بروز برخی از بیماریها باشد ، مانند :
  • بواسیر یا هموروئید
  • شقاق یا فیشر
  • آبسه مقعدی
  • زگیل مقعد
  • کیست مویی
  • تورم پروستات
  • تومورهای مقعد

درد مقعد

نکاتی درباره درد مقعد

درد ناحیه مقعد همیشه خطرناک نیست ولی اگر درد هنگام دفع مدفوع باشد یا دفع مدفوع همراه با درد و خونریزی باشد ، توصیه می شود که در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید زیرا به احتمال زیاد به یکی از بیماری های مقعد مبتلا شده اید .

درد طولانی مدت مقعد نمی تواند بی دلیل باشد و حتماً  فرد به یک بیماری آمیزشی یا یکی از بیماری های مقعدی مبتلا شده است .

شایع ترین بیماری مقعدی

بواسیر شایع ترین بیماری مرتبط با ناحیه مقعد یا نشیمنگاه می باشد .

این بیماری می تواند داخلی یا خارجی باشد و یکی از مهم ترین دلایل برای مبتلا شدن به بیماری همورئید ، عدم استفاده از مواد فیبردار است .

بواسیر در اصل تورم مویرگ های مقعدی می باشد به همین دلیل هنگام نشستن ، درد بواسیر تشدید می شود و با پیشرفت بیماری ، میزان درد نیز غیرقابل تحمل می شود.

برای درمان بواسیر یا دیگر بیماری های مقعدی روش هایی متفاوتی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری ، بهترین روش درمان توسط پزشک متخصص انتخاب می شود .

متاسفانه برخی از افراد به دلیل خجالت و شرم از بازگو کردن درد مقعد خودداری می کنند و زمانی که درد به مرحله غیر قابل تحمل رسید به پزشک مراجعه می کنند .

مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیماری ، روند درمان بیماری را آسان تر می سازد و در روش درمان نیز تاثیرگذار است زیرا به طور معمول بیماری های مقعدی در مراحل اولیه با مصرف دارو یا توسط لیزر درمان می شوند .