درمان بواسیر

به تورم یا بیرون زدگی رگ های وریدی که در مجرای مقعدی هستند ، بواسیر گفته می شود. به دلیل اینکه این بیماری ، در نزدیکی مقعد اتفاق می افتد ؛ هنگام دفع مدفوع درد بسیار زیادی دارد ؛ از این رو مبتلا شدن به این بیماری دردناک است. عارضه مذکور در تمامی افراد اتفاق می افتد و نمی توان اعلام کرد که این بیماری مختص بانوان یا تنها مختص آقایان است ؛ ولی به طور معمول ، این بیماری در بین افراد 45 تا 65 سال بیشتر رخ می دهد . اگر شما نیز درگیر این بیماری شده اید ، در ادامه این مقاله از دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، می توانید با راه های درمان بواسیر در تهران آشنا شوید.

درمان بواسیر _ دکتر معتمدی

دلایل بروز بواسیر

اولین قدم در درمان بواسیر در تهران با دکتر وحید معتمدی ، پیدا کردن دلیل آن است. دلیل مشخصی برای بروز بیماری مذکور وجود ندارد ؛ ولی عواملی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم ، از رایج ترین دلایل تورم رگ های وریدی می باشند :

• نشستن طولانی مدت
  • فشار بیش از اندازه به قسمت پایینی شکم یا راست روده
  • اسهال مزمن
  • دشوار بودن دفع مدفوع
  • چاقی بیش از اندازه
  • استفاده از غذاهای کم فیبر
  • عدم مصرف مایعات و آب به میزان کافی و غیره .

درمان بواسیر

برای درمان بواسیر در تهران در ابتدا باید به یک فوق تخصص کلورکتال مراجعه نمایید ؛ تا دلیل بیماری و میزان وخامت آن مشخص شود . برای درمان هر بیماری روش های طبیعی ، غیرتهاجمی و تهاجمی وجود دارد. جهت تشخیص بهترین درمان ، بیماری باید به طور دقیق بررسی شود . روش های طبیعی چون استفاده از سرکه سیب ، نوشیدن زیاد آب ، خوردن کدو ، شلغم و غیره برای درمان هموروئید وجود دارد ؛ ولی این روش ها زمانی مناسب هستند که بیماری در مراحل اولیه باشد . زمانی که این بیماری به اوج وخامت برسد و برای بیمار مشکلات جدی ای را به وجود آورد ، دیگر روش های طبیعی پاسخگو نیستند و نیاز است از روش های تهاجمی و کم تهاجمی استفاده کرد .

درمان بواسیر با لیزر در تهران

یکی از رایج ترین روش های درمان بواسیر در تهران ، استفاده از لیزر است. لیزر ، یک روش غیرتهاجمی است به همین دلیل در بین تمامی افراد محبوب است و اکثریت متقاضیان سوال می کنند که آیا این اختلال با لیزر درمان می شود یا خیر ؟ در اصل لیزر ، یکی از بهترین روش های درمان همورئید می باشد ؛ ولی عود دوباره بیماری بستگی به دو عامل دارد : مهارت پزشک در انجام لیزر و رعایت نکات مراقبتی .

• برای درمان بیماری به روش لیزر ، از فیبر نوری و تاباندن اشعه لیزر بر روی ناحیه تحت درمان استفاده می شود و به علت مزایا و نتایج شگفت انگیزی که دارد ، بسیار مورد توجه قرار گرفته و جایگزین بسیاری از روش های سنتی شده است.
  • برای مطلع شدن از روش درمان بیماری های مقعد ، به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بیماری به طور دقیق بررسی شود و سپس بهترین روش درمان پیشنهاد داده شود .

درمان بواسیر_ دکتر معتمدی

مزایای درمان بواسیر با لیزر

1. روش درمانی لیزر ، بسیار ایمن و بدون خطر می باشد.
  2. پس از درمان این عارضه به روش لیزر ، نیاز به بستری شدن بیماران در بیمارستان نمی باشد.
  3. دوران نقاهت این روش طولانی نبوده و بیماران پس از گذشت مدت زمان کوتاهی می توانند به سرکار بازگشته و به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند.
  4. میزان درد ناشی از این روش ، بسیار خفیف می باشد.
  5. در روش درمان عارضه مذکور با لیزر ؛ همانند روش های درمانی سنتی ، نیاز به پانسمان داخلی نمی باشد.
  6. بهبود بواسیر با لیزر ، به صورت سرپایی و معمولا در مطب انجام شده و پس از آن بیماران می توانند ، رژیم غذایی معمولی خود را در پیش بگیرند.
  7. در این روش ، نیاز به بیهوشی بیماران نمی باشد.
  8. میزان خونریزی در این روش بسیار کمتر از سایر روش های درمانی می باشد.
  9. احتمال انتقال عفونت های خطرناک در این روش درمانی ، وجود ندارد.
  10. با لیزر ، می توان درمان بواسیر را در بیماران سن بالا و کسانی که مشکلات دیابتی و کلیوی نیز دارند ، انجام داد.
  11. مدت زمان مورد نیاز جهت درمان این عارضه با لیزر ، بسیار کوتاه می باشد.
  12. در دوران نقاهت درمان این بیماری با لیزر ، نیاز به مراقبت های شدید نمی باشد.
  13. احتمال وارد شدن آسیب به بافت های اطراف توده بواسیر در این روش ، بسیار کم می باشد.
  14. میزان درصد موفقیت در درمان هموروئید با لیزر در تهران ، بسیار بیشتر سایر روش ها بوده و احتمال عود مجدد آن نیز بسیار کمتر می باشد.
  15. زخم های ناشی از روش درمانی لیزر ، بسیار سریع ترمیم می یابند.

انواع بواسیر

• بواسیر داخلی

این بیماری درون مقعد اتفاق می افتد و قابل مشاهده نیست ؛ نوع داخلی ، معمولا ناراحتی خاصی در پی نخواهد داشت و تنها به دلیل عبور مدفوع ، سطح حساس آن آسیب دیده و باعث خونریزی خواهد شد ؛ گاهی ممکن است بر اثر دفع مدفوع ، رگ متورم شده بیرون زده و موجب خارش و درد شود. اما با درمان بواسیر در تهران ، این عارضه ها از بین می رود.

• همروئید خارجی

این نوع ، در نواحی اطراف مقعد ایجاد خواهد شد و درد ، خارش و خونریزی در پی خواهد داشت ؛ در برخی موارد ، ممکن است تجمع خون موجب تشکیل لخته خون گردد که دردناک ، متورم و ملتهب است.

• بواسیر ترومبوزه

محل ایجاد آن در لبه کناری مقعد است و اندازه آن در حد لوبیا می باشد ؛ این نوع هموروئید ، به هنگام دفع و در افرادی که طولانی مدت می نشینند ؛ به طور ناگهانی رخ خواهد داد. نوع ترومبوزه ، دردناک ترین است که حداکثر ظرف چند ساعت اتفاق می افتد ؛ در این حالت ، فرد باید فورا به پزشک مراجعه نماید.

زمان مراجعه به پزشک متخصص برای درمان بواسیر در تهران

خونریزی یکی از بارز ترین نشانه های بیماری یاد شده می باشد ؛ البته می تواند بر اثر بیماری های دیگری ؛ چون سرطان روده بزرگ یا مقعد نیز باشد ؛ به همین دلیل ، برای تشخیص درست دلیل خونریزی ، باید فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید ؛ به منظور تشخیص دقیق و درمان ، فرد باید تحت معاینه قرار بگیرد و یک سری آزمایشات انجام دهد. همچنین زمانی که درمان های خانگی موجب کاهش علائم ؛ چون درد و خارش نشود نیز باید به بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران مراجعه نمایید. زمانی که اجابت از حالت طبیعی خود خارج شود و مدفوع خونی ، تیره رنگ و همراه با لخته خون باشد ، سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید ، چرا که این خونریزی ممکن است ، مربوط به اختلال در سایر نواحی بدن ؛ چون سیستم گوارشی باشد.

نحوه پیشگیری و درمان بواسیر

یکی از موثر ترین راه های پیشگری از هموروئید ، مدفوع نرم است که به راحتی دفع شود ؛ به این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید :

1. در پاسخ به این سوال که برای درمان بواسیر چه بخوریم باید بگوییم، تا جای ممکن از غذاهای فیبردار ؛ چون سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده نمایید ؛ این مواد به نرم شدن مدفوع کمک می کنند تا فشار وارده به مقعد که دلیل اصلی ایجاد این بیماری است را کم کنند ؛ لازم به ذکر است جهت جلوگیری از بروز گاز ، فیبر را به کندی وارد رژیم غذایی خود کنید.
  2. مصرف مایعات و نوشیدنی های غیر الکلی بین 6 تا 8 لیوان در روز الزامی است و موجب کاهش احتمال بروز بواسیر خواهد شد.
  3. نگه داشتن نفس و فشار آوردن بیش از حد هنگام اجابت ، فشار بیشتری به رگ های تحتانی وارد خواهد کرد ، بنابراین فشار نیاورید.
  4. زمانی که احساس مدفوع کردید ، سریعا نسبت به تخلیه آن اقدام نمایید ؛ نگه داشتن مدفوع موجب خشک شدن و در نهایت منجر به عبور مشکل آن از مقعد خواهد شد.
  5. ورزش کردن ، موجب کاهش فشار به روی رگ ها می شود ؛ همچنین ورزش موجب کاهش وزن خواهد شد و نقش بسیاری در جلوگیری از بروز این معضل می شود.
  6. از نشستن های بیش از حد خودداری کنید ؛ چرا که در حین نشستن به خصوص هنگام اجابت، به رگ ها فشار بیشتری وارد خواهد شد.
  7. استفاده از یخ یا کمپرس آب سرد ؛ قرار دادن کمپرس آب سرد روی هموروئید تا حد زیادی در کاهش درد موثر است. در برخی موارد استفاده از یخ نیز توصیه و سبب قطع خونریزی می شود. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که ایا استفاده از کمپرس گرم نیز می تواند به کاهش اثرات این عارضه کمک کند ، در پاسخ باید گفت پزشکان استفاده از نوع سرد آن را توصیه می کنند.
  8. استفاده از دستمال مرطوب ؛ اگر از دستمال های خشک و رایج داخل سرویس بهداشتی استفاده می کنید باید بدانید که این کار علائم این اختلال را بدتر می کند ، برای جلوگیری از این موضوع بهتر است از دستمال مرطوب استفاده کنید.

مراقبت های بعد از درمان بواسیر

• افراد باید به مدت 1 روز پس از درمان با لیزر ، به طور مطلق استراحت نمایند ؛ همچنین توصیه می شود ، دراز بکشند تا به مقعد فشار کمتری وارد شود.
  • کسانی که اقدام به درمان بیماری بواسیر ، کرده اند ؛ تا چندین ماه پس از آن ، اجازه روزه گرفتن ندارند.
  • به بیمارانی که تحت معالجه قرار گرفته اند ، توصیه می شود تا چند روز پس از درمان ، به منظور جلوگیری از بروز عفونت در آب گرم بنشینند.
  • احساس درد خفیف پس از معالجه ، مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ بیماران به منظور تسکین آن ، می توانند اقدام به مصرف مسکن نمایند.
  • نشستن طولانی مدت پس از درمان بواسیر در تهران، می تواند منجر به آسیب دیدگی نواحی لگن و مقعد گردد ؛ از این رو ، توصیه به راه رفتن و استفاده از بالشتک طبی در زمان نشستن می گردد.
  • دقت در مصرف منظم داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز کرده است ، اهمیت به سزایی داشته و به هیچ عنوان نباید در این باره سهل انگاری گردد.
  • بروز خونریزی خفیف پس از مداوا این عارضه ، مسئله ای طبیعی بوده که جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ لازم به ذکر است ، استفاده از کمپرس یخ نیز موجب تسکین درد می گردد.

بعد از درمان بواسیر چه بخوریم ؟

کسانی که تحت مداوا قرار گرفته اند ، باید تا مدتی از مصرف مواد غذایی سرخ شده ، خودداری نمایند و بهتر است ، در این دوران مواد غذایی سالم و بخارپز استفاده نمایند. از دیگر توصیه های غذایی در دوران نقاهت و درمان هموروئید در تهران ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره نماییم :

1. مصرف آب کافی
  2. قرار دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی
  3. مصرف مواد غذایی ملین
  4. اجتناب از مصرف چای پررنگ و نوشیدنی های غلیظ
  5. حذف یا کاهش قابل توجه ادویه از رژیم غذایی بیمار
  6. مصرف میان وعده ؛ از جمله انجیر خشک ، قیصی و از این قبیل موارد

هزینه درمان بواسیر با لیزر

تعیین هزینه نهایی درمان بواسیر با لیزر ، پس از انجام معاینات مورد نیاز توسط متخصص کلورکتال در تهران ، انجام می گردد ؛ بنابراین ، به منظور اطلاعات بیشتر در این باره ، به پزشک مراجعه نمایید.

آیا بواسیر باعث سرطان می شود؟

خیر این بیماری هیچ ربطی به سرطان ندارد و منجر به سرطان نیز نمی شود ، اما نکته مهم در این خصوص این است که علائم سرطان روده مانند بواسیر بوده و همان طور که در مطالب بالا گفته شد ممکن است فرد سرطان مقعد یا روده بزرگ داشته باشد و خون ریزی از مقعد به دلیل آن باشد.

علائم عفونت بواسیر چیست؟

بواسیر امکان دارد در برخی افراد به عفونت منجر شود ، اگر مشکوک به عفونت هستید فورا به دکتر مراجعه کنید زیرا در صورت بی توجهی خطرات و مشکلات بیشتری برایتان پیش می آید. علائمی که نشان دهنده عفونت است شامل :

• احساس درد بیشتر بعد از درمان
  • قرمزی بیش از حد در اطراف مقعد به ویژه نزدیک عفونت

سوالات متداول در رابطه با درمان بواسیر

بخیه های درمان بواسیر چگونه است ؟

این موضوع به نوع عمل جراحی بستگی دارد. در شرایطی که از بخیه های جذبی استفاده شود ، نیازی به کشیدن بخیه نیست ، همچنین در صورتی که درمان بواسیر به کمک لیزر انجام شود ، از بخیه استفاده نخواهد شد ؛ چرا که به کمک اشعه لیزر هموروئید برداشته شده و رگ های خونی بسته می شوند. در جراحی سنتی ممکن است از بخیه های غیر جذبی که بعد از مدتی نیاز به کشیدن دارند ، استفاده شود.

آیا دفع خون بعد از درمان بواسیر طبیعی است ؟

ممکن است خونریزی به صورت خفیف تا دو ماه بعد از جراحی ادامه داشته باشد که این موضوع طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. در طی این مدت به بیمار توصیه می شود به مواد غذایی که مصرف می کند ، توجه داشته باشد تا دچار اسهال و یا یبوست نشود. در شرایطی که میزان خونریزی شدید باشد و یا برای مدتی خونریزی ادامه داشته باشد ، لازم است حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دوره نقاهت درمان هموروئید با کدام روش کوتاه تر است ؟

دوره نقاهت بواسیر با کمک لیزر بسیار کوتاه بوده و معمولا بین 24 ساعت الی 72 ساعت طول می کشد ؛ این در حالی است که درمان بواسیر با روش های جراحی سنتی حدود 2 الی 3 ماه طول می کشد.

آیا بعد از عمل بواسیر می توان از مشروبات الکلی استفاده کرد ؟

نوشیدن مشروبات الکلی بعد از درمان بواسیر به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است با عوارضی مثل تهوع ، استفراغ همراه باشد و همچنین دوره نقاهت را طولانی تر نماید ؛ از این رو بهتر است تا زمان بهبودی کامل از مصرف الکل خودداری نمایید تا از بروز عفونت و شدت درد جلوگیری شود.

وجود ترشحات زرد و یا خونی بعد از جراحی بواسیر طبیعی است ؟

اگر درمان به کمک لیزر انجام شود ، ترشح زرد رنگی نباید مشاهده شود و با دیدن هر نوع ترشح غلیظ و بد بود باید به پزشک مراجعه نمایید اما دیدن چند قطره خون در درمان بواسیر خونی است.