31 Jan

درمان فیستول

برای درمان فیستول هم روش جراحی وجود دارد هم روش غیرجراحی و روش مناسب با توجه به میزان پیشروی بیماری تشخیص داده می شود .

فیستول یکی از بیماری های مقعد یا نشیمنگاه است و در اصل فیستول مقعدی ، دهانه ای در اطراف مقعد است که از آن چرک خارج می شود .

آبسه مقعدی یکی از شایع ترین دلایل فیستول است ولی مشاهده شده فردی که سابقه آبسه نیز ندارد دچار فیستول شده باشد .

پس از درمان آبسه اگر دهانه ای که برای خروج چرک آبسه به طور خود به خود ایجاد شده است ، باز بماند منجربه بروز فیستول می شود .

این دهانه ، مجرای باریکی است که به روده بزرگ و مقعد راه دارد و این دو را به هم متصل می کند ، به این مجرای باریک فیستول گفته می شود .

بارزترین علائم فیستول

• ترشح مداوم یا متناوب
  • لمس یک برجستگی سفت و دردناک در اطراف مقعد
  • درد هنگام دفع مدفوع یا پس از آن

فیستول مقعدی باعث می شود تا محتویات میکروبی ای که داخل روده بزرگ قرار دارند به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند وقت یک بار باعث بروز عفونت ، ترشح یا آبسه شوند.

برای درک بهتر فیستول می توان یک جوش چرکی دردناک را مثال زد که پس از تخلیه چرک درد آن فروکش می کند.

فیستول نیز همینطور است ، پس از تخلیه ترشحات و عفونت درد آن فروکش می کند.

انواع فیستول مقعدی

فیستول مقعدی دارای انواع متفاوتی است که عبارتند از:

• فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول سوپر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس اسفنکتریک
  • فیستول زیر مخاطی
  • فیستول اینتر اسفنکتریک

درمان فیستول مقعدی

برای درمان فیستول در ابتدا بیمار باید معاینه شود زیرا هم روش های جراحی هم روش های دارویی و هم روش های گیاهی برای درمان وجود دارد .

در روش جراحی با توجه به صلاح دید بیمار و میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می شود .

فیستول مقعد بیماری است که دارای عمق است و با توجه به عمق آن روش درمان مشخص می شود .

یکی از رایج ترین روش های درمان فیستول استفاده از لیزر است.

در عمل فیستول با لیزر با توجه به نظر دکتر متخصص بیمار تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی قرار میگیرد .

یکی از مزیت های عمل فیستول مقعدی با لیزر ، مرقبت ها و عدم نیاز به استراحت کردن می باشد .

پس از جراحی فیستول ، بیمار فقط یک شب استراحت می کند و نیازی به استراحت بیشتر ندارد .

پس از درمان فیستول

• بعد از انجام درمان فیستول بیماران با صلاحدید متخصص بیماری های مقعدی ، درهمان روز مرخص شده و نیاز به بستری شدن ندارند.
  • البته باید بگوییم که در صورتی که فیستول مقعد بدخیم باشد به منظور مراقبت های بیشتربیمار می بایست در بیمارستان بستری شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را طبق دستور مصرف، سروقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت بروز درد فقط از مسکن های تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده نمایید.
  • پانسمان را به طور مرتب تعویض نمایید زیرا چنانچه پانسمان تعویض نگردد احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت.
  • بعد از درمان فيستول ممکن است افراد مبتلا به یبوست شوند، برای جلوگیری از ایجاد این مشکل غذاهای حاوی ملین و فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • به منظور ایجاد تسریع در روند بهبودی زخم های ناشی از درمان این بیماری، روزی 3 مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه حمام نشسته داشته یا در تشت آب گرم بنشینید.

برای تعیین هزینه بهتر است با جراح متخصص صحبت کنید زیرا میزان پیشرفت بیماری فیستول در تعیین هزینه تاثیرگذار است .

پانزده + دو =

Visit Us On Google Plus