04 Dec

درمان فیستول

برای درمان فیستول هم روش جراحی وجود دارد هم روش غیرجراحی و روش مناسب با توجه به میزان پیشروی بیماری تشخیص داده می شود .

فیستول یکی از بیماری های مقعد یا نشیمنگاه است و در اصل فیستول مقعدی ، دهانه ای در اطراف مقعد است که از آن چرک خارج می شود .

آبسه مقعدی یکی از شایع ترین دلایل فیستول است ولی مشاهده شده فردی که سابقه آبسه نیز ندارد دچار فیستول شده باشد .

پس از درمان آبسه اگر دهانه ای که برای خروج چرک آبسه به طور خود به خود ایجاد شده است ، باز بماند منجربه بروز فیستول می شود .

درمان فیستول

این دهانه ، مجرای باریکی است که به روده بزرگ و مقعد راه دارد و این دو را به هم متصل می کند ، به این مجرای باریک فیستول گفته می شود .

به ندرت پیش می آید بیماری فیستول ، بدون درمان و خود به خود بهبود یابد به همین علت بیماران حتما باید جهت درمان به پزشک مراجعه کنند.

فیستول چیست ؟

منظور از فیستول مقعدی ، یک کانال دو طرفه غیر طبیعی میان ناحیه روده و پوست اطراف ناحیه مقعد و باسن می باشد ؛ که می ‌تواند در مسیر یا درون دیواره‌ روده ایجاد شود.

این کانال ، سبب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود.

بارزترین علائم فیستول

• ترشح مداوم یا متناوب
  • لمس یک برجستگی سفت و دردناک در اطراف مقعد
  • درد هنگام دفع مدفوع یا پس از آن

فیستول مقعدی باعث می شود تا محتویات میکروبی ای که داخل روده بزرگ قرار دارند به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند وقت یک بار باعث بروز عفونت ، ترشح یا آبسه شوند.

برای درک بهتر فیستول می توان یک جوش چرکی دردناک را مثال زد که پس از تخلیه چرک درد آن فروکش می کند.

فیستول نیز همینطور است ، پس از تخلیه ترشحات و عفونت درد آن فروکش می کند.

علت بروز بیماری فیستول

بروز بیماری فیستول ، دلایل متفاوتی دارد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم :

• التهاب روده
  • و غیره.

پیشگیری از بروز بیماری فیستول

روش مشخصی جهت جلوگیری از بروز بیماری فیستول وجود ندارد ، اما رعایت برخی از نکات می تواند در این مورد تاثیر گذار باشد ؛ برخی از این نکات عبارت است از :

1. رعایت بهداشت
  2. سبک روش زندگی صحیح
  3. رژیم غذایی سالم
  4. عدم انجام رابطه مقعدی
  5. و غیره.

انواع فیستول مقعدی

این بیماری را طبق ناحیه ایجاد شده می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد ، لازم به ذکر است انواع فیستول مقعدی روش های درمانی متفاوتی دارند.

فیستول مقعدی دارای انواع متفاوتی است که عبارتند از:

• فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول سوپر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس اسفنکتریک
  • فیستول زیر مخاطی
  • فیستول اینتر اسفنکتریک

درمان فیستول مقعدی

برای درمان فیستول در ابتدا بیمار باید معاینه شود زیرا هم روش های جراحی هم روش های دارویی و هم روش های گیاهی برای درمان وجود دارد .

در روش جراحی با توجه به صلاح دید بیمار و میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می شود .

فیستول مقعد بیماری است که دارای عمق است و با توجه به عمق آن روش درمان مشخص می شود .

یکی از رایج ترین روش های درمان فیستول استفاده از لیزر است.

در عمل فیستول با لیزر با توجه به نظر دکتر متخصص بیمار تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی قرار میگیرد .

یکی از مزیت های عمل فیستول مقعدی با لیزر ، مرقبت ها و عدم نیاز به استراحت کردن می باشد .

پس از جراحی فیستول ، بیمار فقط یک شب استراحت می کند و نیازی به استراحت بیشتر ندارد .

درمان فیستول با لیزر

روش لیزر ، برای درمان بیماری فیستول یکی از ایمن ، موثر و سریع ترین روش های درمانی جهت رفع بیماری فیستول مقعدی می باشد.

در روش لیزر ، اشعه مادون قرمز به ناحیه ای که فیستول ایجاد شده فرستاده می شود و ناحیه مورد نظر را ضد عفونی می کند و بدین ترتیب از گسترش بیماری جلوگیری می شود ، در بسیاری از مواقع پوست اطراف ناحیه مقعد جهت تخلیه عفونت برش داده می شود.

درمان بیماری فیستول با روش لیزر ، یکی از بهترین روش های درمانی بیماری فیستول است چرا که عوارض نداشته ، نیاز به بیهوشی ندارد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود ، نیاز به بستری در بیمارستان ندارد ، بیماران در این روش دچار خونریزی نمی شوند ، دوران نقاهت آن کوتاه تر از سایر روش ها می باشد ، امکان بازگشت بیماری وجود ندارد ، میزان درد ناشی از این روش بسیار خفیف است و غیره.

پس از درمان فیستول

• بعد از انجام درمان فیستول بیماران با صلاحدید متخصص بیماری های مقعدی ، درهمان روز مرخص شده و نیاز به بستری شدن ندارند.
  • البته باید بگوییم که در صورتی که فیستول مقعد بدخیم باشد به منظور مراقبت های بیشتربیمار می بایست در بیمارستان بستری شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را طبق دستور مصرف، سروقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت بروز درد فقط از مسکن های تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده نمایید.
  • پانسمان را به طور مرتب تعویض نمایید زیرا چنانچه پانسمان تعویض نگردد احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت.
  • بعد از درمان فيستول ممکن است افراد مبتلا به یبوست شوند، برای جلوگیری از ایجاد این مشکل غذاهای حاوی ملین و فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • به منظور ایجاد تسریع در روند بهبودی زخم های ناشی از درمان این بیماری، روزی 3 مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه حمام نشسته داشته یا در تشت آب گرم بنشینید.

برای تعیین هزینه بهتر است با جراح متخصص صحبت کنید زیرا میزان پیشرفت بیماری فیستول در تعیین هزینه تاثیرگذار است .

هزینه درمان فیستول با لیزر

جهت اطلاع از هزینه فیستول با لیزر ، باید به پزشک مراجعه شود و پس از انجام معاینه هزینه آن مشخص می گردد ؛ لازم به ذکر است هزینه درمان فیستول با لیزر ، نسبت به دیگر روش های درمانی کمتر می باشد.

چهار × 3 =

Visit Us On Google Plus