همه چیز درباره درمان فیستول

برای درمان فیستول ، هم روش جراحی وجود دارد ، هم روش غیر جراحی و روش مناسب با توجه به میزان پیشروی بیماری تشخیص داده می شود ؛ فیستول ، یکی از بیماری های مقعد یا نشیمنگاه است و در اصل فیستول مقعدی ، دهانه ای در اطراف مقعد است که از آن چرک خارج می شود ؛ آبسه مقعدی یکی از شایع ترین دلایل فیستول است ، ولی مشاهده شده فردی که سابقه آبسه نیز ندارد ، دچار فیستول شده باشد.

پس از درمان آبسه اگر دهانه ای که برای خروج چرک آبسه به طور خود به خود ایجاد شده است ، باز بماند ؛ منجر به بروز فیستول می شود.

درمان فیستول

این دهانه ، مجرای باریکی است که به روده بزرگ و مقعد راه دارد و این دو را به هم متصل می کند ، به این مجرای باریک فیستول گفته می شود ؛ به ندرت پیش می آید بیماری فیستول ، بدون درمان و خود به خود بهبود یابد ؛ به همین علت بیماران حتما باید جهت درمان به پزشک مراجعه کنند.

فیستول چیست ؟

منظور از فیستول مقعدی ، یک کانال دو طرفه غیر طبیعی میان ناحیه روده و پوست اطراف ناحیه مقعد و باسن می باشد ؛ که می ‌تواند در مسیر یا درون دیواره‌ روده ایجاد شود ؛ این کانال ، سبب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود.

بارزترین علائم فیستول

• ترشح مداوم یا متناوب
  • لمس یک برجستگی سفت و دردناک در اطراف مقعد
  • درد هنگام دفع مدفوع یا پس از آن

فیستول مقعدی ، باعث می شود تا محتویات میکروبی ای که داخل روده بزرگ قرار دارند به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند وقت یک بار باعث بروز عفونت ، ترشح یا آبسه شوند ، برای درک بهتر فیستول می توان یک جوش چرکی دردناک را مثال زد که پس از تخلیه چرک درد آن فروکش می کند ؛ فیستول نیز همینطور است ، پس از تخلیه ترشحات و عفونت درد آن فروکش می کند.

علت بروز بیماری فیستول

بروز بیماری فیستول ، دلایل متفاوتی دارد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم :

• التهاب روده
  • و غیره.

بیماری فیستول چگونه تشخیص داده می شود ؟

اگر پزشک به وجود فیستول مقعدی در شما مظنون باشد ، درباره تاریخچه پزشکی شما سوالاتی پرسیده و یک آزمایش فیزیکی را بر روی شما انجام می دهد ؛ برخی فیستول ها به راحتی قابل کشف و شناسایی می باشند ؛ ولی برخی دیگر از آن ها به سادگی شناسایی نمی شوند.

گاهی اوقات ، برخی از آن ها به صورت خودبخود ، بسته می شوند و سپس باز می شوند ؛ پزشک ، به دنبال علائم خروج و بیرون آمدن مایع یا خونریزی در ناحیه مورد نظر می گردد ؛ گاهی ، پزشک شما برای انجام آزمایش فیزیکی ، انگشت را به داخل مقعد شما فرو می برد.

گاهی اوقات انجام آزمایشات بیشتر یا انجام تست های تصویربرداری از قبیل اشعه های ایکس یا سی تی اسکن و حتی کولونوسکوپی ، الزامی می باشد ؛ برای انجام این تست ، پزشک یک لوله دوربین دار را از یک طرف ، وارد مقعد شما می کند ؛ در طول انجام این روند ، شما در حالت خواب و بیهوشی هستید.

پیشگیری از بروز بیماری فیستول

روش مشخصی جهت جلوگیری از بروز بیماری فیستول وجود ندارد ، اما رعایت برخی از نکات می تواند در این مورد تاثیر گذار باشد ؛ برخی از این نکات عبارت است از :

1. رعایت بهداشت
  2. سبک روش زندگی صحیح
  3. رژیم غذایی سالم
  4. عدم انجام رابطه مقعدی
  5. و غیره.

انواع فیستول مقعدی

این بیماری را طبق ناحیه ایجاد شده ، می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد ؛ لازم به ذکر است انواع فیستول مقعدی روش های درمانی متفاوتی دارند.

فیستول مقعدی دارای انواع متفاوتی است که عبارتند از :

• فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول سوپر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس اسفنکتریک
  • فیستول زیر مخاطی
  • فیستول اینتر اسفنکتریک

در طول ابتلا به فیستول مقعدی از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنیم ؟

غذاهای تند ؛ از خوردن غذاهای تند و نیز آیتم های خوراکی داغ که باعث افزایش درد و خونریزی در طول خروج مدفوع می شود ، خودداری کنید.

کافئین ؛ از مصرف کافئین در زمان ابتلا به فیستول خودداری کنید ؛ چون این ماده منجر به دهیدراسیون می شود.

الکل ؛ الکل ماده ای است که باعث دهیدراسیون و سفت شدن مدفوع می شود.

درمان فیستول مقعدی

برای درمان فیستول در ابتدا بیمار باید معاینه شود ؛ زیرا روش های جراحی دارویی و هم روش های گیاهی برای درمان وجود دارد ؛ فیستول مقعد بیماری است که دارای عمق است و با توجه به عمق آن روش درمان مشخص می شود .

در روش جراحی با توجه به صلاح دید بیمار و میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می شود.

آیا جراحی فیستول مقعدی ، یک روند جراحی موفق است ؟

هر چند هدف اصلی مداخلات جراحی ، بهبود دادن فیستول است ، ولی میزان گسترش روند نیز به همان اندازه اهمیت دارد ؛ این جراحی یکی از شایع ترین جراحی هایی است که برای درمان فیستول مقعدی استفاده می شود و طبق گزارشات ، نرخ موفقیت آن در دامنه ای از 87 تا 94 درصد قرار دارد.

چه اقداماتی بعد از جراحی فیستول مقعد باید انجام گیرد ؟

شما می توانید از داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن در صورت تجربه درد برای تسکین دادن آن استفاده کنید.

یبوست بعد از جراحی طبیعی می باشد ؛ پزشک شما اغلب توصیه می کند که از یک ملین یا ضد یبوست برای نرم کردن مدفوع و کمک به کاهش درد استفاده کنید.

درمان فیستول با لیزر

روش لیزر ، برای درمان بیماری فیستول یکی از ایمن ، موثر و سریع ترین روش های درمانی جهت رفع بیماری فیستول مقعدی می باشد ؛ در روش لیزر ، اشعه مادون قرمز به ناحیه ای که فیستول ایجاد شده ، فرستاده می شود و ناحیه مورد نظر را ضد عفونی می کند و بدین ترتیب ، از گسترش بیماری جلوگیری می شود ؛ در بسیاری از مواقع پوست اطراف ناحیه مقعد جهت تخلیه عفونت برش داده می شود.

درمان بیماری فیستول با روش لیزر ، یکی از بهترین روش های درمانی بیماری فیستول است ؛ چرا که عوارض نداشته ، نیاز به بیهوشی ندارد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود ، نیاز به بستری در بیمارستان ندارد ، بیماران در این روش دچار خونریزی نمی شوند ، دوران نقاهت آن کوتاه تر از سایر روش ها می باشد ، امکان بازگشت بیماری وجود ندارد ، میزان درد ناشی از این روش بسیار خفیف است و غیره.

پس از درمان فیستول

• بعد از انجام درمان فیستول بیماران با صلاحدید متخصص بیماری های مقعدی ، درهمان روز مرخص شده و نیاز به بستری شدن ندارند.
  • البته باید بگوییم که در صورتی که فیستول مقعد بدخیم باشد ؛ به منظور مراقبت های بیشتر بیمار باید در بیمارستان بستری شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را طبق دستور مصرف ، سر وقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت بروز درد فقط از مسکن های تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده نمایید.
  • پانسمان را به طور مرتب تعویض نمایید ؛ زیرا چنانچه پانسمان تعویض نگردد ، احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت.
  • بعد از درمان فيستول ، ممکن است افراد مبتلا به یبوست شوند ، برای جلوگیری از ایجاد این مشکل غذاهای حاوی ملین و فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • به منظور ایجاد تسریع در روند بهبودی زخم های ناشی از درمان این بیماری ، روزی 3 مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه حمام نشسته داشته یا در تشت آب گرم بنشینید.

هزینه درمان فیستول با لیزر

جهت اطلاع از هزینه فیستول با لیزر ، باید به پزشک مراجعه شود و پس از انجام معاینه هزینه آن مشخص می گردد ؛ لازم به ذکر است هزینه درمان فیستول با لیزر ، نسبت به دیگر روش های درمانی کمتر می باشد.