06 Apr

درمان هموروئید

هموروئید ، بیماری رایج و مزمنی است که بر اثر بزرگ شدن سیاهرگ های خونی بخش انتهایی روده رخ می دهد و عموما  به جز خونریزی از مقعد مشکل دیگری ایجاد نمی کند. در صورتی که این ضایعه در ناحیه خارجی مقعد نمایان شود به جز خونریزی ، درد ناراحت کننده ای را نیز به دنبال خواهد داشت که قاعدتا در این مواقع در صورت عدم درمان هموروئید ، مشکلات عدیده ای بروز خواهد نمود.

انواع هموروئید

بیماری هموروئید ، با توجه به شدت آن به سه دسته قابل تقسیم است :

•  هموروئید داخلی : بالشتک هموروئید در درون روده متورم می گردد و قابل لمس نمی باشد و غالبا دردی ایجاد نمی کند ، البته در زمان دفع مدفوع ، این توده دچار خراشیدگی شده و باعث خونریزی مقعدی می شود.
  • هموروئید خارجی : در زیر پوست کناره مقعد ایجاد می شود و غالبا بسیار دردناک می باشد. بالشتک ها در هموروئید خارجی ، با درد و خونریزی و عموما خارش شدید همراه هستند.
  • هموروئید ترومبوزه : در لبه های کناری مقعد و در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد ، در هنگام دفع مدفوع ایجاد می گردد و بسیار دردناک است.

درمان هموروئید

باتوجه به نوع هموروئید برای درمان آن از روش ‌های مختلفی استفاده می گردد.

• پروکتوسکوپی : بدون بیهوشی و توسط ابزاری به نام پرکتوسکوپ ، بخش راست روده و انتهای روده معاینه شده و با ایجاد چند خراش کوچک در اطراف ناحیه هموروئید درمان می گردد.
  • لیزر : به عنوان یک شیوه مدرن درمانی بسیار مورد استقبال و رضایت بیماران قرار گرفته است و به صورت یک عمل سرپایی با بی حسی موضعی بدون نیاز به بیهوشی و در کمتر از یک ساعت قابل انجام است.
  • رابربند : رابربند یا بستن کش لاستیکی برای درمان هموروئید بیرون زده از معقد مناسب می باشد. در این شیوه نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی در مطب پزشک قابل انجام است.
  • استپلر : دارای حداقل میزان درد بوده و طی آن از رسیدن جریان خون به بافت هموروئید پیشگیری شده و بخشی از مخاط شل رکتوم برداشته شده و هموروئید به سمت بالا هدایت می شود.
  • جراحی  : برای آن دسته از بیمارانی که بالشتک همورئید از مقعد خارج می ماند و بایست آن را با دست به درون فرو برند یا بیرون افتادن بالشتک های همورئید در بیرون از مقعد با درد خیلی زیاد همراه است و حتی به درون نیز فرو نمی رود مناسب می باشد و به دو صورت بی حسی موضعی و بیهوشی قابل انجام است.
  • کرایوسرجری : در این روش ، بالشتک های هموروئید فریز یا منجمد می شوند و عموما با شیوه رابربند توام می باشد و در مطب پزشک بدون بیهوشی به صورت سرپایی انجام می گردد.
  • اسکلروتراپی :  با تزریق محلول اسکلروزان به بخش زیر مخاط بالشتک ها باعث چسبندگی جدار سیاهرگ ها به  یکدیگر شده و نهایتا هموروئید فروکش می کند.
  • داپلر : در این شیوه ، عروق خونی همورئید به طور کامل مسدود شده و از رسیدن خون به بالشتک های همورئید پیشگیری می شود.

Visit Us On Google Plus