درمان کیست مویی

درمان کیست موییچگونه انجام می شود ؟ کیست مویی از جمله بیماری هایی محسوب می شود که اغلب افراد با آن مواجه هستند، شایع ترین محل بروز این بیماری در قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد که با درد و ترشح همراه است. البته قابل ذکر است به این بیماری سینوس پایلونیدال نیز گفته می شود.

کیست مویی چیست ؟

کیست مویی یا کیست پیلونیدال ، کیسه گرد پوستی است ، که با هوا یا مایع پر می شود. این نوع رایج از کیست ، در ناحیه شکن باسن ایجاد می شود. معمولاً علت ایجاد آن ، عفونت پوستی می باشد و اغلب در داخل کیست ، مو رشد می کند.

کیست پیلونیدال ، باعث درد شده و نیاز به درمان دارد. این کیست می تواند ، یک مشکل حاد یا مزمن باشد. کیست های پیلونیدال مزمن ، در صورت عدم درمان ، می توانند به دمل چرکی و حفره های سینوسی تبدیل شوند.

چه چیزی باعث کیست مویی می شود ؟

دلیل ایجاد کیست مویی ، برای متخصصان هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. ولی رویش مو در ناحیه شکن باسن ، می تواند باعث عفونت پوست و شکل گیری کیست مویی شود.

علائم کیست مویی

از علائم این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• احساس درد با لمس کرن ناحیه مبتلا به کیست مویی
  • مشاهده عفونت همراه با تورم قرمز رنگ در ناحیه
  • بروز تب و لرز ، حالت تهوع با ترشح چرک و خونابه
  • بروز آبسه با درد بسیار زیاد
  • ایجاد گودال هایی در زیر پوست در ناحیه باسن یا کمی بالا تر از آن
  • تولید بوی بسیار بد و درد هنگام نشستن

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت مشاهده علائم زیر ، به پزشک مراجعه کنید :

1. دردی که هنگام نشستن ، بدتر می شود.
  2. وجود یک گودال کوچک یا ناحیه متورم بزرگ ، بین ناحیه شکن باسن
  3. یک دمل چرکی که از آن خون و چرک تخلیه می شود ، و گاهی بوی تعفن می دهد.
  4. حالت تهوع ، تب و خستگی بیش از حد

راه های درمان کیست مویی به شرح ذیل می باشد:

برای درمان این عارضه می توان از روش دارو درمانی ، لیزر و جراحی استفاده کرد.

در صورتی که فرد با مشاهده علاوه وجود کیست سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند ممکن است دیگر نیاز به جراحی نباشد و فرد با مصرف داروهایی که پزشک تجویز نموده است بهبود یابد.

اما در برخی از مواقع فرد دیر برای درمان مراجعه کرده است که در این صورت برای بهبود سریع تر ، متخصص بیماری های مقعد از روش لیزر یا جراحی استفاده می کند.

با انجام روش درمانی مربوط به کیست مویی توصیه می شود فرد مراقبت های پس از درمان را رعایت کند تا مجدد دچار این بیماری نشود.

کیست مویی چگونه درمان می شود ؟

پس تشخیص کیست مویی در شما ، مناسب ترین طرح درمان برای شما ارائه می شود. بر حسب شدت علائم ، گاهی به جراحی ، برای برداشتن کیست مویی نیاز است. روش های درمان متعددی علاوه بر جراحی وجود دارند ، که عبارتند از :

تخلیه کیست

این روند در مطب پزشک با ایجاد یک برش کوچک ، برای باز کردن کیست عفونی شده و تخلیه آن ، قابل اجرا می باشد.

تزریق

تزریق فنول (یک ترکیب شیمیایی اسیدی) ، می تواند از کیست های مویی ملایم و متوسط ، جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند ، التهاب پوست را درمان کنند. هرچند ، آنتی بیوتیک ها به خودی خود قادر به درمان کیست مویی ، نمی باشند.

درمان لیزر

درمان لیزر می تواند کیست های مویی که در درون رشد کرده اند ، و ممکن است باعث برگشت کیست شوند ، را درمان نماید. در حین انتظار برای درمان ، جهت کنترل درد می توانید از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده ، استفاده کنید.

آیا برای درمان کیست مویی ، جراحی مورد نیاز است ؟

داشتن کیست مویی مزمن یا بدتر شدن وضعیت آن ، همچنین ایجاد حفره سینوسی زیر پوستی ، از موارد جدی به شمار می آیند و باید درمان جراحی انجام شود. پس از جراحی ، گاهی جراح روی زخم را پانسمان می کند ، و گاهی آن را با بخیه می بندد.

مراقبت دقیق از زخم جهت جلوگیری از عفونت ، حائز اهمیت می باشد. پزشک ، دستورالعمل های لازم جهت تمیز کردن زخم و زمان لازم برای پانسمان کردن آن ، را در اختیار شما قرار می دهد.

درمان کیست مویی

مراقبت های بعد از درمان کیست مویی به شرح ذیل است :

1. داروهایی را که پزشک برای تان تجویز نموده است به طور مرتب و دقیق استفاده کنید.
  2. به مدت دو هفته پس از انجام جراحی فرد باید استراحت کرده و از انجام فعالیت های سنگین جدا خودداری کند.
  3. هر روز پانسمان ناحیه جراحی را عوض کنید تا دچار عفونت و غیره نشوید.
  4. از نشستن بر روی زخم جدا خودداری کرده و هنگام نشستن از بالشتهای تیوپی استفاده کنید.
  5. برای اجابت مزاج از توالت فرنگی استفاده کنید تا به پایین عضلات باشن فشار وارد نشود.
  6. سعی کنید پس از انجام لیزر و جراحی لباس گشاد و پنبه ای بپوشید.
  7. سعی کنید در دوره نقاهت پس از جراحی کیست مویی و بعد از آن از غذاهای پر فیبر استفاده کنید.
  8. با رعایت موارد فوق باعث تسریع روند بهبودی شوید و از بروز عفونت و غیره در خود جلوگیری کنید.