23 Sep

راست روده

راست روده بخشی از سیستم گوارش بدن است که آب و مواد مغذی را به خود جذب می کند و در دفع مواد زائد بدن نقش کمک کننده دارد .

سیستم گوارش از مری ، معده و رودها تشکیل شده است و چند اینچ انتهایی روده بزرگ را راست روده می گویند.

بنابراین قسمت انتهایی روده بزرگ انسان را راست روده می گویند.

راست روده یا رکتوم می تواند دچار بیماری هایی شود که سلامت انسان را به خطر بیندازد و به دلیل نزدیک بودن به مقعد می تواند ناراحتی هایی را برای افراد به دنبال داشته باشد .

مشکلاتی چون اسهال ، خارش مقعد یا یبوست از بارزترین دلایل بروز بیماری های ناحیه رکتوم هستند .

راست روده

بیماری هایی که منجربه درد ناحیه رکتوم می شوند بسیار زیاد هستند و در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم :
  • بواسیر
  • شقاق
  • عفونت هایی چون عفونت پروستات
  • بیماری هایی چون دیابت ، سیروز ، کرون ، لنفوم
  • سرطان رکتوم
  • اسپاسم رکتال
  • خارش ناحیه رکتوم و غیره .

برای تشخیص بیماری های ناحیه رکتوم و بررسی دلیل درد ، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید زیرا نواحی چون رکتوم و روده بزرگ بسیار حساس هستند و تشخیص بیماری های مرتبط با آن ها توسط خود شخص امکانپذیر نیست .

رایج ترین بیماری های ناحیه رکتوم چیست ؟

سرطان رکتوم و خارش ناحیه رکتوم شایع ترین بیماری هایی هستند که در راست روده اتفاق می افتند.

مصرف برخی از داروها ، خوب تمیز نکردن مقعد ، استفاده از آب داغ و پاک کننده های قوی ، بواسیر ، عفونت های ناحیه مقعد و غیره از بارزترین دلایلی هستند که باعث خارش رکتوم می شوند.

بیماری سرطان راست روده نیز توموری است که در بافت رکتوم شکل می گیرد.

در گذشته سرطان رکتوم بیشتر در بین مردان و بانوان بالای 50 سال اتفاق می افتاد ولی متاسفانه امروزه این بیماری در جوانان در حال افزایش است.

کشیدن سیگار و پیروی کردن از رژیم غذایی سرشار از چربی و کم فیبر ، می تواند از دلایل بروز سرطان رکتوم در بین جوانان باشد .

در اصل رشد غیر عادی بافت های نرم جداره داخلی رکتوم ، باعث سرطان رکتوم می شود .

در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا درمان بیماری در مراحل اولیه بسیار آسان تر است ، بنابراین نسبت به دردهای ناحیه مقعد بی تفاوت نباشید .