16 Sep

روده بزرگ

روده بزرگ بخشی از لوله گوارش است که بین روده باریک و مخرج قرار دارد ، طول روده بزرگ حدود یک متر و نیم است .

روده بزرگ یا فراخ روده شامل قسمت های زیادی می باشد که هرگونه آسیب آن ها می تواند باعث بروز بیماری و اختلال در عملکرد روده شود .

فراخ روده شامل قسمت های کورروده ، پس روده ، راست روده یا رکتوم است .

وظیفه اصلی روده بزرگ ، هدایت مواد هضم نشده به خارج بدن است و فاقد چین و پرز است به همین دلیل نقش جذبی بسیار مهمی ندارد .

هنگامی که مدفوع به راست روده می رسد به دلیل انقباضات واکنشی که در راست روده انجام می شود ، ماهیچه های بندآورنده دریچه یا اسفنگترمقعد شل می شوند و فرد دچار احساس دفع مدفوع می شود .

روده بزرگ

بیماری های روده بزرگ

یکی از شایع ترین بیماری های روده مرتبط با سرطان روده است که در بین افراد بالای 50  سال رایج تر است .

امروزه بیماری سرطان روده در بین جوانان نیز دیده شده است بنابراین تمامی افراد باید سبک زندگی صحیحی را انتخاب نمایند تا دچار بیماری های خطرناکی چون سرطان روده و آپاندیسیت نشوند .

آپاندیسیت نیز از دیگر بیماری های مرتبط با روده است که بسیار شناخته شده است .

بروز آپاندیسیت به عوامل مختلفی مانند یبوست ، انگلهای روده ، تورم روده بزرگ و عفونتهای عمومی روده بستگی دارد .

اولین نشانه بیماری آپاندیسیت ، احساس درد در اطراف ناف است و لمس ناحیه راست شکم و زیر شکم بسیار دردناک خواهد بود .

درمان بیماری های روده بزرگ

تشخیص بیماری های روده می تواند دشوار باشد زیرا بیماری های مرتبط با روده در مرحله اول خوش خیم هستند و پس از گذشت مدتی به مرحله بدخیم می رسند و علائمی را از خود بروز می دهند .

برای تشخیص بیماری های روده روش های مختلفی مانند انجام آزمایشات مختلف و کولونوسکوپی از طریق دستگاه کولونوسکوپ وجود دارد .

جراح متخصص پس از بررسی علائم بیمار بهترین روش را برای تشخیص و درمان انتخاب می کند.

بیماری های روده گاهی با روش های غیر جراحی درمان می شوند ولی گاهی تنها راه درمان بیماری های مرتبط با روده انجام جراحی است .

بیماری ای چون سرطان روده بزرگ می تواند بسیار خطرناک باشد و منجربه مرگ فرد شود به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی حتماً به جراح متخصص مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار گیرید .