31 Jul

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی یا تناسلی ، برجستگی های کوچکی در اطراف یا داخل مقعد هستند  که شایع ترین دلیل بروز آن ها ویروس HPV است .

HPV نوعی عفونت ویروسی در ناحیه مقعد است که منجربه ایجاد زخم یا تاول می شود و در نهایت زخم یا تاول تبدیل به زگیل تناسلی می شود.

زگیل ها در ابتدا بسیار کوچک هستند ولی سرعت رشد آن ها بسیار بالا است همچنین در مراحل اولیه هیچ گونه دردی ندارند به همین دلیل فرد مبتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی متوجه بیماری خود نمی شود .

درمان زگیل های تناسلی بستگی به میزان گسترش آن ها دارد زیرا این نوع زگیل ها به سرعت تکثیر می شوند .

زگیل های مقعدی در حالت عادی درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند ولی اگر بیش از اندازه بزرگ شوند می توانند فرد مبتلا را دچار خارش یا خونریزی کنند.

زگیل مقعدی

دلایل بروز زگیل مقعدی

همانطور که گفته شد عامل اصلی بروز زگیل مقعدی ، ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی است.

پاپیلوم انسانی ویروسی است که از راه تماس مستقیم منتقل می شود .

داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا تنها راه ابتدا به این بیماری نیست و در صورتی که فرد هرگونه تماسی با ناحیه مقعدی یا ترشحات مقعد داشته باشد مبتلا به این بیماری می شود .

این نوع ویروس گاهی بدون انجام هیچ گونه درمانی بهبود می یابد ولی گاهی نیز پس از رابطه جنسی با شریک جنسی مبتلا به این ویروس ، پس از گذشت مدت زمان طولانی فرد مبتلا به زگیل تناسلی یا مقعدی می شود.

اگر در روابط جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی شرکت می کنید یا در سنین پایین رابطه جنسی دارید به نسبت افراد دیگر در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به زگیل مقعدی هستید .

تشخیص و درمان زگیل مقعدی

زگیل های مقعدی زائده هایی هستند که در اطراف یا داخل ناحیه تناسیلی بروز می کنند و می تواند کوچک یا بزرگ باشد .

زگیل های کوچک هیچ گونه علائمی ندارد به همین دلیل تشخیص آن ها سخت است ولی زگیل های بزرگ با درد و احساس خارش همراه هستند .

برای تشخیص زگیل تناسلی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا روش های مختلفی برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی وجود دارد .

زگیل های تناسیلی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند با داروهای موضعی درمان می شوند ولی اگر این زگیل ها پیشرفت کنند برای درمان آن ها نیاز به لیزر یا جراحی می باشد .