10 Oct

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ ، بیماری است که در اکثریت مواقع علائم خاموش دارد و به راحتی قابل تشخیص نیست ، رشد سلول های سرطانی در کولون یا رکتوم که بخشی از روده بزرگ است ، منجربه بروز سرطان روده می شود .

بیشترین دلایل مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ که یکی از بیماری های روده است ، سبک زندگی و افزایش سن هستند .

عاملی چون ژنتیک به ندرت باعث بروز این بیماری می شود .

علائم سرطان روده بزرگ

شایع ترین علائم سرطان روده عبارتند از :

• درد شکم
  • خونریزی مقعد
  • وجود خون در مدفوع
  • نفخ و دل پیچه
  • دفع ناقص مدفوع
  • کاهش وزن شدید و ناخواسته
  • ضعف و خستگی مداوم
  • یبوست

اگر به علائم ذکر شده مبتلا بودید  و در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا نکردید ، حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید تا علت بررسی شود .

سرطان روده بزرگ

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بستگی به مرحله سرطان و پیشرفت سرطان دارد .

در اصل سرطان روده بزرگ ، هم در سمت راست و هم در سمت چپ روده بزرگ اتفاق می افتد .

در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده اند که بروز سرطان در جایی که شروع می شود ، شانس زنده ماندن بیمار را افزایش یا کاهش می دهد .

برای درک بهتر مثالی را ذکر می کنیم .

هنگامی که سرطان در سمت چپ روده بزرگ اتفاق بیوفتد به علت نزدیک بودن به مقعد ، علائمی  چون خونریزی و انسداد نسبی باعث می شوند که بیمار به سرعت متوجه تغییرات غیرطبیعی شود و در همان مراحل اولیه اقدام به درمان بیماری سرطان روده نماید .

اما متاسفانه سرطان روده هنگامی که در سمت راست اتفاق بیوفتد با نشانه های کمتری همراه است به همین دلیل فرد دیرتر متوجه تغییرات غیرطبیعی می شود ودر نتیجه دیرتر اقدام به درمان می کند یا زمانی برای درمان اقدام می کنند که بیماری در مرحله وخیم است .

آیا سرطان روده بزرگ قابل درمان است؟

در جواب باید اعلام کردن که بیماری سرطان روده جزو بیماری های روده است که اگر به زودی تشخیص داده شود قابل درمان است .

بنابراین تشخیص بیماری در مراحل اولیه منجربه درمان کامل بیماری می شود .

متاسفانه سرطان روده بزرگ ، سومین عامل مرگ است و کم توجهی به درمان آن می تواند منجربه مرگ شود.

اگر علائم ذکر شده را احساس کردید یا دچار تغییرات غیر طبیعی شده اید ، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای تشخیص یا درمان بیماری انجام شود.