11 Aug

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ ، بیماری است که در اکثریت مواقع علائم خاموش دارد و به راحتی قابل تشخیص نیست ، رشد سلول های سرطانی در کولون یا رکتوم که بخشی از روده بزرگ است ، منجربه بروز سرطان روده می شود .

بیشترین دلایل مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ که یکی از بیماری های روده است ، سبک زندگی و افزایش سن هستند .

عاملی چون ژنتیک به ندرت باعث بروز این بیماری می شود .

علائم سرطان روده بزرگ

شایع ترین علائم سرطان روده عبارتند از :

• درد شکم
  • خونریزی مقعد
  • وجود خون در مدفوع
  • نفخ و دل پیچه
  • دفع ناقص مدفوع
  • کاهش وزن شدید و ناخواسته
  • ضعف و خستگی مداوم
  • یبوست

اگر به علائم ذکر شده مبتلا بودید  و در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا نکردید ، حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید تا علت بررسی شود .

طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بستگی به مرحله سرطان و پیشرفت سرطان دارد .

در اصل سرطان روده بزرگ ، هم در سمت راست و هم در سمت چپ روده بزرگ اتفاق می افتد .

در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده اند که بروز سرطان در جایی که شروع می شود ، شانس زنده ماندن بیمار را افزایش یا کاهش می دهد .

برای درک بهتر مثالی را ذکر می کنیم .

هنگامی که سرطان در سمت چپ روده بزرگ اتفاق بیوفتد به علت نزدیک بودن به مقعد ، علائمی  چون خونریزی و انسداد نسبی باعث می شوند که بیمار به سرعت متوجه تغییرات غیرطبیعی شود و در همان مراحل اولیه اقدام به درمان بیماری سرطان روده نماید .

اما متاسفانه سرطان روده هنگامی که در سمت راست اتفاق بیوفتد با نشانه های کمتری همراه است به همین دلیل فرد دیرتر متوجه تغییرات غیرطبیعی می شود ودر نتیجه دیرتر اقدام به درمان می کند یا زمانی برای درمان اقدام می کنند که بیماری در مرحله وخیم است .

آیا سرطان روده بزرگ قابل درمان است؟

در جواب باید اعلام کردن که بیماری سرطان روده جزو بیماری های روده است که اگر به زودی تشخیص داده شود قابل درمان است .

بنابراین تشخیص بیماری در مراحل اولیه منجربه درمان کامل بیماری می شود .

متاسفانه سرطان روده بزرگ ، سومین عامل مرگ است و کم توجهی به درمان آن می تواند منجربه مرگ شود.

اگر علائم ذکر شده را احساس کردید یا دچار تغییرات غیر طبیعی شده اید ، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای تشخیص یا درمان بیماری انجام شود.

در واقع روده بزرگ را کولون یا رکتوم نیز می نامند. روده بزرگ از قسمت تحتانی راست شکم و پس از اتمام روده باریک شروع می شود. این روده تشکیل شده از 6 قسمت می باشد :

• سکوم
  • کولون صعودی
  • کولون عرضی
  • کولون نزولی
  • کولون سیگموئید
  • رکتوم

وظیفه روده بزرگ چیست؟

به طور کلی می توان گفت روده بزرگ 5 وظیفه اصلی بدن را به عهده دارد. این وظایف عبارتند از :

• جذب آب و مواد غذایی
  • ترشح هورمون های خاص
  • به حرکت در آوردن موتد غذایی به سمت انتهای دستگاه گوارش
  • شکل دادن به مدفوع و دفع آن

مواد غذایی که جذب نشده اند ، از طریق روده باریک وارد کولون می شوند. در کولون آب و فیبر مواد غذایی جذب شده و منجر به ایجاد مدفوع خواهد شد. سپس مدفوع از قسمت انتهایی روده دفع خواهد شد.

سرطان کولون

مهم ترین بخش حیات سلول ها هستند و روده بزرگ مملو از سلول های مختلف می باشد. در حالت طبیعی و در بدن فرد سالم سلول ها رشد می کنند ، تقسیم شده و به تولید سلول های بیشتر می پردازند.

اما زمانی که رشد سلول ها به صورت غیر طبیعی باشد منجر به ایجاد توده ای به نام تومور خواهند شد. این تومورها دو نوع خوش خیم و بد خیم هستند.

در سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال ممکن است که روده بزرگ ، رکتوم یا آپاندیس را درگیر کند. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد سرطان روده بزرگ ، آندوم ها یا پولیپ های روده بزرگ هستند.

ابتلا به این سرطان ارتباطی به سن ندارد و در هر سنی ممکن است ایجاد شود. اما اغلب و حدود 90 درصد بیماران مبتلا به این بیماری ، افراد بالای 40 سال می باشد.  بعد از 40 سالگی با گذشت هر 10 سال ، ریسک ابتلا به این سرطان دو برابر خواهد شد.

افرادی که بیماری های التهابی همچون کولیت اولسراتیو مبتلا هستند یا در اقوام درجه یک آن ها سابقه ابتلا به این سرطان وجود دارد، بیشتر در معرض سرطان روده می باشند.

همچنین افرادی که از سابقه ابتلا به پولیپ برخوردارند نیز از این قبیل افراد می باشند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد در مراحل ابتدایی سرطان روده و اکثر پولیپ های دستگاه گوارش علائمی ندارند. اما به افرادی که ریسک ابتلا به این بیماری را دارند توصیه می شود که بعد از سن 40 سالگی معاینات معمول همچون تست خون مخفی در مدفوع و کولونوسکوپی را انجام دهند.

در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال بهبودی فرد حدود 80 درصد است ، به همین دلیل مهمترین اقدام در سرطان روده ، تشخیص زود هنگام آن می باشد.

برای تشخیص سرطان روده بزرگ انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟

همانطور که گفته شد، معاینه دقیق و زود هنگام افراد در تشخیص و درمان قطعی بیمار تاثیر گذار است. معاینه رکتال یکی از مهم ترین مراحل معاینه محسوب می شود. بیشتر تومور ها و پولیپ های کولورکتال در انتهای روده قرار دارند و به راحتی با انگشت قابل دسترس می باشند.

سرطان روده بزرگ

در ادامه برخی از روش های تشخیص این بیماری را نام می بریم :

• انجام آزمایش های معمول به خصوص تست شمارش خون بسیار موثر است.
  • کولونوسکوپی : برای مشاهده دقیق طول کولون ، از وسیله ای به نام کولونوسکوپ استفاده می شود. این دستگاه از طریق مقعد وارد روده خواهد شد.
  • بیوپسی روده بزرگ : حین کولونوسکوپی قسمتی از روده بزرگ را برداشته تا با استفاده از میکروسکوپ به بررسی آن بپردازد.
  • انجام آزمایشات خون
  • سی تی اسکن : در برخی موارد به منظور بررسی حفره شکم ، لگن و حتی ریه ها سی تی اسکن انجام می شود.
  • ام آر آی : در موارد بسیار خاص می توان از تست های اندوسونوگرافی و گرافی سینه استفاده نمود.

درمان سرطان روده

اصلی ترین درمان سرطان روده، جراحی می باشد. در این نوع جراحی قسمت درگیر روده به اضافه قسمتی از روده که سالم است و در اطراف ناحیه درگیر قرار دارد، برداشته خواهد شد. در این حالت اغلب دو سر روده را به یکدیگر پیوند می زنند. اما برای برخی از بیماران ممکن است انجام کولوستومی ضرورت پیدا کند.

برای اغلب بیماران مبتلا بعد از جراحی ، انجام کموتراپی از اهمیت بالایی برخوردار است.

افرادی که سرطان روده آن ها در انتهای روده بزرگ و رکتوم قرار دارد، با توجه به اینکه بیماری در چه مرحله ایست و تا چه حد پیشرفت داشته ، ابتدا قبل از جراحی ، کموتراپی و رادیوتراپی انجام می شود، سپس جراحی صورت می گیرد. در این افراد بعد از عمل جراحی ، کمورادیو تراپی انجام خواهد شد.

جراحی HIPEC

یکی از روش های درمان سرطان می باشد که در آن ابتدا حفره شکم از توده های سرطانی پاک شده و سپس با داروی کموتراپی پر می شود.

پس از اینکه حفره شکم و لگن کاملا از هرگونه توده سرطانی پاک شد ، مواد شیمیایی ای که تا 42 درجه سانتی گراد گرم شده به کمک پمپ های خاص به داخل شکم منتقل می شوند.

طی این مدت برای جلوگیری از افزایش دمای بدن و نگه داشتن آن در حد طبیعی و نرمال ، از تجهیزات خاصی استفاده خواهد شد.

این اقدامات معمولا حدود 2 ساعت طول می کشد. گرم کردن ماده شیمی درمانی موجب افزایش تاثیر آن خواهد شد و منجر به از بین رفتن سلول های تومورال باقی مانده و کم شدن ریسک عود آن می شود.

فواید HIPEC

HIPEC تنها در اتاق عمل و حین جراحی انجام می شود و نیاز به تکرار آن نیست.

حدود 90 درصد مواد شیمی درمانی در حفره بدن باقی مانده و وارد جریان خون نمی شوند. بنابراین این روش عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.

می توان از دوز های بالاتر داروی شیمی درمانی استفاده نمود.

HIPEC قابل استفاده در هر سنی می باشد و برای بزرگسالان و کودکان مناسب است.

عوارض جانبی HIPEC

بعد از جراحی لازم است که بیماران تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرند، چرا که تغییرات آب و الکترولیت در بدن آن ها اتفاق می افتد. با توجه به اینکه در دستگاه های گوارش بیماران تغییرات به خصوصی پیش می آید، لازم است مدتی تحت تغذیه وریدی یا با لوله مصنوعی قرار بگیرند.

3 − دو =

Visit Us On Google Plus