31 Oct

سرطان روده

روده در دستگاه گوارش وظیفه جذب مواد غذایی را دارد ولی گاهی پولیپ های داخل روده یا سلول های داخلی روده بیش از اندازه رشد می کنند و همین امر باعث بروز بیماری سرطان روده می شود .

سرطان روده یکی از عامل های مرگ و میر در دنیا است ولی افراد بسیار کمی با این بیماری آشنا هستند .

در اصل سرطان روده هنگامی رخ می دهد که در داخل روده بزرگ یا مقعد ، سلول های غیر عادی رشد کنند.

تومور روده می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد و اگر در مراحل اولیه باشد به راحتی قابل درمان است .

سرطان روده خوش خیم قابلیت گسترش ندارد ولی سرطان روده بدخیم می تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد و باعث تشدید بیماری و بروز بیماری های جدید شود .

بنابراین برای درمان تومورهای روده سهل انگاری نکنید و در صورت بروز علائمی که در ادامه مقاله گفته می شود به جراح متخصص مراجعه نمایید .

علائم سرطان روده

سرطان روده یک نوع بیماری با علائم خاموش است بدین صورت که در مراحل اولیه به طور معمول نشانه خاصی ندارد و با پیشرفت بیماری نشانه های غیرعادی در فرد ظاهر می شود .

میزان اهمیت انجام چک آپ در چنین مواردی مشخص می شود .

بیماری هایی چون تومور روده بزرگ یا کولون نشانه خاصی ندارد ولی در طول دوره چک آپ ، پزشک متخصص با انجام آزمایش های مختلف می تواند وجود بیماری را تشخیص دهد.

برخی از علائم بیماری سطان روده بزرگ :
  • اسهال شدید
  • درد شدید شکم ، نفخ و دل پیچه
  • خونریزی مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع یا ادرار
  • دفع ناقص مدفوع
  • درد شدید هنگام دفع مدفوع
  • کاهش وزن به طور ناگهانی

علائم ذکر شده با توجه به مرحله بیماری شدت یا کاهش پیدا می کنند و از جدی ترین علائم بیماری تومورهای روده می توان به وجود خون در مدفوع اشاره کرد .

مراحل سرطان روده

• مرحله اول : در این مرحله ، سرطان سطح مخاطی روده ی بزرگ را درگیر کرده و خوش خیم است زیرا محدود به جداره ی کولون یا روده بزرگ و رکتوم یا راست روده است .
  • مرحله دوم :  تومور سرطانی از سطح مخاطی ، دیواره ی روده بزرگ و راست روده جدا می شود و به غدد لنفاوی نزدیک می شود ولی هنوز غدد لنفاوی را دچار نکرده است .
  • مرحله سوم : تومور یا سرطان به غدد لنفاوی می رسند .
  • مرحله چهارم : در این مرحله بیماری در بدخیم ترین حالت وجوددارد و سرطان به نقاط دیگر بدن منتشر می شود و اجزای داخلی بدن مانند کبد و ریه را نیز درگیر می کند.

برای تشخیص روش درمان در ابتدا باید مشخص شود بیماری در چه مرحله ای است .

پس از مشخص شدن شدت بیماری ، روش هایی چون رادیوتراپی ، شیمی درمانی و جراحی برای درمان وجود دارد .

دستورات موردنیاز برای پیشگیری از سرطان روده

• روزان 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید .
  • روزانه سه بار غذاهای غلات کامل مصرف کنید.
  • سعی کنید وزن سالم خود را حفظ کنید و دچار افزایش وزن شدید یا کاهش وزن شدید نشوید .
  • مقدار زیادی آب در طی روز بنوشید .
  • ازمصرف شیرکم چرب و ماست به دلیل دریافت کلسیم و ویتامین D غافل نشوید .
  • از چای سبز و نوشیدنی های دیگر استفاده کنید .
  • لوبیا و عدس را هفته ای سه بار در رژیم غذایی خود قرار دهید .
  • روزانه 5 تا 9 وعده از سبزیجات یا میوه ها استفاده کنید به ویژه کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، کلم ، سبزیجات تیره ، فلفل ، هویج و پرتغال در.
  • از غذاهایی که امگا 3 فراوان دارند حتماً استفاده کنید مانند ماهی های چرب ، گردو و روغن بذرکتان .
دقت داشته باشید مصرف برخی از موارد در طی درمان سرطان روده بسیار مضر می باشند مانند :
  • انواع مواد کافئین دارد .
  • غذاهای سرخ شده و چرب.
  • موادغذایی و نوشیدنی ها در قندهای ساده مانند دسر شیرین و آب نبات .
  • نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه .
  • مصرف نوشیدنی های الکل دار .

در طی درمان حتماً با جراح متخصص خود صحبت کنید تا از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید .

رعایت از رژیم غذایی مناسب و درست ، تاثیر مثبتی در طی روند درمان دارد .