همه چیز درباره شقاق

شقاق مقعد در اصل یک شکاف یا زخم در ابتدای مقعد است که می تواند با درد ، خونریزی مقعدی و غیره همراه باشد و به طور معمول در پایین یا بالای سوراخ مقعد قرار دارد. بروز بیماری شـقاق یا فیشر می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و به علت اینکه این بیماری در ناحیه نشیمنگاه است می تواند با درد همراه باشد. ( متخصص بیماری های مقعدی )

شقاق

از بارزترین دلال بروز فیشر می توان به یبوست یا اسهال شدید اشاره کرد. یبوست یا اسهال طولانی مدت باعث بروز خراشیدگی در پوست مقعد می شود و این امر باعث منقبض شدن عضلات داخلی مقعد و درد ناحیه مقعد می شود. علاوه بر آن یبوست باعث می شود تا مدفوع در مدت زمان های طولانی  و با فشار زیادی دفع شود. بنابراین یبوست طولانی مدت باعث آسیب رسانی به  پوست اطراف مقعد و بروز بیماری فیشر می شود.

شقاق مقعدی چیست ؟

شقاق مقعدی یک برش یا پارگی کوچک ، در پوشش داخلی مقعد می باشد. ترک خوردگی در پوست ، باعث درد شدید و مقداری خونریزی قرمز روشن ، در طول و بعد از مدفوع کردن می شود. در این زمان ، شقاق می تواند برای تحت تاثیر قرار دادن بافت ماهیچه به اندازه کافی ، عمیق باشد.

یک شقاق مقعدی معمولاً یک مشکل حاد نمی باشد ، و می تواند افراد را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهد. عارضه شقاق اغلب در نوزادان و کودکان مشاهده می شود ؛ چون یبوست در این گروه های سنی ، یک مشکل رایج می باشد.
در بیشتر موارد ، پارگی به خودی خود ظرف 4 تا 6 هفته بهبود می یابد. در مواردی که در آن شقاق بیش از 8 هفته ماندگار است ، این عارضه مزمن در نظر گرفته می شود.

درمان های خاصی از قبیل روان ساز مدفوع و تسکین دهنده های درد موضعی ، می تواند بهبود را ارتقا داده و به تسکین درد کمک کند.

اگر شقاق مقعدی با این درمان ها بهبود پیدا نکند ، باید تحت جراحی قرار بگیرید. پزشک شما ، برخی ناهنجاری دیگر که می تواند باعث ایجاد شقاق شود را ، بررسی می نماید.

علائم بیماری شقاق

شقاق مقعدی باعث بروز یک یا چند مورد از علائم زیر می شود :

• درد ناحیه مقعدی
  • درد هنگام دفع مدفوع
  • درد پس از دفع مدفوع
  • خونریزی مقعد
  • بروز یک زائده کوچک بر روی پوست نزدیک مقعد
  • سوزش مقعد و اطراف آن
  • خارش مقعد و اطراف آن
  • بروز ترک در اطراف ناحیه مقعد
  • پارگی آشکار در پوست اطراف مقعد
  • آویزان شدن پوست ، یا ایجاد برآمدگی کوچک در پوست کنار پارگی
  • مشاهده خون در مدفوع یا در کاغذ توالت ، بعد از خشک کردن مقعد

علائم گفته شده از بارزترین علائم بیماری شقاق یا فیشر هستند که می توانند به تدریج یا به طور ناگهانی بروز کنند. گاهی بیمار تنها یکی از علائم گفته شده را دارد ولی گاهی نیز بروز چندین علائم به صورت همزمان است .

در صورتی که به علائم اولیه بیماری فیشر کم توجهی شود این بیماری به مرحله شدیدتری می رسد و باعث عفونت می شود. عفونت فیشر باعث می شود تا بیمار با علائم و مشکلات شدیدتری مواجه شود که از این علائم می توان به درد شدید ناحیه مقعد و تب اشاره کرد.

دردی که بر اثر عفونت به وجود آید در اغلب موارد غیر قابل تحمل است و حتی باعث بی خوابی بر اثر درد بیش از حد نیز می شود. از دیگر علائم عفونت فیشر می توانیم به ترشحات اشاره کنیم .

علل شقاق مقعدی چیست ؟

شـقاق مقعدی بیشتر اوقات در زمان سفت بودن مدفوع و خروج دشوار آن از مقعد اتفاق می افتد ؛ یبوست مزمن یا اسهال مکرر نیز می تواند باعث پارگی پوست اطراف مقعد شود. برخی علل رایج دیگر عبارتند از :

• فشار در طول زایمان یا مدفوع کردن
  • بیماری التهاب روده مثل بیماری کرون
  • جریان خون کاهش یافته در ناحیه راست روده
  • ماهیچه های باسطه مقعدی بسیار منقبض و محکم
  • در موارد نادر ، شقاق می تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود :
  • سرطان مقعد
  • HIV
  • توبرکلوز
  • سیفلیس
  • تبخال

چه کسانی در معرض خطر شقاق مقعدی هستند ؟

1. شقاق مقعدی در طول نوزادی رایج است.
  2. افراد بزرگسال نیز به دلیل جریان خون کاهش یافته در ناحیه راست روده ، در برابر شـقاق مستعد می شوند.
  3. در طول دوران کودکی و بعد از آن ، زنان در اثر فشار وارده در طول زایمان ، در معرض خطر شقاق مقعدی قرار می گیرند.
  4. افراد دارای IBD نیز در معرض خطر بالای توسعه شـقاق هستند. التهابی که در پوشش داخلی روده اتفاق می افتد ، باعث می شود که بافت اطراف مقعد ، در برابر پارگی مستعد تر شود.
  5. افرادی که مرتباً یبوست را تجربه می کنند ، در معرض خطر افزایش یافته شقاق مقعدی هستند. فشار و خروج مدفوع سفت و بزرگ نیز از علل رایج شـقاق مقعدی هستند.

شقاق

شقاق مقعدی چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک معمولاً شقاق را به راحتی با آزمایش کردن ناحیه اطراف مقعد ، تشخیص می دهد. با این وجود ، گاهی بمنظور تائید تشخیص ، آزمایش روده را نیز انجام می دهد.

در طول آزمایش ، پزشک ، یک آندوسکوپ را در راست روده جهت مشاهده آسان تر پارگی وارد می کند. این ابزار پزشکی ، یک لوله باریک است که به پزشکان این امکان را می دهد تا کانال مقعد را تحت نظارت قرار دهند.

استفاده از آندوسکوپی می تواند به پزشک در یافتن درد مقعد  کمک کند. در برخی موارد درد راست روده ، برای ارزیابی بهتر علائم خود ، به آندوسکوپی نیاز خواهید داشت.

چگونه می توان از شـقاق مقعدی پیشگیری کرد ؟

شقاق مقعدی را نمی توان مورد پیشگیری قرار داد ، ولی می توان با دنبال کردن معیارهای پیشگیرانه زیر ، خطر وقوع آن را کاهش داد.

• ناحیه مقعد را خشک نگه دارید.
  • ناحیه مقعد را به آرامی با صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ، غذاهای حاوی فیبر زیاد بخورید و به طور مرتب برای اجتناب از یبوست ، ورزش کنید.
  • بلافاصله اسهال را درمان کنید.
  • پوشک نوزاد را مرتباً تعویض کنید.

شقاق چگونه درمان می شود ؟

بیشتر شـقاق های مقعدی به درمان جامعی نیاز ندارند. برخی درمان های خانگی خاص می تواند به ارتقا دادن بهبود و تسکین علائم دردناک کمک کند. شما می توانید شقاق مقعدی را در منزل با روش های زیر درمان کنید :

1. استفاده از روان سازهای مدفوع بدون نسخه
  2. نوشیدن مایعات بیشتر
  3. خوردن مکمل های فیبر و غذاهای فیبری مثل میوه ها و سبزیجات خام

اگر علائم شما در یک دوره درمان دو هفته ای تسکین پیدا نکرد ، برای ارزیابی بیشتر ، به پزشک مراجعه کنید. پزشک تشخیص دقیق را انجام داده و درمان های دیگر را توصیه می کند.

اگر شقاق مقعدی به درمان های دارویی واکنش مثبت نشان نداد ، اسفنکتروتومی مقعد توصیه می شود. این روند جراحی ، شامل ایجاد یک برش کوچک در عضله باسطه مقعد برای ریلکس شدن آن می باشد. ریلکس کردن ماهیچه ، امکان بهبود شقاق مقعدی را فراهم می آورد.

همه شـقاق های مقعدی نشانه یبوست یا رژیم های کم فیبر نمی باشند. شقاق هایی که روند بهبود آن ها ضعیف است ، آن هایی هستند که در موقعیت هایی غیر از بخش میانی یا خلفی مقعد شما قرار گرفته و یک موقعیت پایه را تشکیل می دهند.

اگر شما علیرغم امتحان کردن درمان های خانگی ، نگران بهبود پیدا نکردن شقاق هستید ، در صورت نیاز به انجام تست های بیشتر ، به پزشک مراجعه نمایید.

هزینه جراحی شقاق

برای تعیین هزینه در ابتدا بیمار باید معاینه شود تا میزان پیشروی فیشر مشخص شود. برای درمان فیشر راه های متفاوتی وجود دارد و جراح متخصص با توجه به میزان پیشرفت بیماری بهترین روش را به بیمار پیشنهاد می دهد.