10 Feb

عفونت روده

عفونت روده معمولاً در اثر فعالیت ارگانیزم های گوناگونی همچون کپک ها، مخمرها، انگل ها، باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شود و مشکلاتی را برای انسان ایجاد می نماید.

ارگانیزم های ذکر شده ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و یا از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند، در چنین شرایطی شدت عفونت ایجاد شده بستگی به نوع عامل بیماری زا دارد و توسط فوق تخصص کلورکتال تعیین می شود.

عفونت روده

انواع عفونت روده ای

• عفونت روده کوچک

عفونت موجود در روده کوچک از طریق میکرو ارگانیزم ها (باکتری ها، ویروس ها و غیره) ایجاد شده و خود را به شکل اسهال آبکی و حجیم نشان می دهد، نیازی به درمان با آنتی بیوتیک نداشته و خود به خود بهبود می یابد.

در عفونت موجود در روده کوچک حجم بسیار زیادی از آب بدن از دست رفته و می بایست بلافاصله جایگزین گردد.

به همین منظور فرد می بایست بعد از هر بار اجابت مزاج، مایعات فراوان نوشیده و همراه با آن از محلول O.R.S استفاده نماید.

• عفونت روده بزرگ

در این نوع از عفونت، مهم ترین نشانه تب بوده و حجم اسهال زیاد نیست ولی این امکان وجود دارد که اسهال دفع شده خونی باشد.

در عفونت موجود در روده بزرگ، مصرف آنتی بیوتیک الزامی بوده و می بایست مدفوع بیمار تحت آزمایش قرار گرفته تا بتوان با استفاده از آنتی بیوتیک، میکروب ها را از بین برد.

همچنین باید بگوییم که در این نوع از عفونت برخلاف عفونت روده کوچک حجم زیادی از آب از دست نمی رود.

دلایل بروز عفونت در روده

• عدم رعایت مناسب بهداشت
  • نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم
  • نورو ویروس
  • عوامل بیماری زا
  • مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته
  • نگهداری نامناسب مواد غذایی
  • غذای نپخته و خام
  • مصرف مواد غذایی نامناسب

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت ناحیه روده

بهترین راه برای جلوگیری از این نوع عفونت، رعایت بهداشت می باشد.

به همین منظور از خوردن آب آلوده، مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده پرهیز کرده و از شیرهای غیرپاستوریزه استفاده نفرمایید.

علائم ابتلا به عفونت موجود در روده

• بی اشتهایی
  • مشکلات سینوسی
  • درد در ناحیه شکم
  • دل پیچه
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سر درد
  • دندان قروچه
  • مشکلات خواب
  • جوش های پوستی

درمان عفونت موجود در ناحیه روده

درمان مناسب، با توجه به میزان پیشرفت بیماری تعیین می گردد که یکی از آن ها استفاده از آنتی بیوتیک می باشد.

برای درمان عفونت موجود در روده می بایست به یک متخصص بیماری های روده خوب مراجعه نمایید در غیر این صورت ممکن است بیماری شما به درستی تشخیص داده نشده و به موقع درمان نگردد و مشکلات عدیده ای را برای تان ایجاد نماید.