درمان عفونت روده

عفونت روده ، معمولاً در اثر فعالیت ارگانیزم های گوناگونی ؛ همچون کپک ها ، مخمرها ، انگل ها ، باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شود و مشکلاتی را برای انسان ایجاد می نماید ؛ ارگانیزم های ذکر شده ، ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند ، در چنین شرایطی شدت عفونت ایجاد شده بستگی به نوع عامل بیماری زا دارد و توسط فوق تخصص کلورکتال تعیین می شود.

ابتلا به عفونت روده ، در اثر مسمومیت از طریق سم میکروب های موجود در مواد غذایی ، رخ می دهد ؛ این امر ، موجب بروز تب نمی شود ؛ اما علائمی ؛ از جمله احساس دل درد ، اسهال ، اسهال خونی ، استفراغ ، احساس درد در ناحیه سر و از این قبیل موارد در افراد بروز می یابد که پس از گذشت چند ساعت ، بهبودی رخ می دهد.

بیماری عفونت روده

بیماری عفونت روده ، به گروهی از ناهنجاری ها اطلاق می شود که در آن ، روده ملتهب می گردد ؛ اغلب تصور می شده است که این یک بیماری خود ایمن است ، ولی تحقیقات نشان می دهد که التهاب مزمن به دلیل مورد حمله قرار گرفتن بدن توسط سیستم ایمنی نمی باشد ؛ بلکه این ماحصل حمله سیستم ایمنی به یک ویروس بی ضرر ، باکتری یا غذا در شکم می باشد که باعث بروز التهابی می شود که به آسیب دیدن روده منتهی می گردد.

وقتی عفونت شدید باشد ، بیماری به عنوان یک بیماری فعال در نظر گرفته شده و شخص ، علائم را تجربه می کند ؛ وقتی التهاب جزئی بوده یا اصلا التهابی وجود نداشته باشد ، معمولاً علائمی در فرد مشاهده نمی شود و گفته می شود که بیماری در مرحله بهبود است.

عفونت روده چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک شما ، بر اساس علائم ، آزمایشات و تست های گوناگون ، بیماری عفونت روده را تشخیص می دهد ؛ این تست ها و آزمایشات عبارتند از :

• آزمایش مدفوع
  • آزمایش کامل خون
  • اشعه X باریم
  • سیگموئیدوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • آندوسکوپی فوقانی
  • کپسول آندوسکوپی

آیا جراحی برای درمان بیماری عفونت روده مورد استفاده قرار می گیرد ؟

درمان جراحی برای بیماری عفونت روده ، به بیماری بستگی دارد.

برای مثال ، کولیت زخمی ، می تواند با جراحی درمان شود چون بیماری به روده بزرگ محدود است ؛ وقتی روده بزرگ برداشته می شود ، بیماری دیگر باز نمی گردد.

بیماری کرون را نمی توان با جراحی درمان کرد ، هر چند جراحی هایی در این بیماری انجام می شود ؛ جراحی اضافی در افراد مبتلا به بیماری کرون می تواند در واقع منجر به بروز مشکلات بیشتر شود.

چندین گزینه جراحی برای افراد مبتلا به کولیت زخمی وجود دارد ؛ اینکه کدام روش برای شما مناسب باشد به فاکتورهای متعددی وابسته است :

1. دامنه بیماری
  2. سن شما
  3. وضعیت سلامت عمومی

چگونه از ابتلا به عفونت روده جلوگیری کنیم ؟

در ذیل ، به برخی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت روده ، اشاره شده است ؛ با ما همراه باشید.

• مصرف آب آلوده ، یکی از مهم ترین عواملی است که منجر به بروز عفونت روده می شود.
  • به تمامی افراد توصیه می گردد ، پیش از مصرف میوه و سبزیجات ، آن ها را با چند قطره مایع ظرفشویی شسته و سپس آبکشی نمایند.
  • لازم به ذکر است ؛ افراد باید در تابستان ، از مصرف توت های نشسته خودداری نمایند.
  • از استفاده از یخ های قالبی ، خودداری نمایید ؛ چرا که ، امکان آلوده شدن آن ها در جریان توزیع وجود دارد.
  • از مصرف شیرهای غیر پاستوریزه ، اجتناب نمایید.
  • پیش از مصرف غذا ، دست هایتان را با آب و صابون شسته و به ژل های ضدعفونی کننده ، اکتفا نکنید.
  • و در نهایت ؛ رعایت بهداشت ، بهترین راه حل به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت روده ، می باشد.

انواع عفونت روده ای

• عفونت روده کوچک

عفونت موجود در روده کوچک از طریق باکتری ها ، ویروس ها و غیره ایجاد شده و خود را به شکل اسهال آبکی و حجیم نشان می دهد ، نیازی به درمان با آنتی بیوتیک نداشته و خود به خود بهبود می یابد.

در عفونت موجود در روده کوچک حجم بسیار زیادی از آب بدن از دست رفته و باید بلافاصله جایگزین گردد ؛ به همین منظور فرد باید بعد از هر بار اجابت مزاج ، مایعات فراوان نوشیده و همراه با آن از محلول O.R.S استفاده نماید.

• عفونت روده بزرگ

در این نوع از عفونت ، مهم ترین نشانه تب بوده و حجم اسهال زیاد نیست ؛ ولی این امکان وجود دارد که اسهال دفع شده خونی باشد.

در عفونت موجود در روده بزرگ ، مصرف آنتی بیوتیک الزامی بوده و باید مدفوع بیمار تحت آزمایش قرار گرفته تا بتوان با استفاده از آنتی بیوتیک ، میکروب ها را از بین برد ؛ همچنین باید بگوییم که در این نوع از عفونت بر خلاف عفونت روده کوچک حجم زیادی از آب از دست نمی رود.

دلایل بروز عفونت در روده

• عدم رعایت مناسب بهداشت
  • نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم
  • نورو ویروس
  • عوامل بیماری زا
  • مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته
  • نگهداری نامناسب مواد غذایی
  • غذای نپخته و خام
  • مصرف مواد غذایی نامناسب

علائم ابتلا به عفونت موجود در روده

• بی اشتهایی
  • مشکلات سینوسی
  • درد در ناحیه شکم
  • دل پیچه
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سر درد
  • دندان قروچه
  • مشکلات خواب
  • جوش های پوستی

درمان عفونت موجود در ناحیه روده

درمان مناسب ، با توجه به میزان پیشرفت بیماری تعیین می گردد که یکی از آن ها استفاده از آنتی بیوتیک می باشد.

برای درمان عفونت موجود در روده باید به یک متخصص بیماری های روده خوب مراجعه نمایید ؛ در غیر این صورت ممکن است بیماری شما به درستی تشخیص داده نشده و به موقع درمان نگردد و مشکلات عدیده ای را برای تان ایجاد نماید.

مراقبت های پس از درمان عفونت روده

کسانی که به عفونت روده ، مبتلا بوده و تحت درمان قرار گرفته اند ؛ پس از درمان ، باید توصیه های پزشک معالج خود را جدی گرفته و آن ها را رعایت نمایند و همچنین ، به منظور پیشگیری از ابتلای مجدد ، به هیچ عنوان در رعایت بهداشت سهل انگاری نکنند.