17 Oct

علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ : متاسفانه سرطان روده یکی از بیماری هایی است که در صورت عدم درمان منجربه مرگ می شود .

سرطان روده بزرگ بیشتر در افرادبالای 50 سال اتفاق می افتد ولی امروزه به دلیل مصرف زیاد سیگار و دخانیات و نحوه زندگی ، این بیماری در بین جوانان نیز رواج پیدا کرده است .

در طی تحقیق که انجام شده است ، بیماری سرطان روده سومین عامل مرگ در سال های اخیر شناخته شده است .

روده بزرگ بخش نهایی دستگاه گوارش را تشکیل می دهد و فرد به دلیل تومورها یا پولیپ های غیر خوش خیم در روده بزرگ به بیماری سرطان روده مبتلا می شود .

علائم سرطان روده بزرگ

رایج ترین علائم سرطان روده بزرگ

• تغییر مداوم نحوه دفع مدفوع
  • خونریزی مستقیم از مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع
  • ضعف شدید
  • خستگی مداوم
  • کاهش وزش به دلایل نامعلوم
  • حس عدم تخلیه کامل روده بزرگ
  • درد شدید یا خفیف ناحیه شکم
  • افزایش گاز معده
  • بی اشتها شدن
  • کم خونی و زردی

موارد ذکر شده دلیل قطعی برای بیماری سرطان روده نیست ولی فردی که نشانه های بالا را داشته باشد می تواند مبتلا به سرطان روده باشد .

براش تشخیص دقیق بیماری سرطان روده باید به یک جراح متخصص مراجعه کنید زیرا علائم ذکر شده می توانند به دلیل یک بیماری زودگذر یا حالات روحی خاص باشند .

در نهایت نیاز است که بیماری سرطان روده توسط یک جراح متخصص تایید شود .

مشاهده خون در مدفوع

مشاهده خون پس از اجابت مزاج یا وجود خون در مدفوع یکی از رایج ترین و مهم ترین علائم بیماری سرطان روده می باشد .

خونریزی از مقعد یا خونریزی از رکتوم یا راست روده ، نشان دهنده وجود سرطان روده می باشد .

به طور معمول رشد پولیپ ها یا تومورهای سرطانی در بخش تحتانی دستگاه گوارش یا رکتوم منجربه فشار به روده و در نهایت خونریزی مقعد می شود .

نشانه هایی چون اسهال یا یبوست بیماری های رایجی در بین مردم هستند و خوردن یک ماده غذایی یا عوامل دیگر نیز می تواند منجربه بروز بیماری یبوست یا اسهال شود .

به همین دلیل اگر در طول هفته ، 3 بار یا کمتر از 3 بار اجابت مزاج داشتید به بیماری یبوست دچار هستید و در صورت طولانی شدن دوره یبوست یا اسهال حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

در صورت تشخیص به موقع و شروع سریع درمان ، بیماری سرطان روده را می توان حتی از طریق روش های غیر تهاجمی یا کم تهاجمی نیز درمان کرد.