26 Dec

فیستول مقعد

فیستول مقعد یکی از بیماری های مقعد می باشد که می تواند با درد غیر قابل تحملی همراه باشد ، پزشکان به هر نوع ارتباط غیر طبیعی یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن فیستول میگویند .

فیستول مقعد یک تونل کوچک غیرطبیعی در پایان راست روده است که این تونل یا کانال کوچک در سطح خارجی پوست ظاهر می شود.

همانطورکه گفته شد فیستول یک اتصال غیرطبیعی میان دو سطح یا دو بافت بدن است .

در فیستول مقعد این ارتباط غیر نرمال بین دیواره ی مخاطی درون کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود .

علائم بیماری فیستول

به علت اینکه فیستول یکی از بیماری های مرتبط با نشیمنگاه است و هرگونه تغییر کوچکی در نشیمنگاه درد و نشانه خاصی دارد ، فیستول نیز دارای نشانه هایی برای تشخیص بهتر است .

از نشانه های فیستول می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • درد در ناحیه مقعد
  • التهاب پوست اطراف مقعاد
  • خارش مقعد و اطراف آن
  • خروج ترشحات بد بو از نزدیکی مقعد
  • بی اختیاری در دفع مدفوع و گازمعده
  • مشاهده سوراخ یا کانال فیستول
  • خروج ترشحات خون آلود از اطراف مقعد
  • خروج ترشحات چرکی از اطراف مقعد

موارد بالا از شایع ترین علائم بیماری فیستول هستند .

پیشگیری از ابتلا به بیماری فیستول مقعدی

در حال حاضر روش های مشخصی به منظور جلوگیری از ابتلا به فیستول مقعدی ، وجود ندارد ؛ اما در حالت کلی با رعایت برخی از نکات می توان این بیماری را کنترل کرد ، برخی از این موارد عبارت اند از :

1.  داشتن رژیم غذایی سالم و سبک زندگی صحیح
  2. رعایت بهداشت فردی
  3. عدم رابطه جنسی از طریق مقعد

بیماری فیستول مقعد به مرور زمان دچار پیشرفت می شود و در مواقعی که پیشرفت بسیار زیاد باشد سوراخ فیستول نیز عمیق تر می شود .

عمیق تر شدن سوراخ فیستول یکی از علائم پیشرفت است و تمامی موارد ذکر شده بالا در صورت پیشرفت بیماری فیستول به حاد ترین شکل ممکن بروز می کنند.

بیماری های نشیمنگاهی اهمیت زیادی دارند زیرا هر گونه بیماری در اطراف مقعد حتی جزئی ترین آن ، با درد همراه است .

درد ناحیه مقعد باعث می شود تا افراد هنگام نشستن یا برخاستن ، که هر دو از فعالیت های روزمره هستند ، دچار مشکل شوند و با هر نشست و برخاست ، درد را در نشیمنگاه خود احساس کنند.

به همین دلیل در صورت وجود هر گونه دردی در ناحیه مقعد یا بروز تغییرات غیر طبیعی در اطراف مقعد حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

انواع فیستول مقعد

بیماری فیستول مقعد ، طبق چند اصول هم چون میزان پیشرفت بیماری ، ناحیه درگیر با بیماری ، میزان نزدیکی فیستول به ناحیه دریچه‌ های کانال مقعد و غیره به چند نوع تقسیم می ‌شود ؛ که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

• فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول سوپر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس اسفنکتریک
  • فیستول اینتر اسفنکتریک
  • فیستول زیر مخاطی

فیستول اکسترا اسفنکتریک ( Extrasphincteric ) :

این نوع از فیستول ، از ناحیه راست روده ( راست روده ، بخشی از روده‌ بزرگ می باشد . ) آغاز شده و به سمت پایین کشیده می شود ؛ لازم به ذکر است که فیستول اکسترا اسفنکتریک ، از خطوط دندانه دار ( غدد مقعد ، درون خطوط دندانه دار قرار دارند . ) به وجود می ‌آید ؛ علاوه بر آن احتمال ایجاد این نوع از فیستول ، به علت بروز برخی از بیماری ها هم چون کرون یا بیماری های التهابی همانند آپاندیس ، آبسه و غیره نیز وجود دارد.

فیستول سوپر اسفنکتریک ( Suprasphincteric ) :

فیستول سوپر اسفنکتریک ، نوعی از قیستول می باشد که از ناحیه میانی عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به سمت بالا کشیده می شود ؛ لازم به ذکر است این نوع فیستول ، از میان عضلات پوبورکتالیس عبور کرده و درناحیه خروجی مقعد بروز می یابد.

فیستول ترانس اسفنکتریک ( Transsphincteric ) :

فیستول ترانس اسفنکتریک ، یکی از انواع فیستول بوده که در ناحیه میانی عضلات دریچه درونی ، خارجی و پشت مقعد آغاز شده و از میان عضله‌ اسفنکتر خارجی عبور کرده و در نواحی از پوست اطراف مقعد خارج می ‌شود.

فیستول اینتر اسفنکتریک ( Intersphincteric ) :

فیستول اینتر اسفنکتریک ، نوعی از فیستو مقعدی می باشد که از ناحیه میانی عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و پس از عبور از عضله اسفنکتر داخلی ، در نواحی نزدیک به ناحیه مقعد خارج می‌ شود.

فیستول زیر مخاطی :

این نوع از فیستول های مقعدی ، به شکل سطحی از نواحی زیر مخاط عبور می‌ کنند.

درمان بیماری فیستول مقعد

با توجه به پیشرفت بیماری ، روش درمان تعیین می شود .

در بیمارانی که فیستول در مراحل اولیه است از لیزر برای درمان استفاده می کنند ولی در برخی دیگر از بیماران تنها راه درمان استفاده از روش جراحی است .

به همین دلیل در ابتدا باید مشخص شود که بیماری فیستول در چه مرحله ای است و سپس با توجه به پیشرفت بیماری ، بهترین روش درمان آن مشخص شود .

بعد از درمان فیستول

پس از درمان فیستول  ، به طور معمول بیماران نیازی به بستری ندارند و همان روز از بیمارستان ترخیص می شوند .

هرچند درمان فیستول های بدخیم نیاز به بستری بیمار دارد تا مراقبت های بیشتری توسط پرستارها صورت گیرد .

• بعد از ترخیص ، نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها در روند بهبودی تاثیر مثبتی دارد .
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده را به طور مرتب و راس ساعت مصرف نمایید زیرا داروهای تجویز شده برای کاهش درد نیز موثر هستند .
  • تعویض پانسمان از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد زیرا تعویض پانسمان از بروز عفونت جلوگیری می کند .
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید ، غذاهای پرفیبر و ملین که در کاهش یبوست تاثیر دارند را به طور فراوان در رژیم غذایی خود بگنجانید .
  • بعد از درمان فیستول ، توصیه می شود 3 بار در روز به مدت 15 دقیقه حمام نشسته داشته باشید زیرا سرعت بهبود زخم ها را افزایش می دهد .
  • برای اینکه میزان فشار به زخم را کم کنید از بالش های نرم ، هنگام نشستن استفاده کنید .

پس از درمان با پزشک خود در ارتباط باشید و برای بررسی وضعیت بهبودی حتماً پیگیری های لازم را داشته باشید و به مطب پزشک متخصص تان مراجعه کنید .

Visit Us On Google Plus