21 Nov

فیستول مقعد

فیستول مقعد یکی از بیماری های مقعد می باشد که می تواند با درد غیر قابل تحملی همراه باشد ، پزشکان به هر نوع ارتباط غیر طبیعی یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن فیستول میگویند .

فیستول مقعد یک تونل کوچک غیرطبیعی در پایان راست روده است که این تونل یا کانال کوچک در سطح خارجی پوست ظاهر می شود.

همانطورکه گفته شد فیستول یک اتصال غیرطبیعی میان دو سطح یا دو بافت بدن است .

در فیستول مقعد این ارتباط غیر نرمال بین دیواره ی مخاطی درون کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود .

علائم بیماری فیستول

به علت اینکه فیستول یکی از بیماری های مرتبط با نشیمنگاه است و هرگونه تغییر کوچکی در نشیمنگاه درد و نشانه خاصی دارد ، فیستول نیز دارای نشانه هایی برای تشخیص بهتر است .

از نشانه های فیستول می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • درد در ناحیه مقعد
  • التهاب پوست اطراف مقعاد
  • خارش مقعد و اطراف آن
  • خروج ترشحات بد بو از نزدیکی مقعد
  • بی اختیاری در دفع مدفوع و گازمعده
  • مشاهده سوراخ یا کانال فیستول
  • خروج ترشحات خون آلود از اطراف مقعد
  • خروج ترشحات چرکی از اطراف مقعد

موارد بالا از شایع ترین علائم بیماری فیستول هستند .

فیستول مقعد

بیماری فیستول مقعد به مرور زمان دچار پیشرفت می شود و در مواقعی که پیشرفت بسیار زیاد باشد سوراخ فیستول نیز عمیق تر می شود .

عمیق تر شدن سوراخ فیستول یکی از علائم پیشرفت است و تمامی موارد ذکر شده بالا در صورت پیشرفت بیماری فیستول به حاد ترین شکل ممکن بروز می کنند.

بیماری های نشیمنگاهی اهمیت زیادی دارند زیرا هر گونه بیماری در اطراف مقعد حتی جزئی ترین آن ، با درد همراه است .

درد ناحیه مقعد باعث می شود تا افراد هنگام نشستن یا برخاستن ، که هر دو از فعالیت های روزمره هستند ، دچار مشکل شوند و با هر نشست و برخاست ، درد را در نشیمنگاه خود احساس کنند.

به همین دلیل در صورت وجود هر گونه دردی در ناحیه مقعد یا بروز تغییرات غیر طبیعی در اطراف مقعد حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

درمان بیماری فیستول مقعد

با توجه به پیشرفت بیماری ، روش درمان تعیین می شود .

در بیمارانی که فیستول در مراحل اولیه است از لیزر برای درمان استفاده می کنند ولی در برخی دیگر از بیماران تنها راه درمان استفاده از روش جراحی است .

به همین دلیل در ابتدا باید مشخص شود که بیماری فیستول در چه مرحله ای است و سپس با توجه به پیشرفت بیماری ، بهترین روش درمان آن مشخص شود .

بعد از درمان فیستول

پس از درمان فیستول  ، به طور معمول بیماران نیازی به بستری ندارند و همان روز از بیمارستان ترخیص می شوند .

هرچند درمان فیستول های بدخیم نیاز به بستری بیمار دارد تا مراقبت های بیشتری توسط پرستارها صورت گیرد .

• بعد از ترخیص ، نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها در روند بهبودی تاثیر مثبتی دارد .
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده را به طور مرتب و راس ساعت مصرف نمایید زیرا داروهای تجویز شده برای کاهش درد نیز موثر هستند .
  • تعویض پانسمان از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد زیرا تعویض پانسمان از بروز عفونت جلوگیری می کند .
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید ، غذاهای پرفیبر و ملین که در کاهش یبوست تاثیر دارند را به طور فراوان در رژیم غذایی خود بگنجانید .
  • بعد از درمان فیستول ، توصیه می شود 3 بار در روز به مدت 15 دقیقه حمام نشسته داشته باشید زیرا سرعت بهبود زخم ها را افزایش می دهد .
  • برای اینکه میزان فشار به زخم را کم کنید از بالش های نرم ، هنگام نشستن استفاده کنید .

پس از درمان با پزشک خود در ارتباط باشید و برای بررسی وضعیت بهبودی حتماً پیگیری های لازم را داشته باشید و به مطب پزشک متخصص تان مراجعه کنید .