متخصص بیماری های روده

متخصص بیماری های روده : روده از اعضای مهم بدن انسان می باشد و ممکن است به دلایل مختلف ، بیماری های متفاوتی در آن بروز کند ؛ هر کدام از بیماری های روده دارای نشانه ها و علائم خاصی می باشند ، بیماری های روده بزرگ در همان ابتدا وخیم نیستند.

چنانچه در همان اوایل بروز بیماری برای درمان ، به فوق تخصص کلورکتال مراجعه شود ، بیماری در همان ابتدا تشخیص داده شده و درمان مناسب با آن اتخاذ می شود.

ولی در صورتی که در زمان مناسب جهت درمان به فوق تخصص بیماری های روده مراجعه نشود ، بیماری پیشرفت کرده و درمان آن سخت خواهد شد.

متخصص روده در تهرانمتخصص بیماری های روده

دکتر وحید معتمدی ، متخصص کلورکتال ، متخصص بیماری های روده و مقعد ، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی کلورکتال می باشند ؛ از خدمات ارائه دهنده ایشان ، باید به مواردی ؛ از جمله سرطان روده بزرگ ، سندروم روده تحریک پذیر ، کرون ، سرطان راست روده ، کولیت اولسراتیو ، بیماری دیورتیکولوز ، بیماری سلیاک ، هموروئید ، فیشر ، فیستول مقعد و زگیل مقعدی اشاره کنیم.

کرون و کولیت ، شایع ترین بیماری های مربوط با روده هستند.

کولیت چیست ؟

ابتلا به بیماری کولیت ، منجر به بروز التهاب و همچنین ایجاد زخم در روده می گردد ؛ این بیماری ، پایین ترین نواحی روده بزرگ و مقعد را درگیر می کند ؛ لازم به ذکر است ، در مواقعی امکان درگیری تمامی روده بزرگ ، نیر وجود دارد.

از علائم ابتلا به بیماری کولیت ، باید به مواردی ؛ از جمله یبوست ، خونریزی ، تب ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، نفخ شکم ، احساس درد در ناحیه شکم ، اسهال ، اسهال خونی و از این قبیل موارد اشاره کنیم.

لازم به ذکر است ، علائم بروز یافته در افراد با توجه به وسعت و شدت زخم ایجاد شده متفاوت می باشد ؛ اما در صورت ، بروز هر گونه از علائم فوق سریعا به پزشک مراجعه نمایید ؛ چرا که سریعا باید تحت درمان قرار گیرید.

طبق گفته متخصص بیماری های روده ، اصلی ترین نشانه ابتلا به بیماری کولیت اسهال یا اسهال خونی است.

علت بروز بیماری کولیت

تا به امروز ، علت اصلی بروز بیماری کولیت در افراد مشخص نشده است ؛ اما گفته می شود ، مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، در بروز این بیماری روده تاثیرگذار هستند :

ژنتیک ، استعمال دخانیات ، کم آبی بدن ، استعمال دخانیات ، رژیم غذایی ناسالم ( مواد غذایی پر نمک و ادویه ، شکر ، چای پررنگ ، قهوه و غیره ) ، سبک زندگی نادرست و از این قبیل موارد.

درمان بیماری کولیت

در صورتی که در مراحل اولیه نسبت به درمان این بیماری ، توجه نشان داده نشود ؛ با پیشرفت بیماری ، دیگر امکان درمان با دارو وجود نداشته و فرد نیاز به انجام جراحی پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است ، افراد درگیر با بیماری کولیت که تحت درمان با دارو قرار گرفته اند ، نباید در اثر کاهش یا رفع علائم خودسرانه اقدام به قطع مصرف دارو نمایند ؛ چرا که در این بیماری ، در میان دوره های بروز علائم فواصل زمانی طولانی وجود داشته و بیماران باید تا مدتی تحت نظر پزشک قرار گیرند.

کرون چیست ؟

کرون یک بیماری مزمن بوده که موجب التهاب روده می شود ؛ تشخیص کرون سخت و دشوار است.

هر ناحیه از لوله گوارش ، از دهان تا مقعد می تواند توسط بیماری کرون مبتلا شود.

این بیماری از دهان تا مقعد را درگیر گرده و در هر قسمت ممكن است بروز كند ، گفته می شود بیماری کرون پراكنده است اما بیشترین ناحیه ای را كه درگیر می كند انتهای روده باریک و ورودی روده بزرگ می باشد.

درباره بیماری های روده

در حال حاضر علت بروز بیماری‌ های التهابی روده ، تشخیص داده نشده است ؛ اما نظریه های بسیاری در این زمینه وجود دارد ؛ طبق نظریه ای بر اساس ژنتیک گفته می شود که علت بروز بیماری های التهابی روده به شکل ارثی است ، حدودا 15 الی 30 درصد افرادی که مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند ، خویشاوند آن ها نیز به این بیماری مبتلا بوده یا است.

طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته باید ذکر شود که استرس به تنهایی نمی‌ تواند عاملی جهت بروز بیماری های التهابی روده شود ، اما استرس سبب تشدید سایر بیماری ها می شود.

بیماری‌ های التهابی روده ، معمولا در افراد جوان بین سنین  18  الی 29 سال دیده می شود ، در نادر مواردی در بین کودکان و سالمندان نیز دیده شده است ؛ لازم به ذکر است شانس ابتلا به بیماری های التهابی روده در بین مردان و زنان یکسان می باشد.

لازم به ذکر است بیماری های التهابی روده می تواند ارگان های مختلف بدن را درگیر كند ؛ مهم ترین ناحیه ای كه به بیماری های التهابی روده واكنش نشان می دهد ، مفاصل است ، به طوری که مفاصل بزرگ همچون آرنج دچار ورم شده و حالت التهابی پیدا می كنند.

علاوه بر درگیر کردن مفاصل ، این بیماری كبد را نیز درگیر می کند به طوری که کبد عفونت کرده یا این که مجاری آن به علت بروز التهاب دچار تنگی یا گشادی می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که بیماری های التهابی روده به موقع تشخیص و درمان نشوند ، می توانند منجر به بروز سرطان های روده ای شوند.

درمان بیماری های التهابی روده

طبق شرایط بیماران و پیشرفت بیماری متخصص گوارش ، یکی از روش های درمانی ذیل را توصیه می کند :

• درمان با رژیم غذایی
  • درمان دارویی
  • انجام جراحی

روش های درمانی متفاوتی جهت کنترل و درمان بیماری های التهابی روده وجود دارد که  هر کدام از آن ها عملکرد و عوارض جانبی خاص خود را دارد و در نهایت پزشک با توجه به شرایط بیماران یکی از آن ها را توصیه می کند.

معیار انتخاب یک متخصص بیماری های روده خوب

• با وجدان بوده و سلامت فرد بری او در اولویت باشد.
  • صبور بوده و تمامی مراحل بیماری و نکات مربوط به آن را به طور کامل برای بیمار شرح دهد.
  • خوش برخورد باشد ، خوش برخورد بودن متخصص تا حد زیادی استرس بیمار را کاهش می دهد.

نحوه انتخاب بهترین متخصص بیماری های روده

• از دوستان و آشنایان خود در مورد بهترین متخصص بیماری های روده پرس و جو کرده یا از گوگل جستجو کنید.
  • لیستی از بهترین متخصصان روده تهیه کنید.
  • در مورد سوابق و میزان تحصیلات آن ها تحقیق نمایید.
  • به مطب آن ها مراجعه کرده ، با بیماران حاضر در مطب صحبت کنید و میزان رضایت آن ها را بسنجید.

لزوم انتخاب یک متخصص بیماری روده خوب

سرطان روده یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان می باشد ، بنابراین لازم است درمان بیماری های روده را جدی بگیرید.

چنانچه به موقع برای درمان اقدام نکنید یا بیماری شما به درستی تشخیص داده نشود و روند درمان به طول انجامد ، امکان پیشرفت بیماری و ابتلا به سرطان روده وجود خواهد داشت.

به دلیل تشابه علائم بیماری های روده ، احتمال اینکه در تشخیص آن ها خطایی بروز دهد زیاد است.

بنابراین به یک فوق تخصص کلورکتال جهت درمان و تشخیص بیماری های روده مراجعه نمایید تا بهترین روش درمان برای شما اتخاذ شده و هیچگونه عارضه ای ایجاد نشود.