02 Nov

متخصص بیماری های روده

متخصص بیماری های روده : روده از اعضای مهم بدن انسان می باشد و ممکن است به دلایل مختلف، بیماری های متفاوتی در آن بروز کند.

هر کدام از بیماری های روده دارای نشانه ها و علائم خاصی می باشند.

بیماری های روده بزرگ در همان ابتدا وخیم نیستند.

چنانچه در همان اوایل بروز بیماری برای درمان، به فوق تخصص کلورکتال مراجعه شود، بیماری در همان ابتدا تشخیص داده شده و درمان مناسب با آن اتخاذ می شود.

متخصص بیماری های روده

ولی در صورتی که در زمان مناسب جهت درمان به فوق تخصص بیماری های روده مراجعه نشود، بیماری پیشرفت کرده و درمان آن سخت خواهد شد.

کورون و کولیت ، شایع ترین بیماری های مربوط با روده هستند.

کولیت چیست ؟

کولیت یک نوع التهاب روده بوده و بر اثر زخم های کوچک و التهاب در دیواره روده اتفاق می افتد.

کولیت در پایین ترین قسمت روده بزرگ و مقعد ایجاد می شود ولی امکان دارد تمامی روده بزرگ را مبتلا نماید.

کرون چیست ؟

کورون یک بیماری مزمن بوده که موجب التهاب روده می شود.

تشخیص کورون سخت و دشوار است.

هر ناحیه از لوله گوارش، از دهان تا مقعد می تواند توسط بیماری کورون مبتلا شود.

این بیماری از دهان تا مقعد را درگیر گرده و در هر قسمت ممكن است بروز كند ، گفته می شود بیماری کرون پراكنده است اما بیشترین ناحیه ای را كه درگیر می كند انتهای روده باریک و ورودی روده بزرگ می باشد.

درباره بیماری های روده

در حال حاضر علت بروز بیماری‌ های التهابی روده ، تشخیص داده نشده است اما نظریه هایی بسیاری در این زمینه وجود دارد ؛ طبق نظریه ای که بر اساس ژنتیک صورت گفته است گفته می شود که علت بروز بیماری های التهابی روده به شکل ارثی است ، حدودا 15 الی 30 درصد افرادی که مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند خویشاوند آن ها نیز به این بیماری مبتلا بوده یا است.

طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته باید ذکر شود که استرس به تنهایی نمی‌ تواند عاملی جهت بروز بیماری های التهابی روده شود ، اما استرس سبب تشدید سایر بیماری ها می شود.

بیماری‌ های التهابی روده ، معمولا در افراد جوان بین سنین  18  الی 29 سال دیده می شود ، در نادر مواردی در بین کودکان و سالمندان نیز دیده شده است ؛ لازم به ذکر است شانس ابتلا به بیماری های التهابی روده در بین مردان و زنانان یکسان می باشد.

لازم به ذکر است بیماری های التهابی روده می تواند ارگان های مختلف بدن را درگیر كند ؛ مهم ترین ناحیه ای كه به بیماری های التهابی روده واكنش نشان می دهد ، مفاصل است ، به طوری که مفاصل بزرگ هم چون آرنج دچار ورم شده و حالت التهابی پیدا می كنند.

علاوه بر درگیر کردن مفاصل ، این بیماری كبد را نیز درگیر می کنند به طوری که کبد عفونت کرده یا این که مجاری آن به علت بروز التهاب دچار تنگی یا گشادی می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که بیماری های التهابی روده به موقع تشخیص و درمان نشوند ، می توانند منجر به بروز سرطان های روده ای شوند.

درمان بیماری های التهابی روده

طبق شرایط بیماران و پیشرفت بیماری متخصص گوارش ، یکی از روش های درمانی ذیل را توصیه می کند :

• درمان با رژیم غذایی
  • درمان دارویی
  • انجام جراحی

روش های درمانی متفاوتی جهت کنترل و درمان بیماری های التهابی روده وجود دارد که  هر کدام از آن ها عملکرد و عوارض جانبی خاص خود را دارد و در نهایت پزشک با توجه به شرایط بیماران یکی از آن ها را توصیه می کند.

معیار انتخاب یک متخصص بیماری های روده خوب

• با وجدان بوده و سلامت فرد بری او در اولویت باشد.
  • صبور بوده و تمامی مراحل بیماری و نکات مربوط به آن را به طور کامل برای بیمار شرح دهد.
  • خوش برخورد باشد، خوش برخورد بودن متخصص تا حد زیادی استرس بیمار را کاهش می دهد.

نحوه انتخاب بهترین متخصص بیماری های روده

• از دوستان و آشنایان خود در مورد بهترین متخصص بیماری های روده پرس و جو کرده یا از گوگل جستجو کنید.
  • لیستی از بهترین متخصصان روده تهیه کنید.
  • در مورد سوابق و میزان تحصیلات آن ها تحقیق نمایید.
  • به مطب آن ها مراجعه کرده، با بیماران حاضر در مطب صحبت کنید و میزان رضایت آن ها را بسنجید.

لزوم انتخاب یک متخصص بیماری روده خوب

سرطان روده یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان می باشد، بنابراین لازم است درمان بیماری های روده را جدی بگیرید.

چنانچه به موقع برای درمان اقدام نکنید یا بیماری شما به درستی تشخیص داده نشود و روند درمان به طول انجامد، امکان پیشرفت بیماری و ابتلا به سرطان روده وجود خواهد داشت.

به دلیل تشابه علائم بیماری های روده ، احتمال اینکه در تشخیص آن ها خطایی بروز دهد زیاد است.

بنابراین به یک فوق تخصص کلورکتال جهت درمان و تشخیص بیماری های روده مراجعه نمایید تا بهترین روش درمان برای شما اتخاذ شده و هیچگونه عارضه ای ایجاد نشود.

یک × 3 =

Visit Us On Google Plus