18 Aug

کولون

کولون یا روده بزرگ بخشی از لوله گوارش است که مواد غذایی جذب شده و به طور همزمان موارد غذایی جذب نشده از روده کوچک به كولون وارد می شوند و در نهایت دفع مدفوع از قسمت انتهای روده انجام می شود .

به طور کلی کولون دارای وظایف زیر است :
  • جذب آب و مواد غذایی مصرف شده
  • ترشح هورمون های خاص
  • دفع مدفوع
  • شکل دادن مدفوع

كولون به این صورت موجب شکل دهی مدفوع می شود که آب و مواد غذایی توسط كولون جذب می شوند و باعث ایجاد مدفوع فرم دارد شده و در نهایت مدفوع را به قسمت انتهای روده می فرستد تا دفع شود .

سرطان روده یا سرطان کولون

روده بزرگ از سول های بسیار زیاد تشکیل شده است که در حالت عادی رشد می کنند ، تقسیم می شوند و منجربه تولید سلول های بیشتری می شوند .

هنگامی که سلول ها به طور غیرعادی رشد کنند ، رشد غیر عادی سلول ها منجربه به وجود آمدن توده یا تومورهای خوش خیم و بدخیم می شود .

پولیپ های روده یا آدنوم های روده ، مهم ترین دلیل بروز سرطان های روده یا سرطان کولورکتال هستند.

به طور معمول افراد بالای 40 و 50 سال به سرطان روده مبتلا می شوند ولی این بدین معنا نیست که افراد جوان از بیماری سرطان روده در امان هستند.

بیماری سرطان روده در مراحل اولیه در 80 درصد مواقع به طور کامل درمان می شود ولی درمان بیماری ای که پیشرفت کرده است به مراتب سخت تر است و نمی توان در مورد درمان صد در صد آن نظر قطعی داد.

به همین دلیل توصیه می شود که مراقب سلامت خود باشید و در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی و مشکوک حتماً به جراح متخصص مراجعه کنید .

تشخیص و درمان سرطان روده

برای تخشیص سرطان كولون راه های متفاوتی دارد که با توجه به شرایط بیمار یکی از روش های موجود انتخاب می شود .

انجام آزمایش به ویژه تست شمارش خون یک روش خوب برای تشخیص بیماری سرطان روده است.

از روش های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • آزمایش های خون
  • MRI : در موارد خاص تست های متفاوت دیگری مانند اندوسونوگرافی و گرافی سینه نیز انجام می شود.
  • سی تی اسکن : برای بررسی حفره شکم ، لگن و در موارد بسیار خاص بررسی ریه ها.
  • بیوبسی روده بزرگ : برداشتن قسمتی از بافت روده بزرگ در حین کولونوسکوپی برای بررسی در زیر میکروسکوپ.
  • كولونوسكوپی : برای اینکه طول روده بزرگ به طور کامل مشاهده شود از روش كولونوسكوپی استفاده می شود و وسیله ای به نام کولونوسکوپ از داخل مقعد وارد روده می شود .

کولون

برای درمان بیماری مرتبط با روده بزرگ روش های بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به پیشرفت بیماری تشخیص داده می شود به همین دلیل بهتر است در صورتی که مشکوک به بیماری های روده بودید حتماً به جراح متخصص مراجعه کنید.

نشانه های بیماری کولون

بیماران مبتلا به این بیماری می توانند چند هفته یا چند سال با علائم شدیدی مواجه شوند، البته ممکن است در برخی موارد فرد متوجه علائمی نشود. ظاهر شدن میزان علائم بسته به محل و میزان پیشرفت بیماری دارد. بیمار ممکن است متوجه بروز علائم زیر شود:

• درد های شکمی
  • خون ریزی مقعد
  • احساس وجود توده یا پر بودن شکم

عوارض بیماری کولون

به طور کلی می توان گفت که عوارض این بیماری به دو صورت می باشد:

1. موضعی که دربرگیرنده تمام روده می باشد.
  2. سیستمیک که دربرگیرنده تمام بدن می باشد.

عوارض موضعی

عوارض موضعی بیماری کولون عبارتند از :

• آبسه

عفونت های باکتریایی منجر به بروز آبسه خواهد شد. آبسه می تواند در داخل شکم یا نزدیک مقعد تشکیل شود. در این حالت فرد با تورم ، سفتی ، درد یا تب مواجه خواهد شد.

• اسهال

همانطور که می دانید بیماری کولون  در بخش انتهایی روده ایجاد می شود. در این قسمت اسید های صفراوی موجب جذب چربی می شوند. زمانی که بدن توانایی پردازش چربی را نداشته باشد، اسهال نمک صفرا در فرد ایجاد می شود.

• فیشر

در این حالت پوشش اطراف مقعد دچار پارگی شده و فرد حین دفع به خون ریزی مبتلا می شود.

• سوء جذب و تغذیه

بیماری کولون ، روده کوچک را که وظیفه جذب مواد غذایی را به عهده دارد، درگیر خواهد کرد. بیماری کولون  می تواند در دراز مدت موجب شود تا بدن توانایی جذب ماد غذایی را نداشته باشد.

• رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک

باکتری های موجود در روده موجب تجزیه غذا می شوند. زمانی که این روند بیش از حد ادامه داشته باشد، منجر به بروز و تولید گاز ، نفخ ، شکم درد و اسهال خواهد شد.

• تنگ شدن مجرا

بیماری کولون  می تواند موجب باریک یا ضخیم شدن قسمت هایی از روده شود. با توجه به شدت بیماری و میزان مسدود شدن روده، علائمی همچون دل پیچه ، درد های شکمی و نفخ با شدت های مختلفی ظاهر می شوند.

• فیستول

زخم های روده می توانند دو قسمت روده را متصل کرده یا بافت هایی همچون مثانه ، واژن و پوست را درگیر کند.

عوارض سیستمیک

• آرتریت : التهاب مفصلی موجب بروز درد ، تورم و کاهش انعطاف پذیری خواهد شد که خود شامل دو نوع محیطی و محوری می شود.
  • مشکلات پوستی : برخی مشکلات پوستی عبارتند از اریتمانودوسوم ، پیودرما ، اسکین تگ و زخم های دهان یا همان آفت
  • تحلیل استخوانی : یکی از عوارض مصرف دارو های استروئیدی تحلیل استخوان یا پوکی آن می باشد.
  • مشکلات چشمی : برخی از مشکلات پوستی عبارتند از اپی اسکلرتیس ، اسکلریتیس و یوئیت می باشد.
  • مشکلات کلیوی : مشکلات کلیه نظیر سنگ کلیه ، هیدرونفروزیس و فیستول می باشد.
  • مشکلات کبدی : بیماری هایی همچون کبد چرب ، سنگ کلیه صفرا ، هپاتیت ، پانکراتیت
  • مشکلات فیزیکی : مشکلات فیزیکی شامل مشکلات رشد و تاخیر در بلوغ می شود.

Visit Us On Google Plus