کیست مویی چیست ؟

کیست مویی یک کیسه کوچک پوستی است که در آن مو وجود دارد و در فاصله بین دو باسن و در ناحیه زیر کمر به وجود می آید که ممکن است با درد همراه باشد. کيست مویی یا سینوس پیلونیدال زمانی ایجاد می شود که موها در زیر پوست رشد نمایند، این نوع کیست ممکن است عفونی شده و خونابه یا ترشحات چرکی از آن خارج گردد.( فوق تخصص کلورکتال )

کیست مویی

در صورتی که مجرا بسته شود، ترشحات چرکی راهی برای خروج پیدا نکرده و در داخل حفره جمع می شوند که همین امر موجب می شود کيست پیلونیدال آبسه کرده و با درد بسیار زیاد همراه باشد.

کیست پیلونیدال

این نوع رایج از کیست، در ناحیه شکن باسن ایجاد می شود. معمولاً علت ایجاد آن، عفونت پوستی می باشد و اغلب در داخل کیست مو رشد می کند.
کیست پیلونیدال، باعث درد شده و نیاز به درمان دارد. این کیست می تواند یک مشکل حاد یا مزمن باشد. کیست های پیلونیدال مزمن، در صورت عدم درمان، می توانند به دمل چرکی و حفره های سینوسی تبدیل شوند.

چه چیزی باعث کیست پیلونیدال می شود؟

دلیل ایجاد کیست پیلونیدال برای متخصصان هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. ولی رویش مو در ناحیه شکن باسن، می تواند باعث عفونت پوست و شکل گیری کیست شود.

دلایل بروز سینوس پیلونیدال

دلیل قطعی برای بروز این نوع کیست شناخته نشده است ، ولی بر اساس حدس و گمان ها می توان دلایل زیر را علت بروز کيست مويي معرفی نمود :

1. دلایل ارثی و ناهنجاری مادرزادی
  2. تغییرات هورمونی بعد از بلوغ
  3. نشستن های طولانی مدت
  4. شغل کم تحرک
  5. پوشیدن لباس تنگ
  6. پرمویی و داشتن موهای ضخیم و مجعد

همچنین باید بگوییم که سینوس پیلونیدال ممکن است در همه افراد ایجاد گردد ؛ اما :

• آقایان سه برابر بیشتر از خانم ها دچار این نوع از کیست می شوند.
  • سینوس پیلونیدال در اشخاص چاق و دارای اضافه وزن شیوع بیشتری دارد.

چه کسانی مستعد کیست پیلونیدال هستند ؟

کیست می تواند در هر فردی به وجود آید ، ولی افراد زیر در معرض خطر بالاتر قرار دارند :

• مردان
  • افراد بین دوره بلوغ و سن 40 سالگی
  • افرادی که در محل کار ، تمام روز می نشینند.
  • افراد چاق
  • افراد دارای موی بدن ضخیم یا خشن ( این می تواند وراثتی باشد. )
  • افرادی که لباس های تنگ می پوشند. ( این می تواند وضعیت را بدتر کند. )

علائم سینوس پیلونیدال

علائم این نوع کیست در افراد مختلف و با توجه به شدت آن ، ممکن است ملایم یا خیلی شدید بوده و معمولاً با علائم زیر همراه است. در صورت مشاهده علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

1. فرورفتگی کوچک
  2. خروج آب تیره ، سرد یا خونریزی از ناحیه مورد نظر
  3. توده بزرگ و دردناک
  4. در صورت آلوده بودن ، ناحیه مورد نظر حساس و قرمز می گردد.
  5. در صورت آلوده بودن ، تهوع و تب و احساس ناخوشی به فرد دست خواهد داد.
  6. دردی که هنگام نشستن، بدتر می شود.
  7. وجود یک گودال کوچک یا ناحیه متورم بزرگ بین ناحیه شکن باسن
  8. یک دمل چرکی که از آن خون و چرک تخلیه می شود و گاهی بوی تعفن می دهد

کیست مویی

آیا کیست پیلونیدال درمان می شود؟

پس از تشخیص کیست ، مناسب ترین طرح درمان برای شما ارائه می شود. بر حسب شدت علائم، گاهی به جراحی، برای برداشتن کیست نیاز است. روش های درمان متعددی علاوه بر جراحی وجود دارند، که عبارتند از:

تخلیه کیست

این روند در مطب پزشک با ایجاد یک برش کوچک، برای باز کردن کیست عفونی شده و تخلیه آن، قابل اجرا می باشد.

تزریق

تزریق فنول (یک ترکیب شیمیایی اسیدی) ، می تواند از کیست های مویی ملایم و متوسط جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند التهاب پوست را درمان کنند. هرچند، آنتی بیوتیک ها به خودی خود قادر به درمان کیست  نمی باشند.

درمان لیزر

درمان لیزر می تواند کیست های مویی که در درون رشد کرده اند و ممکن است باعث برگشت کیست شوند، را درمان می نماید.

در حین انتظار برای درمان، جهت کنترل درد می توانید از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده، استفاده کنید.

آیا برای درمان کیست پیلونیدال ، جراحی مورد نیاز است؟

داشتن کیست پیلونیدال مزمن یا بدتر شدن وضعیت آن، همچنین ایجاد حفره سینوسی زیر پوستی از موارد جدی به شمار می آیند و باید درمان جراحی انجام شود. پس از جراحی، گاهی جراح روی زخم را پانسمان می کند و گاهی آن را با بخیه می بندد.

مراقبت دقیق از زخم جهت جلوگیری از عفونت، حائز اهمیت می باشد. پزشک، دستورالعمل های لازم جهت تمیز کردن زخم و زمان لازم برای پانسمان کردن آن را در اختیار شما قرار می دهد.

درمان کیست پیلونیدال

افراد در صورت مشاهده نشانه ها و علائم این بیماری می بایست به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه نمایند. پزشک متخصص با انجام بررسی ها و معاینات لازم ، درمان مورد نظر را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. با توجه به میزان پیشرفت بیماری ، می توان از روش های زیر برای درمان سینوس پیلونیدال استفاده کرد :

• درمان کیست مویی با دارو
  • درمان کيست مويي با ليزر
  • درمان کيست مويي با جراحي

مزایای درمان کیست پیلونیدال با لیزر

1. در این روش میزان خونریزی کمتر از روش جراحی است.
  2. درد ناشی از آن کمتر می باشد.
  3. زخم ایجاد شده سریع تر ترمیم می شود.
  4. ورم ناشی از آن سریع تر فروکش می نماید.
  5. هزینه درمان کیست با لیزر کمتر است.

مراقبت های بعد از عمل کیست پیلونیدال

• از استراحت مطلق پرهیز نمایید.
  • احساس درد و ناراحتی بعد از انجام این روش طبیعی می باشد، برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از عمل کیست موئی از مسکن هایی که پزشک برای تان تجویز کرده استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته و از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید.
  • محل زخم باید همیشه تمیز باشد، پانسمان خود را زود به زود تعویض نمایید.
  • مراقب نشستن خود بوده و از نشستن در حالتی که به محل زخم فشار وارد می کند اجتناب کنید، برای این کار می توانید از بالش های تیوپی کمک بگیرید.
  • از توالت فرنگی استفاده کنید، زیرا استفاده از توالت ایرانی موجب ایجاد کشش و فشار زیاد بین دو عضله پایینی باسن می شود.
  • در صورت باز بودن جراحی کیست لازم است تا هر روز دوش گرفته و پس از آن پانسمانی که خیس شده است را تعویض کنید.
  • در صورت بسته بودن عمل کیست باید در چند روز ابتدایی از استحمام خودداری نمایید.
  • محل زخم را خشک نگه دارید.
  • خوردن مواد غذایی حاوی فیبر و ملین را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، زیرا مصرف آن ها از ابتلا به یبوست جلوگیری می نماید.

دکتر وحید متعمدی ، فوق تخصص کلورکتال و متخصص بیماری های مقعدی بعد از معاینه بیمار و تشخیص میزان شدت بیماری بهترین روش درمان و هزینه عمل کیست مویی را برای وی مشخص خواهند کرد.

آیا کیست پیلونیدال وراثتی است ؟

در بیشتر موارد ، کیست وراثتی است ؛ تاریخچه خانوادگی شما ، مثلاً داشتن موهای بدن خشن ، می تواند نقش تعیین کننده ای در ابتلا به کیست داشته باشد.

آیا کیست پیلونیدال واگیردار است ؟

کیست ، یک مشکل پوستی غیر مسری می باشد که در اثر رشد داخلی مو ایجاد می شود.

آیا در زمان بارداری ، کیست پیلونیدال رخ می دهد ؟

گر چه کیست پیلونیدال بیشتر در میان مردان شایع است ، ولی برخی زنان باردار نیز به آن مبتلا می شوند ؛ اگر در ناحیه باسن خود احساس درد می کنید ، این می تواند نشانه کیست بوده و یک درد نرمال در دوران بارداری نمی باشد ؛ بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

کیست موئی چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک یک آزمایش فیزیکی کامل ، بر روی شما انجام می دهد ؛ اگر کیست موئی داشته باشید ، با چشم غیر مسلح دیده می شود.

در موارد بسیار نادر ، پزشک ، تست سی تی یا ام آر آی را برای حفره های سینوسی که در زیر سطح پوست شکل گرفته اند ، تجویز می کند.

آیا کیست موئی به خودی خود ، از بین می رود ؟

کیست گاهی به صورت خودبخود تخلیه شده و از بین می رود.

چگونه می توان از کیست موئی پیشگیری کرد ؟

اقدامات متعددی برای کمک به پیشگیری کیست یا جلوگیری از بازگشت آن ها وجود دارد ؛ این اقدامات عبارتند از :

شستن و خشک کردن مرتب باسن و تمیز نگه داشتن این ناحیه

کم کردن وزن برای کاهش دادن خطر

اجتناب از نشستن طولانی مدت جهت جلوگیری از ایجاد فشار زیاد بر روی ناحیه

تراشیدن موی اطراف باسن ( یک بار در هفته یا بیشتر )

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

کیست پیلونیدال ، یک دمل چرکی یا کورک می باشد ؛ درمان ، می تواند شامل کمپرس های گرم ، آنتی بیوتیک ها یا درمان موضعی با کرم های زداینده مو باشد ؛ در موارد جدی تر ، این کیست باید جهت درمان ، نیشتر زده شده یا تخلیه شود ؛ مثل دیگر کورک ها ، این کیست نیز با آنتی بیوتیک خوب نمی شود ؛ بنابراین ، در اکثر موارد ، هنگام مشاهده علائم ، مراجعه به پزشک ، بهترین گزینه به شمار می آید.