جراحی فیستول مقعدی

تقریبا می توان گفت جراحی فیستول مقعدی همیشه گزینه درمانی مناسبی است. فیستول مقعدی واژه پزشکی کانال عفونی شده بین پوست و دهانه عضلانی در انتهای مقعد است. اکثر فیستولهای مقعدی در نتیجه عفونت در غده مقعدی بروز می کنند. عفونت منجر به آبسه یا چرک می شود که خود بخود یا جراحی از پوست مقعد تخلیه می شود. آبسه یا عفونت موجب تشکیل فیستول مقعد می شود. تونلی است که پوست مجاور مقعد را به مخاط داخلی مجرا متصل می کند. ترشح مداوم چرک از دهانه مجاور مقعد منجر به فیستول مقعدی می شود.

تشخیص فیستول مقعدی

بعضی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص هستند. پزشک معمولاً می تواند فیستول مقعدی را با معاینه اطراف مقعد تشخیص دهد. برخی از فیستول ها ممکن است در سطح پوست دیده نشوند. در این حالت، پزشک نیاز به انجام آزمایشات اضافی دارد.
آنوسکوپی روشی است که از وسیله خاصی برای معاینه داخل مقعد و راست روده استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک سونوگرافی یا ام آر آی از ناحیه مقعد را تجویز کند تا دید بهتری داشته باشد. گاهی اوقات برای تشخیص فیستول، جراح باید بیمار را در اتاق عمل معاینه کند (تحت بیهوشی).

جراحی فیستول مقعدی

جراحی معمولا برای درمان فیستول مقعد ضروری است زیرا معمولا بدون مداخله پزشکی خوب نمی شوند. چندین روش مختلف جراحی وجود دارد. بهترین گزینه به موقعیت فیستول بستگی دارد. جراحی فیستول مقعدی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. نوع جراحی به محل فیستول بستگی دارد. اگر فیستول در زیر عضلات اسفنکتر باشد یا از آن عبور کند، جراح فیستول را به روی پوست باز می کند تا با بافت سالم بهبود یابد.

اگر فیستول دارای شاخه هایی باشد که از قسمت فوقانی عضلات اسفنکتر عبور می کند، ممکن است جراح بخیه خاصی به نام بخیه ستون را در فیستول قرار دهد تا چرک به راحتی تخلیه شود. فیستول با پلاگ (توپک مقعدی) ساخته شده از بافت درمان شود. جراح نیازی به ایجاد بریدگی در عضله اسفنکتر نخواهد داشت. اگر فیستول به بالاتر از عضلات اسفنکتر برسد، کولستومی موقت (باز شدن روده روی پوست) انجام دهید. اما معمول نیست.

گزینه های اصلی درمان عبارتند از:

فیستولوتومی : جراح ابتدای کانال فیستول را مشخص می کند و سپس کانال را کاملا باز می کند. سپس عفونت و چرک را خارج می کند.
جراحی ستون : نخ بخیه جراحی یا نوار کشی به نام ستون داخل فیستول قرار می گیرد و فیستول را محکم می بندد وعارضه بی اختیاری را کاهش می دهد.
پرکردن فیستول با چسب مخصوص یا توپی : نوع جدید درمان است که دهانه داخلی فیستول را می بندد. پزشک کانال فیستول را با ماده قابل جذب پر می کند.

آیا لیزر درمانی مفید است؟

لیزر درمانی شامل تابش انرژی لیزر داخل فیستول با استفاده از یک فیبر شعاعی است که به آرامی از دهانه بیرونی خارج می شود. تنوع زیاد در نوع ، طول و اندازه فیستول های تحت درمان ممکن است نقش عمده ای در تأثیر میزان موفقیت داشته باشد.