درد مقعد

درد مقعد در اصل درد یک نوع احساس ناراحتی است که اغلب توسط محرک های بیرونی یا درونی در بدن ایجاد می شود و مختص به نقطه خاصی از بدن نمی باشد ، بلکه هر بخشی از اندام فرد می تواند دچار درد شود. درد در نواحی مقعد دلایل متفاوتی دارد و نمی توان هر دردی در مقعد را به یک بیماری سخت مرتبط کرد اما این درد می تواند یکی از دلایل بروز بیماری هایی چون بواسیر و فیشر باشد. در واقع درد در ناحیه مقعد می تواند دلیل وجود یک آبسه باشد یا می تواند به دلیل یک کوفتگی ساده ناشی از زمین خوردن باشد. اگر درد در این ناحیه طولانی شود یا به مرور زمان درد بیشتر از قبل شود ، نیاز است که فرد توسط یک پزشک متخصص معاینه شود. دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران است.

درد مقعد - دکتر معتمدی

درد مقعد می تواند نشانه ای برای بروز برخی از بیماریها باشد ، مانند :
  • بواسیر یا هموروئید
  • شقاق یا فیشر
  • آبسه مقعدی
  • زگیل مقعد
  • کیست مویی
  • تورم پروستات
  • تومورهای مقعد

درد مقعدی چگونه است؟

پزشک متخصصی که بیماری شما را تشخیص می دهد ممکن است از شما بخواهد که درد خود را توصیف کنید یا بپرسد که آیا علائم دیگری همراه با آن دارید یا خیر. پاسخ این پرسش ها می تواند سرنخ هایی را در مورد دلایل احتمالی درد مقعد شما ارائه دهد. انواع دردهایی که می تواند برای شما به وجود بیاید به شرح زیر هستند:

• درد شدید مقعد

درد مقعدی که تیز یا بریده بریده احساس می شود ممکن است نشان دهنده یک زخم باز باشد، مانند شقاق. برخی از افراد اسپاسم عضلانی در سندرم لواتور آنی را به عنوان درد کوبنده توصیف می کنند. هموروئید ترومبوز شده نیز می تواند باعث این درد شدید و موضعی شود. این هموروئیدی است که در داخل آن لخته خون ایجاد شده است.

• درد مقعدی همراه با فشار

اگر چیزی در داخل مقعدتان متورم شده باشد، ممکن است فشار همراه با درد در داخل مقعد خود احساس کنید. این می تواند هموروئید، آبسه یا به ندرت تومور باشد. اگر یبوست دارید، ممکن است درد ناشی از استرس و فشار همراه با فشار ناشی از مدفوع سفت شده و نهفته که در داخل راست روده یا کانال مقعدی گیر کرده است را احساس کنید.

• درد همراه با خارش

خارش مقعد نشان دهنده یک بیماری پوستی در داخل مقعد شما است. البته برخی از بیماری ها نیز می توانند باعث درد مقعدی شوند. برای مثال بواسیر می تواند هر دو حالت را ایجاد کند و همچنین می تواند باعث عفونت قارچی مقعدی (نوعی کاندیدیازیس) شود. زگیل مقعدی که یکی از علائم ویروس پاپیلومای انسانی می باشد یکی دیگر از دلایل احتمالی است.

• درد مقعد بعد از مدفوع

اگر متوجه درد مقعدی شدید، به خصوص بعد از مدفوع، ممکن است به این دلیل باشد که مدفوع باعث تحریک وضعیت شما می شود. شقاق مقعدی یکی از علل شایع درد پس از مدفوع است .مدفوع همچنین می تواند بواسیر را تحریک کرده و باعث خونریزی یا افتادگی آنها شود .

• درد مقعد در دوران عادات ماهانه

درد مقعدی در دوران قاعدگی شایع است. گرفتگی های قاعدگی می تواند بر عضلات اطراف مقعد و همچنین عضلات رحم شما تأثیر بگذارد.

• درد مقعد در دوران بارداری

یبوست و هموروئید هر دو از ناراحتی های شایع بارداری هستند. با پیشرفت بارداری، وزن جنین در حال رشد ممکن است باعث ایجاد فشار شود و شما این درد را در زمان نشستن بیش از هر زمانی احساس کنید.

نکاتی درباره درد مقعد

درد مقعد همیشه خطرناک نیست ولی اگر درد هنگام دفع مدفوع باشد یا دفع مدفوع همراه با درد و خونریزی باشد ، توصیه می شود که در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید زیرا به احتمال زیاد به یکی از بیماری های مقعد مبتلا شده اید . درد طولانی مدت مقعد نمی تواند بی دلیل باشد و حتماً فرد به یک بیماری آمیزشی یا یکی از بیماری های مقعدی مبتلا شده است .

شایع ترین بیماری مقعدی

بواسیر شایع ترین بیماری مرتبط با ناحیه مقعد یا نشیمنگاه می باشد. این بیماری می تواند داخلی یا خارجی باشد و یکی از مهم ترین دلایل برای مبتلا شدن به بیماری همورئید ، عدم استفاده از مواد فیبردار است. بواسیر در اصل تورم مویرگ های مقعدی می باشد به همین دلیل هنگام نشستن ، درد بواسیر تشدید می شود و با پیشرفت بیماری ، میزان درد نیز غیرقابل تحمل می شود. برای درمان بواسیر یا دیگر بیماری های مقعدی روش هایی متفاوتی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری ، بهترین روش درمان توسط پزشک متخصص انتخاب می شود. متاسفانه برخی از افراد به دلیل خجالت و شرم از بازگو کردن درد مقعد خودداری می کنند و زمانی که درد به مرحله غیر قابل تحمل رسید به پزشک مراجعه می کنند. مراجعه به بهترین متخصص کلورکتال در تهران ، در مراحل اولیه بیماری ، روند درمان بیماری را آسان تر می سازد و در روش درمان نیز تاثیرگذار است زیرا به طور معمول بیماری های مقعدی در مراحل اولیه با مصرف دارو یا توسط لیزر درمان می شوند

درمان درد و سوزش شقاق

در مراحل ابتدایی بیماری ، برای درمان این درد دارو تجویز می شود و در صورتی که فیشر پیشرفت کرده باشد ، لازم است برای درمان درد مقعد ناشی از فیشر ، جراحی انجام شود. درمان با جراحی لیزری سرپایی بوده و بدون درد و خونریزی این مشکل برای همیشه برطرف می شود.

درمان درد آبسه

برای درمان درد مقعد ناشی از آبسه ، لازم است با جراحی ، آبسه تخلیه شود. بعد از این مرحله و تخلیه چرک ، درد و ناراحتی بیمار به سرعت بهبود پیدا می کند. درمان دارویی و تجویز آنتی بیوتیک در برطرف کردن این مشکل به تنهایی نقشی ندارد.

درمان زخم مقعدی

عوامل مختلفی نظیر بیماری های مقاربتی ، استرس شدید ، بیماری التهابی روده ، رابطه جنسی مقعدی و افتادگی رکتوم ممکن است موجب زخم مقعد شود. برای درمان درد مقعد ناشی از زخم ، لازم است ابتدا عامل زمینه ای که باعث ایجاد زخم شده است ، شناسایی شود. برای درمان توصیه می شود بدون خجالت و ترس به بهترین دکتر بیماری های روده بزرگ در تهران ، مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. ممکن است برای تشخیص ایجاد زخم مقعدی آزمایش های زیر تجویز شود :

• آنوسکوپی
  • سیگموئیدوسکوپی
  • سونوگرافی رکتال
  • بیوپسی

علت درد مقعد در هنگام مدفوع

معمولا درد مقعد بعد از مدفوع به دلیل کم تحرکی ، رژیم غذایی غلط و یبوست ایجاد می شود. در صورتی که این درد بیشتر از 2 روز ادامه پیدا کرد ، لازم است برای معاینه و بررسی به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه شود. از مهم ترین علل شایع درد در این نواحی بعد از دفع می توان به یبوست ، بواسیر یا هموروئید ، شقاق یا فیشر ، بیماری التهابی روده ، بیماری های پوست مثل زگیل و اگزما ، عفونت ها ، اندومتریوز و سرطان مقعد اشاره کرد.