درمان بیماری های روده + دکتر وحید معتمدی

بیماری های روده متفاوت هستند که هر کدام از آن ها علائم و نشانه های خاصی دارند. بیماری های روده بزرگ از همان اول بدخیم نیستند و اگر در مراحل اولیه نسبت به درمان آن ها بی توجه باشید ، بیماری به مرحله بدخیم می رسد ؛ شایع ترین بیماری های مرتبط با روده ، کولیت اولسراتیو و کرون می باشند . در ادامه دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های روده در تهران ، نحوه درمان بیماری های روده را توضیح داده است.

بیماری کرون

کرون در دسته بیماری های التهابی روده قرار می گیرد و خود را به صورت زخم در روده کوچک و بزرگ نشان می دهد و ممکن است علاوه بر روده ، دیگر نواحی سیستم گوارش را نیز درگیر کند. بیماری کرون می تواند هر فرد در هر سنی را درگیر کند ؛ اما شایع ترین سن بروز آن بین 10 تا 30 سالگی می باشد. تا به امروز علت واقعی بروز بیماری کرون مشخص نشده است ؛ اما گفته می شود مواردی هم چون استعمال دخانیات ، مصرف داروهای ضد التهابی روده ، وراثت و غیره در بروز این بیماری تاثیر گذاراند. ابتلا به بیماری کرون می تواند منجر به بروز بیماری هایی هم چون اختلالات کبدی ، بیماری فیستول ، ایجاد آبسه در اطراف ناحیه روده ، پوکی استخوان ، مشکلات پوستی ، سرطان روده ، سوء تغذیه و غیره شود.

درمان بیماریهای روده - دکتر معتمدی

درمان بیماری کرون

گفته می شود امروزه روش درمانی قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد ؛ اما با بسیاری از روش های درمانی می توان این بیماری را کنترل کرده و تا حد نسبتا زیادی آن را بهبود بخشید. کرون یک بیماری مزمن است که باعث التهاب روده می شود و تشخیص آن دشوار است . بیماری کرون می تواند هر ناحیه ای از لوله گوارش ، از دهان تا مقعد را مبتلا سازد. کولیت نیز نوعی از التهاب روده است و بر اثر التهاب و زخم های کوچک در دیواره روده رخ می دهد. در اصل کولیت در مقعد و پایین ترین قسمت روده بزرگ رخ می دهد ولی می تواند تمام روده بزرگ را نیز مبتلا کند.

التهاب روده

بیماری التهاب روده سبب ملتهب شدن دستگاه گوارش می شود ( دهان ، مری ، معده و روده جزء دستگاه گوارش می باشند. ) وظیفه دستگاه گوارش ، جدا کردن مواد مغذی و از بین بردن مواد زائد می باشد ؛ در صورتی که هر یک از بخش های دستگاه گوارش ملتهب شود این عملیات مختل شده و می تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذیری شود بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری التهاب روده سریعا به پزشک برای درمان بیماری های روده مراجعه کنید. بسیاری از بیماری های روده سبب بروز التهاب روده می شوند که رایج ترین آن ها بیماری کولیت و کرون می باشد که درباره آن ها توضیح داده شده است.

علائم شایع التهاب روده

شایع ترین علائم بیماری التهاب روده مواردی هم چون دل پیچه ، اسهال و اسهال خونی می باشد اما در برخی از بیماران در زمان ابتلا به التهاب روده علائم دیگری هم چون تب و لرز ، کاهش وزن ، عرق ، از دست دادن کنترل مدفوع ، یبوست ، درد شدید شکم و غیره نیز مشاهده می شود.

درمان بیماریهای روده - دکتر معتمدی

درمان التهاب روده

برای درمان بیماری التهاب روده ( درمان بیماری های روده ) با توجه به پیشرفت آن روش های متفاوتی وجود دارد که فوق تخصص کلورکتال در تهران ، بهترین آن ها را جهت درمان بیماران انتخاب می کند.

برخی از روش های درمانی التهاب روده عبارت اند از :

• مصرف دارو
  • گسترش روده کوچک
  • بستن فیستول
  • حذف نواحی آسیب دیده روده

آیا التهاب روده درمان قطعی دارد ؟

بیماری های مرتبط با روده بزرگ ، علائم شبیه به هم دارند و تشخیص آن ها توسط خود بیمار سخت است و جراح متخصص نیز گاهی برای تشخیص دقیق بیماری چندین نوع آزمایش را برای بیمار تجویز می کند. همانطور که گفته شد بیماریهای روده یا بدخیم هستند یا خوش خیم. بیماری اگر در مرحله خوش خیم باشد درمان آن راحت تر است . برای درمان بیماری های روده روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن ها بستگی به پیشروی و پیشرفت بیماری دارد . برای اینکه بتوان اعلام کرد که یک بیماری به طور حتم درمان می شود یا خیر ؛ نیاز است که در ابتدا بیمار معاینه شود.

درمان زخم روده بزرگ

درمان بیماری های روده : کولیت زخمی نوعی از بیماری التهابی روده است که در طی آن روده بزرگ دچار زخم هایی می شود و امکان دارد نواحی که زخم هستند ، آبسه هایی را در بافت دیواره داخلی روده بزرگ به وجود آورند . روش های رایجی برای تشخیص این بیماری وجود دارد ؛ مانند معاینه مقعد ، معاینه کامل شکم ، آزمایش مدفوع و خون ، تصویربرداری های پزشکی و غیره . جراح متخصص پس از تشخیص قطعی بیماری ، مراحل درمان را شروع می کند . بیمارانی که به زخم روده مبتلا هستند ؛ باید توجه داشته باشند که درمان قطعی این بیماری نیاز به زمان طولانی مدتی دارد. گاهی اوقات با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی ، این بیماری در طی طولانی مدت به طور کامل درمان می شود ؛ ولی در برخی دیگر از بیماران با توجه به پیشرفت بیماری ، روش های تهاجمی یا کم تهاجی و غیر تهاجمی برای درمان استفاده می شود .

درمان بیماریهای روده

شایع ترین علائم زخم روده موارد زیر می باشند :

• درد شدید در سمت چپ شکم که با دفع مدفوع درد کمی تسکین می یابد .
  • دوره های کوتاه یا بلند مدت اسهال خونی ، دقت کنید که در بین دوره ها بیمار هیچ گونه علامت دیگری ندارد و همین امر باعث می شود که اسهال خونی جای نگرانی برای فرد نداشته باشد .
  • دل پیچه شدید
  • درد شدید در اطراف راست روده
  • اسهال خونی مکرر ، 10 الی 20 بار در روز.
  • احساس حالت تهوع شدید

در اصل می توان گفت که بارزترین و مهم ترین نشانه بیماری کولیت ، اسهال خونی می باشد .

ویژگی های بهترین متخصص بیماری های روده

1. سوابق او در زمینه درمان بیماری های روده موفقیت آمیز می باشد.
  2. زمان لازم را برای بررسی و معاینه بیمار صرف می نماید.
  3. سلامت بیمار برای او در اولویت می باشد.
  4. صبور بوده و با صبر و حوصله در مورد روند درمان و مراقبت های لازم به بیمار توضیح می دهد.
  5. خوش برخورد می باشد ، خوش برخورد بودن پزشک متخصص بر کاهش استرس بیمار ، بسیار موثر است.

درمان بیماریهای روده

نحوه انتخاب بهترین متخصص بیماری های روده در تهران

انتخاب یک پزشک متخصص خوب در تهران ، تاثیر بسیار زیادی در ایجاد روند تسریع بهبودی فرد دارد. در برخی از موارد، پزشک متخصص به دلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی قادر به تشخیص درست بیماری و تجویز بهترین روش درمانی برای بیمار نبوده و به همین دلیل درمان به موقع انجام نشده و موجب پیشرفت بیماری شده است.

1. برای انتخاب یک پزشک متبحر و مجرب، از دوستان و آشنایان خود سوال نموده یا در گوگل به جستجو بپردازید.
  2. لیستی کامل از اسامی بهترین متخصصین بیماری های روده تهیه کنید.
  3. در مورد سوابق آن ها تحقیق نمایید.
  4. به مطب متخصصان بیماری های روده مراجعه کرده و با آن ها صحبت کنید.
  5. با بیماران حاضر در مطب آن ها صحبت کرده و میزان رضایت آن ها از پزشک متخصص را بسنجید.

آیا التهاب روده خطرناک است ؟

نه تنها التهاب روده بلکه هر نوع بیماری دیگر در روده بزرگ خطرناک است؛ زیرا می تواند باعث درد شدید روده یا عفونت آن شود ؛ اگر اقدامات لازم برای درمان بیماری های روده صورت نگیرد ، امکان دارد که جان فرد به خطر بیوفتد. نفخ ، یبوست ، دل درد ، اسهال ، تب ، تهوع و استفراغ از علائم بیماری های مرتبط با روده هستند . علائم بالا می توانند دلایل دیگری مانند پرخوری یا استفاده از غذاهای نامناسب نیز داشته باشند ولی اگر علائم ذکر شده طی مدت زمان طولانی برطرف نشدند ، بهتر است برای اطمینان از سلامتی خود به پزشک معالج مراجعه فرمایید . برخی از بیماری هایی مرتبط با روده نشانه هایی خاموش دارند و تشخیص آن ها توسط خود فرد امکانپذیر نیست به همین دلیل نسبت به علائم غیر طبیعی خود بی توجه نباشید.

تشخیص بیماری التهاب روده

لازم است پیش از شروع درمان بیماری التهاب روده ، سوالاتی در رابطه با سابقه پزشکی خانوادگی مطرح شود. پاسخ به این پرسش ها تا حد زیادی می تواند متخصص بیماری های روده بزرگ را در تشخیص و درمان عارضه راهنمایی کند. سپس آزمایشات و معاینات لازم برای تشخیص دقیق استفاده می شود که این نوع آزمایش های تشخیصی عبارت هستند از :

باریوم انما : این آزمایش به کمک اشعه ایکس انجام می شود و در طی آن روده بزرگ و روده کوچک مورد بررسی قرار می گیرند. در زمان های گذشته باریم نما بسیار مورد استفاده قرار می گرفت در حالی که امروزه روش های بهتری و ایمن تری جایگزین شده است.

آزمایش خون و مدفوع : برای تشخیص بیماری های عفونی و سایر بیماری انجام این تست کمک کننده بوده و در بسیاری از موارد برای تشخیص بین بیماری کولیت اولسراتیو و بیماری کرون ، از آزمایش خون استفاده می شود. با این حال ، انجام آزمایش خون به تنهایی برای تشخیص این بیماری کافی نیست.

سیگموییدوسکوپی منعطف و کولونوسکوپی : برای انجام این تست لازم است از دوربینی که در انتهای اسکوپ باریک و منعطف قرار گرفته است ، برای نمایش و بررسی دقیق روده استفاده شود. این دوربین را از داخل مقعد به بدن وارد می کنند و به این ترتیب فیستول ، زخم و سایر آسیب های مقعد و روده را نشان می دهند. در آزمایش کلونوسکوپی تمامی روده بزرگ بررسی می شود و در سیگموییدوسکوپی تنها حدود 50 سانتی متر از روده را بررسی می کنند. در طول این فرآیندهای تشخیصی برای درمان بیماری های روده بزرگ ، نمونه های کوچکی از دیواره روده که بیوپسی نام دارد ، برداشته می شود. به کمک بیوپسی در زیر میکروسکوپ در آزمایشگاه های پاتوبیولوژی می توان بیماری التهاب روده را به صورت دقیق تر تشخیص داد.

کپوسل آندوسکوپی : در طی این آزمایش که برای بررسی روده کوچک کاربرد دارد ، بیمار کپسول کوچکی که حاوی دوربین است را می بلعد. به این ترتیب با حرکت کپسول در روده ، دوربین نیز شروع به عکس گرفتن می کند. زمانی که دوربین دفع می شود ، عکس ها بر روی مانیتور قابل نمایش هستند. در شرایطی که سایر آزمایش ها کمکی به پیدا کردن علت علائم بیماری کرون نکرده باشد ، این تست کاربرد دارد.

فیلم ساده یا اشعه ایکس : در موارد اورژانسی که روده کوچک دچار پارگی شده باشد ، از عکس اشعه ایکس ساده شکمی استفاده می شود.

ام آر آی و سی تی اسکن : در این آزمایش ها عکس ها با جزئیات و استاندارهای بیشتری برای درمان بیماری های روده قابل مشاهده هستند. طبق گزارشات برای بررسی روده کوچک ، این نوع آزمایش و تصاویر بسیار مفید بوده و می توان به کمک آن ها مشکلات مربوط به التهاب روده را نیز مشاهده نمود. در ام آر آی برای گرفتن عکس از بدن از فیلدهای مغناطیسی استفاده می شود. این تست نسبت به اشعه ایکس ایمن تر بوده و برای ارزیابی و تشخیص فیستول و بافت های نرم مفید می باشد. برای تعیین میزان درگیری روده کوچک نیز هر دو این تست ها می توانید مفید باشد.