درمان زگیل مقعدی

زگیل مقعدی نوعی از بیماری های نشمینگاه می باشد که با خارش شدید همراه است و به دلیل واگیردار بودن آن ، درمان این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد. زگیل مقعد یک بیماری ویروسی و عفونتی است که اطراف و داخل مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در مراحل اولیه به صورت برجستگی های کوچک در اطراف مقعد مشاهده می شود و به مرور زمان رشد می کند تا در نهایت به شکل گوشت اضافی در اطراف مقعد مشاهده می شود. دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص کلورکتال در تهران ،  برای درمان زگیل مقعدی که در مراحله اولیه است از لیزر استفاده می کند و درمان با لیزر یکی از رایج ترین روش های این مشکل است.

درمان زگیل مقعدی - دکتر معتمدی

از زگیل مقعدی و درمان آن چه می دانید ؟

یکی از موضوعات مهم در ارتباط با زگیل مقعدی ، تکثیر آن ها است. این عارضه تنها مرتبط با بانوان نیست و آقایان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. اطلاعاتی در رابطه با سوابق پزشکی بیماران ، هم چون ابتلا به بیماری های روماتیسم مفصلی ، سندرم روده تحریک پذیر ، پیوند اعضا و غیره می تواند سبب آسیب پذیر شدن دستگاه ایمنی بدن افراد شده و احتمال ابتلا به این بیماری را در آن ها را افزایش دهد ؛ هم چنین انجام روابط جنسی مقعدی از دیگر مواردی است که سبب افزایش احتمال بروز زگیل در مقعد در بین افراد می شود. برای تشخیص بیماری زگیل مقعدی ، در ابتدا معاینات چشمی توسط پزشک انجام می گیرد و احتمال دارد پزشک متخصص بیماری های مقعدی ، در این معاینات به منظور نمایان شدن زگیل ها از استیک اسید ( این ماده سبب سفید شدن زگیل ها می شود و بدین ترتیب به تشخیص آن ها کمک می کند. ) استفاده کند. لازم به ذکر است انجام معاینات چشمی ، نمی تواند به طور قطعی ابتلا به این بیماری را تایید یا تکذیب کند. جهت تشخیص نهایی و درمان زگیل مقعدی ، بهترین متخصص کلورکتال در تهران از ابزاری به نام آندوسکوپ به منظور تایید ابتلا به زگیل مقعد یا سایر زگیل های تناسلی کمک می گیرد.

علل ایجاد زگیل مقعدی

دلیل به وجود آمدن این عارضه ، ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV می باشد. ویروس HPV از طریق تماس پوستی از فرد مبتلا به فردی که مبتلا نیست منتقل می شود. بنابراین این ویروس الزاماً بر اثر رابطه جنسی کامل انتقال نمی یابد ، هرگونه تماس از طریق دست با ناحیه تناسلی یا مقعد و تماس با ترشحات تناسلی ، می تواند منجربه ابتلا به این مشکل ، در فرد غیرمبتلا شود. زگیل در مقعد معمولا بعد از گذشت 3 ماه خود را در فرد نشان می دهد ، ولی این امکان وجود دارد که بیش از یک سال از تماس با فرد آلوده به ویروس HPV طول بکشد تا این عارضه خود را نشان دهد.

نکاتی مرتبط با درمان زگیل مقعدی

در اغلب موارد برای درمان زگیل مقعدی یا تناسلی  در تهران از لیزر استفاده می شود ولی این روش همیشه پاسخگو نیست و روش های دیگری چون درمان های شیمیایی و جراحی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد.

  • در اصل زگیل مقعدی نوعی ویروس انسانی است به همین دلیل می تواند به فرد سالم منتقل شود.
  • اگر فردی که مبتلا به این عارضه است با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند ، بیماری خود را به او انتقال می دهد و فرد سالم آلوده به زگیل می شود.
  • زگیل تناسلی در مراحل اولیه درد یا ناراحتی خاصی ندارد به همین دلیل بسیاری از بیماران از مبتلا شدن به زگیل در مقعد بی خبر هستند.
  • با پیشرفت بیماری فرد علائمی چون خارش ، خونریزی ترشحات لزج و احساس یک توده در ناحیه مقعد را تجربه می کند.
  • هرچه بیماری پیشرفت کند ، فرد درد و ناراحتی بیشتری را تجربه می کند که اصلا خوشایند نخواهد بود.
  • زگیل های مقعدی معمولا به رنگ قهوه ای روشن ، صورتی یا زرد می باشند.
  • در بعضی از موارد ، رنگ زگیل های مقعدی به رنگ پوست بدن است.
  • ویروس زگیل های مقعدی در برخی از موارد نواحی دیگر ناحیه تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود ، این ویروس قادر است در دهان شخص نیز زگیل ایجاد کند.
  •  ویروس HPV در برخی از موارد و به ندرت باعث ایجاد ترشح ، خونریزی و خارش می شود.
  • احساس برآمدگی در ناحیه مقعد ممکن است ناشی از وجود زگیل در مقعد در فرد باشد.

به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه ای حتماً به بهترین جراح متخصص بیماری های مقعدی در تهران مراجعه کنید.

درمان زگیل مقعدی - دکتر معتمدی

جلوگیری از ابتلا به زگیل مقعدی

برقراری یک رابطه جنسی محافظت شده با استفاده از کاندوم ، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ابتلا به هرگونه بیماری مراقبت جنسی از جمله ویروس HPV می باشد. هرچند که کاندوم هم به طور کامل از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمی کند. چنانچه از ابتلای فرد به زگیل مقعدی اطمینان دارید از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید. به منظور کاهش احتمال ابتلا به زگیل تناسلی می توانید اقدام به تزریق واکسن گارداسیل در سه نوبت نمایید.

هزینه درمان زگیل مقعدی

برای درمان زگیل مقعدی روش های متفاوتی وجود دارد که پس از بررسی زگیل های مقعد روش درمان تعیین می شود. روش درمان و میزان زگیل های مقعد در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند به همین دلیل باید برای مطلع شدن از هزینه به جراح متخصص مراحعه کنید. بهترین متخصص بیماری های مقعدی  در تهران پس از بررسی این بیماری ، هزینه دقیق برای درمان را اعلام می کند.

درمان قطعی زگیل مقعدی چیست ؟

روش های درمانی بسیاری برای رفع زگیل مقعدی ، وجود داشته که انتخاب هر کدام از آن ها به مواردی هم چون تعداد زگیل ها ، ناحیه تحت تاثیر زگیل ها و غیره بستگی داشته و در نهایت توسط پزشک انجام می گیرد.

روش های غیر جراحی جهت درمان زگیل مقعدی

  • استفاده از داروهای موضعی

معمولا پزشک ، زمانی استفاده از دارو را جهت درمان زگیل مقعدی توصیه می کند که اندازه آن ها بسیار کوچک باشد ، داروهای تجویزی معمولا به صورت کرم و محلول بوده و مدت زمان درمان با استفاده از آن ها ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. در صورت بروز عوارضی هم چون خارش ، درد ، سوزش ، ایجاد زخم و غیره در اثر استفاده از این داروها باید سریعا مصرف دارو قطع شده و به پزشک معالج مراجعه شود.

  • کرایوتراپی یا فریز

در روش کرایوتراپی ( سرما درمانی ) ، از نیتروژن مایع به منظور فریز کردن زگیل ها استفاده شده و این روش از رشد خوشه ای زگیل ها جلوگیری کرده و در نهایت سبب افتادن و بهبودی تدریجی پوست می شود.

روش های جراحی جهت درمان قطعی زگیل مقعد

در صورتی که سایز زگیل های مقعدی ، در بیماران بسیار بزرگ باشد ؛ انجام روش های غیر جراحی به درمان آن کمک نمی کند و انجام جراحی ضرورت می یابد ؛ لازم به ذکر است جراحی جهت درمان زگیل مقعدی ، تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می پذیرد ، برخی از روش های جراحی جهت درمان این بیماری عبارت اند از :

  1. الکتروکوتر
  2. درمان با لیزر
  3. فولگوراسیون
  4. برداشتن کامل زگیل مقعدی با استفاده از جراحی
  • الکتروکوتر

در این روش برای از بین بردن زگیل های مقعدی ، از جریان الکتریکی به منظور سوزاندن آن ها استفاده می شود.

  • درمان با لیزر

در روش درمان زگیل مقعدی با لیزر ، از اشعه های نور جهت برطرف کردن زگیل های مقعدی استفاده می شود.

  • فولگوراسیون

در روش فولگوراسیون نیز هم چون روش الکتروکوتر ، زگیل های مقعدی را می سوزانند.

  • برداشتن کامل زگیل مقعدی با استفاده از جراحی

این روش از درمان زگیل مقعدی در تهران ، در مواقعی انجام می شود که زگیل بسیار بزرگ بوده و از انجام روش های دیگر نتیجه دریافت نشده باشد ؛ در این روش پزشک برای رفع زگیل ها برش ایجاد می کند.

برای جلوگیری از بازگشت زگیل در مقعد چه باید کرد ؟

ممکن است در برخی موارد بعد از جراحی موفقیت آمیز بعد از مدتی ، زگیل مجدد باز گردد. زیرا ویروس این عارضه به صورت خفته در بافت بدن وجود دارد. به همین دلیل برای بررسی و بازگشت زگیل ، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. به منظور پیشگیری از پخش HPV ، حتما شریک جنسی خود را محدود نمایید و از وسایل پیشگیری و مراقبتی در حین رابطه جنسی استفاده کنید. در صورتی که شریط جنسی دارید ، لازم است برای معاینه زگیل مقعدی و یا سایر امراض مقاربتی به پزشک مراجعه کند ، حتی اگر نشانه و علائمی از این بیماری نداشته باشد.

درمان زگیل مقعدی با لیزر

  • الکتروکوتر
  • کرایو زگیل مقعد
  • عمل جراحی
  • دارو و پماد

آیا لازم است زگیل مقعد حتما برداشته و درمان شود ؟

بله ، زیرا در صورتی که این زگیل درمان و برداشته نشود ، رشد و تکثیر پیدا خواهد کرد. همچنین در صورت عدم درمان به موقع احتمال تبدیل آن به توده سرطانی وجود دارد. این عارضه در مقعد شکل ناخوشایندی را ایجاد می کند و یکی از دلایل اصلی مراجعه کنندگان برای درمان این بیماری ، ظاهر نامطلوب زگیل است. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان بدون مراجعه به پزشک از درمان دارویی و خانگی برای برطرف کردن این مشکل به صورت سر خود استفاده نکنید.

چه درمانی برای برطرف کردن زگیل مقعد وجود دارد ؟

اندازه و نوع زگیل مقعد در مردان و زنان متفاوت می باشد. به همین دلیل روش های مختلفی برای درمان آن ارائه می شود. برای دریافت بهترین روش درمان لازم است به بهترین متخصص بیماری های مقعدی مراجعه نمایید. در ادامه به رایج ترین روش های درمان این مشکل اشاره شده است.

سوالات متداول در مورد درمان زگیل مقعدی

آیا زگیل مقعدی خطرناک است ؟

بله ، در صورتی که برای درمان زگیل های مقعدی اقدام نشود ، اندازه زگیل ها افزایش یافته و تعداد آن ها نیز بیشتر می شود ؛ علاوه بر موارد ذکر شده عدم درمان این بیماری احتمال بروز بیماری سرطان مقعد را در افراد افزایش می دهد.

برای درمان زگیل مقعدی به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟

توصیه می شود بیمارانی که درگیر این بیماری می باشند ، به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنند.

آیا به بیش از یکبار مراجعه به پزشک ، جهت درمان زگیل مقعدی نیاز می باشد ؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز جهت درمان زگیل مقعد ، بسته به میزان پیشرفت این بیماری متفاوت بوده و توسط پزشک معالج بیمار مشخص می گردد.

آیا امکان بازگشت زگیل در مقعد وجود دارد ؟

احتمال بازگشت این بیماری در 50 درصد از بیماران وجود دارد ، چرا که ویروس پاپیلوم انسانی که منجر به بروز زگیل مقعدی می شود ، می تواند در پوست پنهان شده و پس از گذشت چندین ماه از درمان خود را به صورت زگیل نشان دهد.

مدت زمان مورد نیاز جهت درمان قطعی زگیل مقعدی چقدر می باشد ؟

انجام معاینات لازم تا چندین ماه پس از آخرین رویت زگیل نیاز می باشد تا پزشک از عدم بروز مجدد زگیل مقعد اطمینان حاصل کند.

چه افرادی در معرض خطر دیسپلازی مقعد قرار دارند ؟

  • افرادی که HIV آن ها مثبت است.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف می باشد.
  • افرادی که به عفونت HPV مبتلا هستند.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات