سرطان مقعد

سرطان مقعد یک نوع بیماری بسیار نادر است که ممکن است در ادامه رشد سرطان روده بزرگ که به ناحیه مقعد ختم می گردد ، ایجاد شود. اکثر تومورهای سرطانی در مقعد خاموش بوده و علائم خاصی از خود بروز نمی دهند. این تومورها به آرامی رشد می کنند و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدند علائم خود را نشان می دهند. با این حال چنانچه بتوان این سرطان را به موقع تشخیص داد ، می شود از آن پیشگیری کرده و حتی آن را درمان نمود. برای کسب اطلاعان بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله از دکتر وحید معتمدی ، بهترین فلوشیپ فوق تخصصی کلورکتال در تهران همراه شوید.

انواع سرطان مقعدی

• تومورهای کارسینوید
  • لیمفوماها
  • آدنوکارسینوماها

علت سرطان مقعدی

عامل دقیق ایجاد این سرطان به طور دقیق مشخص نیست ولی پژوهشگران موفق به کشف چندین عامل شده اند که در ایجاد سرطان مقعد نقش دارند ، این عوامل عبارتند از:

1. عوامل ارثی
  2. ویروس پاپیلوم انسانی
  3. مصرف سیگار
  4. ضعیف شدن سیستم ایمنی
  5. فعالیت جنسی
  6. دیابت نوع دوم

راه های پیشگیری و تشخیص سرطان مقعد

این سرطان معمولاً از عفونت HPV به وجود می آید که با تزریق واکسن HPV می توان تا حدودی احتمال ابتلا به سرطان مقعد را در فرد کاهش داد. از تست پاپ اسمیر به منظور تشخیص این سرطان استفاده می شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد ، به همین منظور غذاهای پر فیبر و دارای چربی کم را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، مخصوصاً در صورتی که سابقه ابتلا به این سرطان در خانواده شما وجود داشته باشد.

علائم سرطان مقعد

از شایع ترین علائم این سرطان می توان به:

• خارش ، درد و ناراحتی در اطراف مقعد
  • بی اختیاری در دفع مدفوع
  • خونریزی از مقعد
  • برجستگی های کوچک اطراف مقعد
  • تغییر در شکل ، میزان سفتی یا تعداد دفعات اجابت مزاج
  • زخم های اطراف مقعد
  • ترشحات ژله ای مانند از مقعد

راه های درمان سرطان مقعد

رادیوتراپی یا اشعه درمانی ، شیمی درمانی و جراحی روش هایی هستند که به کمک آن ها می توان سرطان مقعدی را درمان نمود.

درمان ترکیبی در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده و به همین علت روش های شیمی درمانی و رادیوتراپی به دنبال هم یا به طور همزمان انجام می شوند.

لازم به ذکر است که در صورت استفاده همزمان از روش های درمانی ، این امکان وجود دارد که عوارض جانبی با شدت بیشتری در فرد بروز کند.

از روش جراحی برای درمان تومورهای کوچک مقعدی و از ترکیب جراحی با رادیوتراپی یا شیمی درمانی در موارد پیشرفته استفاده می شود.

هزینه درمان سرطان مقعد

هزینه این سرطان به دستمزد متخصص بیماری های مقعدی ، میزان پیشرفت بیماری و غیره بستگی دارد.

سرطان مقعد - دکتر وحید معتمدی

تومورهای کارسینوئید

تومورهای کارسینوئید نوعی سرطان هستند که ممکن است رشد آنها در نواحی مختلف بدن شروع شود. این بیماری بسته به اینکه تومور در کدام قسمت بدن ایجاد شده با علائم مختلفی چون دل درد یا سرفه همراه است. تومورهای کارسینوئید به روی سلول های سازنده هورمون تاثیر خواهد گذاشت. این تومور ها قسمتی از یک بیماری هستند که تومور های نوروندوکرین یا NET نامیده می شوند. در بیشتر مواقع تومورهای کارسینوئید در یک یا دو ناحیه از بدن شروع می شوند. این دو ناحیه عبارتند از : ریه ها یا دستگاه گوارش از جمله معده ، روده کوچک ، روده بزرگ ، آپاندیس یا راست روده.

در برخی موارد نادر احتمال بروز این توده در پانکراس خانم ها یا بیضه های آقایان وجود دارد. این تومور ها به آهستگی رشد می کنند به همین دلیل در بیشتر مواقع در مراحل اولیه تشخیص داده شده و به راحتی درمان خواهند شد.

عوامل تشدید کننده تومور کارسینوئید عبارتند از:

1. بیماری های ژنتیک
  2. نژاد
  3. جنسیت
  4. سن و سال
  5. برخی شرایط چون کم خونی زود رس یا سندروم Zollinger_Ellision

علائم تومورهای کارسینوئید

• درد شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل تنفسی
  • مشاهده خون در مدفوع
  • احساس تنگی نفس یا خس خس سینه
  • سریع تر شدن ضربان قلب
  • احساس ضعف
  • شروع رشد مو بر بدن و صورت

آدنوکارسینوماها

این سرطان در غدد ها ایجاد می شوند و ممکن است در سایر نقاط بدن نیز گسترش یابند. درمان و بهبودی این بیماری به محل ، اندازه و مرحله پیشرفت و عوامل فردی بستگی دارد.

این سرطان ممکن است در اندام های زیر یافت گردد:

1. ریه
  2. پستان
  3. کولون
  4. پانکراس
  5. پروستات

علائم وجود آدنوکارسینوماها

بسته به اینکه آدنوکارسینوماها در کدام ناحیه از بدن ظاهر شود، علائم خاص خود را در پی خواهد داشت.

علائم وجود سرطان در پانکراس

• کاهش وزن ناخواسته
  • درد کمر و معده
  • مدفوع چرب یا بی رنگ
  • خارش پوست

علائم وجود سرطان در کولون

• درد معده
  • خونریزی در رکتوم
  • وجود مدفوع خونی
  • احساس پر بودن روده
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

شیمی درمانی و پرتو درمانی ترکیبی موثر در درمان سرطان مقعد

معمولا سرطان مقعد را با ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی ، معالجه می کنند. ترکیب این دو روش درمانی موجب افزایش شانس بهبودی در بیمار می شود.

• شیمی درمانی : در این روش داروهای شیمی درمانی به صورت قرص و یا تزریق داخل ورید مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد در سراسر بدن شروع به حرکت کرده و سلول های سرطانی در حال رشد را از بین می برد. متاسفانه داروهای شیمی درمانی به سلول های سالم از جمله فولیکول های مو و سلول های دستگاه گوارش نیز آسیب وارد می کنند و به همین دلیل عوارضی مانند تهوع ، ریزش مو و استفراغ در بیمار ایجاد می شود.
  • پرتو درمانی : در این روش از پرتوهای پر توان اشعه X و پروتون ها استفاده می شود تا سلول های سرطانی را از بین برد. در طول پرتو درمانی لازم است بیمار روی یک تخت قرار بگیرد و سپس یک دستگاه بزرگ به سمت بیمار حرکت کرده و پرتوها را به مناطق خاص بدن منتقل می کند تا سلول های سرطانی را مورد هدف قرار دهد. این تابش ممکن است به بافت های سالم نزدیک توده سرطانی نیز آسیب وارد کند. از عوارض جانبی پرتو درمانی می توان به زخم در مقعد و اطراف آن ، قرمزی پوست ، کوچک و سفت شدن کانال مقعدی اشاره نمود.

برای درمان سرطان مقعد با این روش ترکیبی لازم است 5 یا 6 بار در هفته بیمار تحت پرتو درمانی قرار بگیرد و شیمی درمانی نیز در هفته اول و پنجم انجام خواهد شد. برنامه درمانی بر اساس سلامت کلی و ویژگی های سرطان مشخص و تنظیم می شود. اگرچه ترکیب این دو روش درمانی اثر بخشی درمان را افزایش می دهد اما باید در نظر داشته باشید که عوارض جانبی آن نیز بیشتر خواهد بود.