عفونت روده

عفونت روده ، معمولاً در اثر فعالیت ارگانیزم های گوناگونی ؛ همچون کپک ها ، مخمرها ، انگل ها ، باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شود و مشکلاتی را برای انسان ایجاد می نماید ؛ ارگانیزم های ذکر شده ، ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند ، در چنین شرایطی شدت عفونت ایجاد شده بستگی به نوع عامل بیماری زا دارد و توسط فوق تخصص کلورکتال تعیین می شود. در ادامه دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های روده در تهران ، اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه می دهد.

عفونت روده - دکتر معتمدی

ابتلا به عارضه مذکور ، در اثر مسمومیت از طریق سم میکروب های موجود در مواد غذایی ، رخ می دهد ؛ این امر ، موجب بروز تب نمی شود ؛ اما علائمی ؛ از جمله احساس دل درد ، اسهال ، اسهال خونی ، استفراغ ، احساس درد در ناحیه سر و از این قبیل موارد در افراد بروز می یابد که پس از گذشت چند ساعت ، بهبودی رخ می دهد.

بیماری عفونت روده

عفونت روده ، به گروهی از ناهنجاری ها اطلاق می شود که در آن ، روده ملتهب می گردد ؛ اغلب تصور می شده است که این یک بیماری خود ایمن است ، ولی تحقیقات نشان می دهد که التهاب مزمن به دلیل مورد حمله قرار گرفتن بدن توسط سیستم ایمنی نمی باشد ؛ بلکه این ماحصل حمله سیستم ایمنی به یک ویروس بی ضرر ، باکتری یا غذا در شکم می باشد که باعث بروز التهابی می شود که به آسیب دیدن روده منتهی می گردد. وقتی عفونت شدید باشد ، بیماری به عنوان یک بیماری فعال در نظر گرفته شده و شخص ، علائم را تجربه می کند ؛ وقتی التهاب جزئی بوده یا اصلا التهابی وجود نداشته باشد ، معمولاً علائمی در فرد مشاهده نمی شود و گفته می شود که بیماری در مرحله بهبود است.

رایج ترین دلایلی که باعث عفونت روده می شود چیست؟

عفونت های روده ای که با ویروس ها ایجاد می شوند، عموما نشانه های زیر را به همراه دارند: حالت تهوع، استفراغ و اسهال. اما معمولا در طی 1 الی 2 روز برطرف می شوند.

• ویروس هایی که می توانند باعث عفونت روده شوند به شرح زیر هستند:

روتا ویروس: این ویرویس عموما در بین کودکان شایع است و از طریق تماس با استفراغ یا مدفوع آلوده به راحتی منتشر شده و انتقال می یابد.
نورو ویروس: این ویرویس بسیار مسری است و با سرعت بالایی پخش می شود. شیوع این ویروس در محیط هایی مثل مراکز نگهداری از کودکان، خانه های سالمندان و کشتی های تفریحی بسیار بیشتر از سایر موقعیت هاست.

آدنو ویروس

آسترو ویروس

• باکتری هایی که می توانند باعث عفونت روده شوند:

عفونت های باکتریایی روده اغلب دارای علائم تب و اسهال هستند.
کامپیلوباکتر: اغلب با خوردن مرغ آلوده وارد بدن می شود. افرادی که میان سال هستند، جوانان، مسافران و افرادی که سوتغذیه دارند، بیش از بقیه در معرض ابتلا به این باکتری هستند.
سالمونلا: معمولاً از طریق گوشت، مرغ یا تخم مرغ آلوده پخش می شود.
شیگلا: بیشتر در بین مسافران کشورهای در حال توسعه رایج است.
کلستریدیوم دیفیسیل: معمولاً با مصرف اخیر آنتی بیوتیک یا بستری شدن در بیمارستان در خطر ابتلا به این باکتری قرار می گیرید.

• انگل هایی که می توانند باعث عفونت روده شوند :

ژیاردیا: در مدفوع افراد و حیوانات آلوده وجود داشته و از این طریق پخش می شود. بیش از همه خردسالان، کوهنوردان و مسافران در معرض خطر ابتلا به این انگل هستند..
کریپتوسپوریدیوز: توسط غذا یا آب آلوده منتشر می شود.
آمیبیاز: بیشتر جوانان را درگیر خود می کند و عموما از طریق آب یا غذای آلوده منتشر می شود.
اگر اغلب علائم مربوط به درگیری روده مانند اسهال را مشاهده می کنید، این مسئله می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که به یکی از بیماری های زمینه ای مبتلا هستید. این بیماری ها عبارتند از :
بیماری دیورتیکولیت یا التهاب دیورتیکولوم‌های روده بزرگ ، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون روده یا کولیت روده باشد. برای مشاوره و کسب اطلاعات دقیق و تشخیص ابتلا به هر کدام از این بیماری ها باید به دکتر خوب بیماری های روده در تهران مراجعه کنید.

برای درمان عفونت روده چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این موضوع برای هر رده سنی متفاوت است ، زیرا ممکن است افراد با گروه سنی های مختلف شاهد علائم متفاوتی باشند. یا شدت این بیماری در هر فرد بسته به قوای جسمانی به نحوی غیر نمود پیدا کند ، در مجموع زمان بندی زیر به خوبی زمان مراجعه به پزشک را بیان خواهد کرد:

بزرگسالان

با مشاهده علائم زیر وقت آن است که فورا به پزشک مراجعه کنید :

• تب بالای 40 درجه سانتی گراد
  • ناتوانی در نگه داشتن مایعات به مدت 24 ساعت
  • حالت تهوع مداوم بیشتر از 48 ساعت
  • استفراغ خون
  • دهیدراته شدن بدن در عفونت روده که با علائمی همچون تشنگی شدید ، خشکی دهان ، عدم بیرون روی یا ادرار کم ،
  • ضعیف شدن و احساس گیجی و سرسبکی
  • مدفوع خونی
کودکان

این موضوع برای افراد با سنین پایین تر حساس تر خواهد بود ، علائم زیر را در کودکان خود جدی بگیرید :

1. تب بالای 39 درجه سانتی گراد
  2. ناراحتی با درد زیاد در قسمت شکم
  3. بی قراری زیاد
  4. اسهال خونی
  5. دهیدراته بودن بدن کودک ، اگر می خواهید این موضوع را چک کنید می توانید به میزان آب مصرفی و بیرون روی او نسبت به حالت عادی توجه کنید.
عفونت روده در نوزادان

تشخیص این علائم در نوزادان به دقت بیشتری احتیاج دارد ، با توجه به علائم زیر می توانید بروز این بیماری را در نوزاد حدس بزنید و فورا به پزشک مراجعه کنید :

• استفراغ بیشتر از چند ساعت (نه خروج بزاغ دهان)
  • خشکی دهان
  • پوشک خشک بیشتر از 6 ساعت
  • گریه بدون اشک
  • اسهال شدید
  • مدفوع خونی
  • گیجی و خوابالودگی غیر طبیعی
  • وجود یک نقطه نرم فرو رفته در در بالای سر نوزاد
  • عدم ری اکشن به اتفاقات اطراف

عفونت روده چگونه تشخیص داده می شود ؟

دکتر معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های روده بزرگ در تهران ، بر اساس علائم ، آزمایشات و تست های گوناگون ، عفونت روده را تشخیص می دهد ؛ این تست ها و آزمایشات عبارتند از :

• آزمایش مدفوع
  • آزمایش کامل خون
  • اشعه X باریم
  • سیگموئیدوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • آندوسکوپی فوقانی
  • کپسول آندوسکوپی

آیا جراحی برای درمان بیماری عفونت روده مورد استفاده قرار می گیرد ؟

درمان جراحی برای بیماری عفونت روده ، به شدت بیماری بستگی دارد. برای مثال ، کولیت زخمی ، می تواند با جراحی درمان شود چون بیماری به روده بزرگ محدود است ؛ وقتی روده بزرگ برداشته می شود ، بیماری دیگر باز نمی گردد. بیماری کرون را نمی توان با جراحی درمان کرد ، هر چند جراحی هایی در این بیماری انجام می شود ؛ جراحی اضافی در افراد مبتلا به بیماری کرون می تواند در واقع منجر به بروز مشکلات بیشتر شود. چندین گزینه جراحی برای افراد مبتلا به کولیت زخمی وجود دارد ؛ اینکه کدام روش برای شما مناسب باشد به فاکتورهای متعددی وابسته است :

1. دامنه بیماری
  2. سن شما
  3. وضعیت سلامت عمومی

چگونه از ابتلا به عفونت روده جلوگیری کنیم ؟

در ذیل ، به برخی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این عارضه ، اشاره شده است ؛ با ما همراه باشید.

• مصرف آب آلوده ، یکی از مهم ترین عواملی است که منجر به بروز این عارضه می شود.
  • به تمامی افراد توصیه می گردد ، پیش از مصرف میوه و سبزیجات ، آن ها را با چند قطره مایع ظرفشویی شسته و سپس آبکشی نمایند.
  • لازم به ذکر است ؛ افراد باید در تابستان ، از مصرف توت های نشسته خودداری نمایند.
  • از استفاده از یخ های قالبی ، خودداری نمایید ؛ چرا که ، امکان آلوده شدن آن ها در جریان توزیع وجود دارد.
  • از مصرف شیرهای غیر پاستوریزه ، اجتناب نمایید.
  • پیش از مصرف غذا ، دست هایتان را با آب و صابون شسته و به ژل های ضدعفونی کننده ، اکتفا نکنید.
  • و در نهایت ؛ رعایت بهداشت ، بهترین راه حل به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت روده ، می باشد.

عفونت روده - دکتر معتمدی

انواع عفونت روده ای

• عفونت روده کوچک

عفونت موجود در روده کوچک از طریق باکتری ها ، ویروس ها و غیره ایجاد شده و خود را به شکل اسهال آبکی و حجیم نشان می دهد ، نیازی به درمان با آنتی بیوتیک نداشته و خود به خود بهبود می یابد. در عفونت موجود در روده کوچک حجم بسیار زیادی از آب بدن از دست رفته و باید بلافاصله جایگزین گردد ؛ به همین منظور فرد باید بعد از هر بار اجابت مزاج ، مایعات فراوان نوشیده و همراه با آن از محلول O.R.S استفاده نماید. عفونت روده کوچک از را میکروارگانیسم های زیر ایجاد می شود :

• باکتری ها
  • انگل ها
  • ویروس ها
  • و دیگر میکروارگانیسم ها

نشانه های عفونت در روده کوچک : در این عارضه ، فرد دچار اسهال زیاد و آبکی می شود.

راه درمان عفونت در روده کوچک

جهت درمان عفونت روده ، نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. اما جهت آن که بیمار ، حجم زیادی از آب بدن خود را از دست داده است ، نیازمند نوشیدن آب زیاد است. با نوشیدن آب زیاد از دهیدراته شدن بدن خود ، جلوگیری می کنید. همچنین می توانید با پودر ORS زیر ، آب از دست رفته بدن خود را جبران کنید :

• کلر
  • سدیم
  • پتاسیم
  • قند

نکته !

مصرف مواد غذایی آبکی نیز ، تاثیر بسزایی در تامین آب بدن شما دارد. از این رو از انواع سوپ ، دوغ ، چای کمرنگ ، کمپوت سیب و دیگر مواد غذایی آبکی بهره مند شوید. شیر موز نیز در درمان اسهال ناشی از عفونت روده کوچک بسیار موثر است.

عفونت روده بزرگ

در این نوع از عفونت ، مهم ترین نشانه تب بوده و حجم اسهال زیاد نیست ؛ ولی این امکان وجود دارد که اسهال دفع شده خونی باشد. در عفونت موجود در روده بزرگ ، مصرف آنتی بیوتیک الزامی بوده و باید مدفوع بیمار تحت آزمایش قرار گرفته تا بتوان با استفاده از آنتی بیوتیک ، میکروب ها را از بین برد ؛ همچنین باید بگوییم که در این نوع از عفونت بر خلاف عفونت روده کوچک حجم زیادی از آب از دست نمی رود.

چگونه از پودر ORS در درمان عفونت در روده استفاده کنیم؟

جهت تامین آب از دست رفته بدن بهتر است یک لیتر آب را در یک بسته پودر ORS حل کنید. بعد از هر بار اسهال شدن ، این محلول را میل کنید. بدین ترتیب کمی از عارضه عفونت در روده کوچک را کنترل کرده اید.

عفونت روده هنگام سفر

گاهی سفر به بعضی از مناطق سبب ایجاد عارضه مذکور می شود. بعضی از مناطق به دلیل آب آلوده ، وضعیت بهداشتی نامناسب ، غذاهای آلوده و دیگر موارد ، زمینه ساز ایجاد این عارضه می شوند. گاهی این عفونت ها به دلیل شباهت با مسمومیت غذایی با این عارضه اشتباه گرفته می شوند. اما لازم است در این باره هوشیار باشید ؛ چرا که گاهی دلیل اسهال شدن ، عفونت روده است.

دلایل بروز عفونت در روده

• عدم رعایت مناسب بهداشت
  • نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم
  • نورو ویروس
  • عوامل بیماری زا
  • مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته
  • نگهداری نامناسب مواد غذایی
  • غذای نپخته و خام
  • مصرف مواد غذایی نامناسب

علائم ابتلا به عفونت موجود در روده

• بی اشتهایی
  • مشکلات سینوسی
  • درد در ناحیه شکم
  • دل پیچه
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سر درد
  • دندان قروچه
  • مشکلات خواب
  • جوش های پوستی

درمان عفونت موجود در ناحیه روده

درمان مناسب ، با توجه به میزان پیشرفت بیماری تعیین می گردد که یکی از آن ها استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. برای درمان عفونت موجود در روده باید به یک متخصص بیماری های روده خوب مراجعه نمایید ؛ در غیر این صورت ممکن است بیماری شما به درستی تشخیص داده نشده و به موقع درمان نگردد و مشکلات عدیده ای را برای تان ایجاد نماید.

مراقبت های پس از درمان عفونت روده

کسانی که به عفونت روده ، مبتلا بوده و تحت درمان قرار گرفته اند ؛ پس از درمان ، باید توصیه های دکتر وحید معتمدی ، بهترین فلوشیپ فوق تخصصی کلورکتال در تهران ، را جدی گرفته و آن ها را رعایت نمایند و همچنین ، به منظور پیشگیری از ابتلای مجدد ، به هیچ عنوان در رعایت بهداشت سهل انگاری نکنند.