علائم سرطان روده بزرگ

متاسفانه سرطان روده یکی از بیماری هایی است که در صورت عدم درمان منجربه مرگ می شود. سرطان روده بزرگ بیشتر در افرادبالای 50 سال اتفاق می افتد ولی امروزه به دلیل مصرف زیاد سیگار و دخانیات و نحوه زندگی ، این بیماری در بین جوانان نیز رواج پیدا کرده است. در طی تحقیق که انجام شده است ، بیماری سرطان روده سومین عامل مرگ در سال های اخیر شناخته شده است. روده بزرگ بخش نهایی دستگاه گوارش را تشکیل می دهد و فرد به دلیل تومورها یا پولیپ های غیر خوش خیم در روده بزرگ به بیماری سرطان روده مبتلا می شود. در ادامه این مقاله از دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص کلورکتال در تهران ، به بررسی علائم سرطان روده بزرگ خواهیم پرداخت.

علائم سرطان روده بزرگ - دکتر معتمدی

رایج ترین علائم سرطان روده بزرگ

• تغییر مداوم نحوه دفع مدفوع
  • خونریزی مستقیم از مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع
  • ضعف شدید
  • خستگی مداوم
  • کاهش وزش به دلایل نامعلوم
  • حس عدم تخلیه کامل روده بزرگ
  • درد شدید یا خفیف ناحیه شکم
  • افزایش گاز معده
  • بی اشتها شدن
  • کم خونی و زردی

موارد ذکر شده دلیل قطعی برای بیماری سرطان روده نیست ولی فردی که نشانه های بالا را داشته باشد می تواند مبتلا به سرطان روده باشد . براش تشخیص دقیق بیماری سرطان روده باید به بهترین جراح متخصص بیماری های روده بزرگ در تهران مراجعه کنید ؛ زیرا علائم ذکر شده می توانند به دلیل یک بیماری زودگذر یا حالات روحی خاص باشند . در نهایت نیاز است که بیماری سرطان روده توسط یک جراح متخصص تایید شود .

مشاهده خون در مدفوع

مشاهده خون پس از اجابت مزاج یا وجود خون در مدفوع یکی از رایج ترین و مهم ترین علائم سرطان روده بزرگ می باشد . خونریزی از مقعد یا خونریزی از رکتوم یا راست روده ، نشان دهنده وجود سرطان روده می باشد . به طور معمول رشد پولیپ ها یا تومورهای سرطانی در بخش تحتانی دستگاه گوارش یا رکتوم منجربه فشار به روده و در نهایت خونریزی مقعد می شود .

نشانه هایی چون اسهال یا یبوست بیماری های رایجی در بین مردم هستند و خوردن یک ماده غذایی یا عوامل دیگر نیز می تواند منجربه بروز بیماری یبوست یا اسهال شود . به همین دلیل اگر در طول هفته ، 3 بار یا کمتر از 3 بار اجابت مزاج داشتید به بیماری یبوست دچار هستید و در صورت طولانی شدن دوره یبوست یا اسهال حتماً به بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ؛ مراجعه نمایید . در صورت تشخیص به موقع و شروع سریع درمان ، بیماری سرطان روده را می توان حتی از طریق روش های غیر تهاجمی یا کم تهاجمی نیز درمان کرد.

چه زمانی به پزشک برای سرطان کانسر روده مراجعه کرد؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح است این است که چه زمان به متخصص و جراح عمومی برای تشخیص و درمان این بیماری مراجعه کرد. متاسفانه برخی از افراد وجود علائم و نشانه ها را جدی نمی گیرند و زمانی که بیماری شدت یافت و کنترل و درمان آن کمی سخت و زمان بر شد ، به جراح و متخصص مربوطه مراجعه می کنند. اما به طور کل بهتر است هر زمان که علائم سرطان روده بزرگ را که در ابتدای مقاله بیان شد را در خود مشاهده کردید یا شاهد تغییراتی مداوم در عادت های روده خود بودید به یک جراح و متخصص جراحی های عمومی در شهر محل زندگی خود مراجعه کنید. در رابطه با زمان بروز سرطان کانسر نیز با پزشک خود صحبت کنید و حتما دستور العمل های که پزشک توصیه می کند را جدی بگیرید و آن ها را انجام دهید.

اگر در سنین 50 سالگی و بالا تر از آن قرار داشته باشید و در خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری یا خطرات دیگر آن را داشته باشید یکی از توصیه های پزشک شما این است که به طور مرتب غربالگری سرطان روده یا کولون را انجام دهید. غربالگری های مکرر می تواند به شما در تشخیص به موقع و درمان سرطان روده بزرگ در تهران ، سریع کمک کند.

لازم است بدانید که سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه ، هیچ گونه علائم واضحی را ندارد ، از همین رو ممکن است فرد نتواند به موقع این عارضه را شناسایی کند و برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید ، در صورتی که در خانواده تان سابقه بیماری دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و غربالگری روده را در زمان های تعیین شده انجام دهید. به محض بروز و گسترش ، ممکن است بسته به اندازه و محل تومور علائم سرطان روده بزرگ متفاوت باشد.