متخصص بیماری های مقعدی

معرفی بهترین متخصص بیماری های مقعدی

نشیمنگاه یا مقعد از نواحی بسیار حساس بدن بوده و در صورت ایجاد یک بیماری کوچک در این ناحیه ، ممکن است فرد دچار مشکلات و دردهای فراوانی شود. ( زگیل مقعدی ) در حالت طبیعی با هر بار نشستن و برخواستن فشاری بر مقعد وارد می شود که آزار دهنده نیست ولی چنانچه مقعد مشکلی داشته باشد ، حتی نشست و برخواست هم برای بیمار ، سخت و دشوار خواهد بود و در صورت بروز مشکلات از این دست و جهت درمان بیماری های نشیمنگاهی ، بایستی به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه شود.

انواع بیماری های مقعدی

طبق نظر بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، تمامی بیماری هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ، در درون یا اطراف مقعد اتفاق افتاده و درد بسیار زیادی را به همراه خواهند داشت.

• بواسیر یا هموروئید
  • فیستول
  • شقاق یا فیشر
  • زگیل تناسلی یا مقعدی
  • کیست مویی
  • جوش مقعدی
  • و غیره.

هرکدام از این بیماری ها دلایل مختلفی دارند.

بیماری هایی ؛ همچون زگیل مقعدی یا تناسلی با سوزش و خارش همراه بوده یا بیماری هایی مانند فیستول با ترشحات بدبویی همراه می باشند.

نمی توان یک عامل را به عنوان دلیل مشترکی برای ایجاد همه بیماری های مقعد اشاره کرد ؛ ولی از مهم ترین دلایل بروز بیماری های مرتبط با مقعد ، عفونت مقعد و نشستن طولانی مدت است.

متخصص بیماری های مقعدی _ دکتر وحید معتمدی

روش درمان بیماری های مقعدی به عواملی مانند میزان پیشرفت بیماری و تشخیص پزشک متخصص بیماری های مقعدی بستگی دارد ؛ چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، نیازی به جراحی نداشته و با لیزر و روش های دارویی درمان خواهد شد.

ولی در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد ، دیگر روش های دارویی و لیزر پاسخگو نبوده و فرد باید تحت جراحی مرتبط با بیماری قرار بگیرد.

بیماری های مقعدی چنانچه پیشروی زیاد و بیش از حدی داشته باشند ، منجر به بروز بیماری سرطان مقعد خواهند شد ؛ بنابراین ، نسبت به بیماری های مقعدی بی اعتنا نبوده و برای درمان آن ها به جراح متخصص بیماری های مقعدی در تهران مراجعه نمایید.

عدم انتخاب پزشک مناسب

در صورتی که به منظور درمان ، به متخصص بیماری های مقعدی در تهران مراجعه نشود ، ممکن است مشکلاتی در روند درمان ایجاد شود ؛ به طور مثال ممکن است که طول درمان فرد کامل نشده و بیماری در فرد باقی بماند و حتی در صورت در نظر نگرفتن روش های مناسب درمانی برای بیمار ، این امکان وجود دارد که بیماری حادتر شود.

یک پزشک متخصص باید با وجدان و دارای مهارت بالا در زمینه بیماری های مقعدی باشد ، بیماری مرتبط با مقعد را به درستی تشخیص داده ، بهترین روش درمانی را برای فرد در نظر گرفته و به طور مرتب چکاپ های لازم را بر روی بیمار انجام دهد.

حال به اختصار به توضیح هر کدام از بیماری های مقعدی می پردازیم :

بواسیر یا هموروئید

زمانی که مویرگ های موجود در قسمت خارجی دستگاه گوارش ؛ یعنی همان مقعد ، متورم و ملتهب می شود ، فرد دچار بواسیر یا هموروئید خواهد شد.

از نظر بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، مهم ترین عاملی که موجب بروز هموروئید می شود ، فشاری است که به هنگام اجابت مزاج به روی رگ ها وارد می شود ؛ هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود و احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد ؛ البته این احتمال در خانم های باردار و افرادی با سنین بالای 50 سال بیشتر است.

از نشانه های بواسیر می توان به خون ریزی بدون درد هنگام دفع ، توده و برآمدگی دردناک در نزدیک مقعد ، خارش یا سوزش در مقعد ، درد ، ناراحتی و تورم اطراف مقعد اشاره نمود.

فیستول

در واقع ، فیستول بر اثر اتصال غیر طبیعی میان دو ارگان یا دو سطح و بافت بدن به وجود می آید ؛ در فیستول مقعد ، این اتصال میان دیواره مخاطی درون کانال مقعد و پوست نزدیک آن ایجاد خواهد شد که به شکل تونلی باریک ، کوچک و غیر طبیعی در پایان راست روده ظاهر می شود.

از نشانه های این بیماری می توان به ترشح همراه با چرک از یک یا دو سوراخ در اطراف مقعد ، وجود برجستگی در اطراف مقعد ، احساس درد بعد از دفع مدفوع ، سوزش و خارش در اطراف مقعد و تغییر رنگ پوست التهاب اطراف ناحیه مقعد اشاره کرد.

شقاق یا فیشر

به ترک یا زخمی که در مقعد ایجاد می شود ، شقاق یا فیشر گفته می شود ؛ این ترک ها معمولا با خونریزی همراه هستند و بسیار دردناک می باشند ؛ به گفته بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، علت بروز این بیماری در هر فردی متفاوت است ، اما اغلب به دلیل فشار ایجاد شده به هنگام اجابت مزاج چون یبوست و اسهال ایجاد می شود ؛ برخی بر این باورند که فیشر به دلیل کاهش خون رسانی به ناحیه پشت مقعد حاصل می شود ؛ این بیماری معمولا در افراد سن بالاتر رواج دارد.

نشانه های بیماری شقاق یا فیشر عبارتند از :

• خون ریزی از ناحیه مقعد
  • دیدن خون پس از دفع مدفوع
  • احساس درد هنگام اجابت مزاج
  • ایجاد زائده پوستی در ناحیه زخم

زگیل تناسلی

زگیل مقعدی شایع ترین عفونت ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و عامل آن ویروس پاپیلوم انسانی ( HPV ) است که حین تماس جنسی منتقل خواهد شد.

در صورتی که زگیل تناسلی درمان نشود ، بزرگ شده و تعداد آن بیشتر خواهد شد ؛ معمولا این بیماری بی خطر است و حتی اگر درمان نشود هم به سلامتی آسیب نمی زند ؛ اما تحمل آن ناراحت کننده است و ظاهر نازیبایی دارد ، همچنین با درمان آن ، احتمال سرایت به دیگران کاهش می یابد.

زمانی که ویروس پاپیلوم انسانی موجب عفونی شدن پوست ناحیه تناسلی و مقعد شود ، زگیل تناسلی ایجاد خواهد شد. بیش از صد نوع ویروس پاپیلوم وجود دارد که هر یک ، بخش های مختلفی از بدن مانند دست و پا را درگیر می کند. در داخل و اطراف دستگاه تناسلی و مقعد حدود سی نوع ویروس پاپیلوم وجود دارد ، اما تنها دو ویروس نوع ششم و یازدهم موجب ایجاد زگیل تناسلی خواهند شد ؛ زگیل تناسلی معمولا دردی ندارد ولی گاهی همراه با خارش و التهاب است.

کیست مویی

طبق نظر بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، چرایی ایجاد این مشکل هنوز علت دقیقی ندارد ، به طور کلی وقتی مو ، پوست را سوراخ کرده و سپس درون آن فرو رود ، بروز کیست مویی شایع خواهد شد. با عفونی شدن این عارضه ، بیمار درد در ناحیه را احساس می کند. کیست می تواند از طریق یک برش کوچک در پوست تخلیه شود ولی اغلب به جراحی نیاز خواهد داشت.

علائم کیست مویی

هر عارضه ای با بروز علائمی در روند طبیعی بدن رخ نمایی می کند ، از جمله علائمی که می توان آن ها را به وجود کیست مویی در افراد ارتباط داد عبارتند از :

• احساس درد با لمس ناحیه مبتلا
  • عفونت ، تورم و ایجاد قرمزی در عضو
  • بروز تب ، لرز و حالت تهوع
  • آبسه دردناک در قسمت نشیمنگاه
  • وجود حفره های کوچک در ناحیه
  • استشمام بوی بد عفونت از عضو حین نشستن

درمان کیست مویی

تاکنون روش هایی اعم از دارو درمانی ، لیزر و جراحی برای معالجه بیماری مطرح شده است. این موضوع کاملا بستگی به زمان مراجعه بیمار جهت مداوا دارد. در مراحل اولیه تشکیل کیست مویی که عارضه هنوز پیشرفت نکرده است ، مصرف داروهای تجویزی می تواند کارگشا باشد. اما در صورت عود بیماری بهترین متخصص بیماری های مقعدی در تهران ، راه های جراحی و لیزر را مد نظر قرار خواهد داد. قبل از اینکه پزشک از طریق جراحی به درمان بیماری اقدام کند ، در ابتدا به تخلیه آن ها می پردازد. اگر کیست مویی در قسمت نشیمنگاه بیمار دوباره از نو تشکیل شد ، پزشک به انجام جراحی روی خواهد آورد.

جراحی کیست مویی

در ابتدا شما در جایگاه مخصوصی قرار می گیرید تا پزشک دسترسی کافی به عارضه داشته باشد. در ادامه ایشان با اعمال بی حسی موضعی ، برش هایی را در نقطه مورد نظر اعمال و کیست را از محل خارج می کند. بعد از اینکه بافت های کیستی از محل خارج شد و در مراحل پایانی ، پزشک یکی از دو اقدام زیر را انجام خواهد داد :

1. باز گذاشتن زخم : در این صورت بعد از اتمام جراحی ، زخم پانسمان می شود و پزشک اجازه می دهد ، ترمیم آن ها به صورت طبیعی صورت بگیرد.
  2. بخیه محل اعمال برش : با بستن محل اعمال برش ها ، دوران نقاهت کوتاه تری پیش روی بیمار قرار دارد اما ریسک بازگشت کیست مویی افزایش پیدا می کند.