پرسش و پاسخ بیماری های مقعدی + دکتر وحید معتمدی

افرادی که دچار بیماری های مقعد هستند معمولاً سوالات بسیار زیادی در این رابطه دارند ، در این مقاله از دکتر وحید معتمدی ، بهترین متخصص بیماری های مقعدی تهران ، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی ، فلوشیپ فوق تخصصی کلورکتال ، قصد داریم به پرتکرارترین پرسش و پاسخ بیماری های مقعدی شما عزیزان به صورت کامل پاسخ دهیم. بنابراین اگر سوالی در این زمینه ذهن شما را مشغول کرده است ، مطالعه این مقاله می تواند مفید واقع شده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهد.

 

پرسش و پاسخ بیماری های مقعدی - دکتر معتمدی

مهم ترین پرسش و پاسخ بیماری های مقعدی

  • سوال: با سلام من هنگام شست و شوی خود با آب داغ ناحیه مقعدم سوخت و در روی جداره مقعدم زخمی بر اثر سوختگی پدید آمد که بعد از گذشت دو هفته بهبود یافت. البته بنده در هنگام اجابت مزاج مقداری درد و خونریزی داشتم و یکبار به دلیل سفتی و بزرگی مدفوع مقعدم دچار آسیب شد و پس از بهبودی، یک گوشت اضافی در ناحیه مقعد پدیدار شد. به همین علت به پزشک مراجعه کردم و ایشان بدون انجام معاینه بالینی و صرفاً با توجه به توضیحات بنده، آنتی هموروئید تجویز کردند و گفتند که گوشت اضافی به مرور زمان جذب خواهد شد. در حال حاضر و با گذشت سه ماه، تغییری در اندازه این گوشت زائد ایجاد نشده و هیچ علائمی اعم از خونریزی، درد، یبوست و خارش ندارم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
  • پاسخ: با سلام، نیاز به انجام اقدام خاصی نیست ولی چنانچه این گوشت اضافی باعث ناراحتی فکری شما شده باشد با لیزر می توان آن را برداشت.
  • سوال: سلام با عرض وقت بخیر و خدا قوت، دکتر بنده دچار مشکل مقعدی شدم و به متخصص رکتوم مراجعه کردم. علائم بنده درد کم، سوزش و خارش در کانال مقعد و همینطور احساس سوزش اطراف پوست دو طرف لب های باسن در کنار مقعد می باشد و همچنین یک حالت تَرَک خوردگی احساس می کنم، دوبار به دکتر مراجعه کردم. با انجام معاینه انگشتی گفتند که کانال مقعد سالم است و برای من MRI لگن تجویز کردند. MRI را انجام داده و نتیجه را خدمت ایشان بردم که گفتند نتیجه این است که فیستول مقعد دارم. ایشان دوباره معاینات لازم را انجام دادند و گفتند که بنده چیزی حس نمی کنم و بهتر است که سونوگرافی مقعد انجام دهید که با انجام سونوگرافی نیز چیزی مشخص نشد و گفتند مشکلی وجود ندارد. پس از آن دو بار مدفوع از مقعد همراه با ترشح و احساس سوزش در اطراف مقعد ، بیرون زد و امروز صبح نیز پس از پانزده دقیقه پیاده روی دوباره مدفوع همراه با ترشح بیرون زد. سوال بنده این است که چگونه مشکل موجود را بفهمم و اینکه آیا با انجام کولونوسکوپی مشکل مشخص خواهد شد؟ لطفاً بنده را راهنمایی بفرمایید.
  • پاسخ: سلام، با توجه به توضیحات مطرح شده توسط شما، مشکل کاهش قدرت اسفنگر مقعد بوده یا فیستولی هست که بسیار کوچک بوده و به همین دلیل تشخیص داده نشده است.
  • سوال: سلام، بنده با ترشح مایعی زرد رنگ و چسبناک مواجه شده ام که مطمئن نیستم از کانال مقعد باشد و همچنین یک برجستگی کوچک به اندازه یک جوش در اطراف مقعدم پدیدار شده است. فقط در همان نقطه احساس سوزش داشته و هیچگونه دل درد یا درد در اطراف مقعد احساس نمی کنم، لطفاً راهنمایی کنید؟
  • پاسخ: سلام، شرح حال شما بیشتر مطرح کننده فیستول مقعدی است. جهت اطمینان می بایست توسط متخصص بیماری های مقعدی معاینه شوید.
  • سوال: سلام دکتر گرامی، بنده 35 سال سن دارم و پس از دفع مدفوع با چند قطره خون مواجه شدم که پس از آبکشی و خشک کردن ناحیه مقعد ، دوباره اقدام به بررسی مقعد کردم ولی اثری از خون بر روی باسن نبود. چه اقدامی باید انجام بدهم؟
  • پاسخ: سلام، خونریزی بدون درد مساوی است با کولونوسکوپی و حتماً باید کولونوسکوپی انجام شود.

سایر پرسش و پاسخ بیماری های مقعدی

بواسیر خفیف را با چه روش هایی می توان درمان کرد ؟

در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد ، نیازی به جراحی نیست و می توان با استفاده از برخی پماد و اقدامات دیگر نظیر نشستن در آب گرم و تصحیح رژیم غذایی این مشکل را برطرف نمود.

بهترین روش درمان بواسیر و شقاق در تهران چیست ؟

با مراجعه زود هنگام می توان این بیماری ها را در همان مراحل اولیه درمان نمود و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. در صورتی که عارضه ایجاد شده بعد از گذشت یک الی دو هفته برطرف نشد و همچنان خونریزی و درد در ناحیه مقعد وجود داشت ، لازم است به بهترین متخصص بیماری های مقعدی تهران ، مراجعه نمایید. در این صورت بهترین روش درمان ، جراحی لیزری برای برداشتن عارضه می باشد. لازم به ذکر است که این روش با دوره نقاهت کوتاهی همراه بوده و عوارض خاصی را به دنبال ندارد.

چگونه می توانیم از بروز یبوست پیشگیری کنیم ؟

در پرسش و پاسخ های بیماری های مقعدی در رابطه با پیشگیری از بیماری های مقعدی به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • توصیه می شود روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.
  • از کم تحرکی اجتناب کنید.
  • از میوه ، سبزیجات و غذاهایی با فیبر بالا در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
  • ار زور زدن در هنگام اجابت مزاج پرهیز کنید.
  • از مصرف کافئین بهتر است خودداری شود.
  • از بلند کردن و جابجایی اشیا سنگین خودداری نمایید.
  • به خانم های باردار توصیه می شود به پهلو دراز بکشند و استراحت کنند به این ترتیب فشار کمتری به لگن و رگ های داخل شکمی وارد می شود.

اصلی ترین دلایل بروز شقاق و بواسیر چیست ؟

  • وارد شدن فشار بیش از حد به سیاهرگ های مقعد
  • رابطه مقعدی
  • یبوست
  • چاقی
  • رژیم غذایی بدون فیبر
  • نشستن های طولانی مدت

علائم شایع هموروئید چه می باشد ؟

  1. ترشح مخاطی همراه با درد در هنگام اجابت مزاج
  2. تورم و التهاب
  3. خونریزی از ناحیه مقعد به خصوص بعد از دفع
  4. وجود برجستگی در نواحی مقعد

بعد از عمل بواسیر می توان حمام کرد ؟

بله حمام کردن بعد از انجام جراحی بواسیر مانعی ندارد تنها باید به تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد توجه داشته باشید. دوش گرفتن با آب گرم به کاهش درد کمک زیادی می کند. توصیه می شود تا زمان بهبودی از صابون استفاده نکنید و برای تمیز کردن ناحیه مقعد از دستمال مرطوب های فاقد الکل استفاده نمایید.

آیا دفع خون بعد از عمل بواسیر طبیعی است ؟

در صورتی که بعد از عمل جراحی بواسیر ، تا 2 ماه خونریزی داشته باشید طبیعی است. البته باید میزان خونریزی کم باشد. بیمار باید در دوره نقاهت سعی کند تا به اسهال و یا یبوست مبتلا نشود. در مواردی که خونریزی شدیدی داشتید ، لازم است به بهترین فوق تخصص کلورکتال تهران ، خود این موضوع را اطلاع دهید.

بعد از عمل همورئید مجاز به استفاده از مشروبات الکلی هستیم ؟

این سوال یکی از پر تکرارترین پرسش و پاسخ های بیماری های مقعدی است. بعد از عمل بواسیر نیاز است تا مدتی از آنتی بیوتیک ها استفاده نمایید. باید بدانید که مصرف الکل همزمان با دارو تداخل داشته و می تواند شما را با عوارضی مثل تهوع و استفراغ همراه کند. همچنین مصرف الکل موجب تاخیر در روند بهبودی بعد از جراحی خواهد شد به همین دلیل توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل از مصرف مشروبات الکلی پرهیز شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
حسین
حسین
4 سال ها گذشته

سلام وعرض ادب جناب دکتر یه مدتی میشه که کنار سوراخ مقعدم به فاصله دو سه میلی متر یه چیزی شبیه جوش پیدا شده ک بعضی وقتا باعث دردی خفیف و مقدار بسیار کمی عفونت میشه و این درد و عفونت همیشگی و مداوم نیست و مقطعیه و شکلش شبیه جوشه و رنگ قرمزی داره و لمس میشه و موقعی که لمس همراه با کمی فشار هست درد معمولی داره خواستم راهنمایی بفرماید که مشکل چیه و راه درمان قطعی داره یا نه؟با سپاس فراوان

drmotamediadm
drmotamediadm
4 سال ها گذشته
پاسخ دادن به  حسین

سلام باید معاینه بشید تا مشخص شود مشکلتون چی هست و چه درمانی برای شما مناسب هست

Majid
Majid
4 سال ها گذشته

سلام دکتر
من حدود ۴ ماه پیش ابسه معقد داشتم که در بیمارستان جراحی و تخلیه شد و مشکلم حل شد و از دو ماه بعد از تخلیه ابسه.از جایی که جراحی شده بود خون میامد و به دکتر جراح عمومی که مراجعه کردم گفتند که فیستول شده .چند روزی سالم هستم و بعد از چند روز از جای که جراحی شده برا ابسه فقط خون میاید دو یا سه روز و مجددا بسته میشه و چند روزبعد دوباره این خونریزی تکرار میشه و کلا هیچ دردی ندارم هم قبل از خونریزی و هم بعد از خونریزی هیچ دردی احساس نمیکنم. با این احوال دکترجان من با دارو احتمال داره خوب بشم و یا با لیزر ممنون میشم راهنمایم کنید .من از اصفهان هستم

drmotamediadm
drmotamediadm
4 سال ها گذشته
پاسخ دادن به  Majid

سلام روز خوش مشکل شما فیستول است و با دارو بهبود نمیابد.